Csak jövőre nőhet a fogyasztás
Bár a háztartások fogyasztása az idén kisebb mértékben csökken, mint tavaly, még mindig negatív tartományban marad, a kiskereskedelem és a fogyasztás valós növekedése 2011-től várható - közölte Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. Az igazgató úgy vélekedett, hogy a háztartási fogyasztás bővülésének egy radikális adócsökkentés adhatna erősebb lökést.
A fogyasztás azonban rövid távon még a reálkereset növekedése mellett sem fog visszarendeződni a 2007. előtti szintre. A kelet-közép-európai országok a gazdasági recessziót követően vegyes képet mutatnak: Magyarországon és Horvátországban továbbra is csökken a napi fogyasztási cikkek piaca, az orosz, a lengyel és az ukrán piac ugyanakkor az elmúlt 12 havi eredmények alapján kimondottan magas, 10 százalék feletti növekedést ért el 2010 márciusára - ismertette Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.
Magunk helyett állatainkat kényeztetjük
A régióban a válság hatására nőtt az otthoni fogyasztás szerepe, ami hatással van a termékkategóriák vásárlási trendjére is, például előtérbe kerülnek a friss élelmiszerek, a hűtött ételek. Az alkoholos italok gondűző szerepe a gazdasági recesszió alatt is érvényesül, illetve az otthoni fogyasztás növekedése ebben a kategóriában is megfigyelhető. Az állateledel értékesítés a legtöbb országban nő, ha már magukat nem tudják kényeztetni az emberek, a házi kedvencek kényeztetése hoz számukra megelégedettséget - mutatott rá a menedzser.
Visszatérnek a házi praktikák
A magyar piacon - a nemzetközi tendenciákhoz hasonlóan - 2010-ben szintén megfigyelhető egyfajta vásárlói racionalizálás, a háztartások néhány kategória esetében a költséghatékonyabb megoldásokat - például otthoni hajfestés, házi praktikák visszatérése - választják. A megvásárolt cikkek ár-érték aránya továbbra is fontos a magyar vásárlók számára, az akciók, promóciók magas aránya nem csökkent a napi fogyasztási cikk piacon, különösen a háztartási vegyiáruk és a meleg italok (főként a kávé) területén emelkedett az akciós értékesítések aránya.
A kereskedelmi csatornák közül az idén a hipermarketek és a diszkontok tudtak nőni, illetve főként a kisbolt láncoknak köszönhetően növekedés figyelhető meg a napi bevásárlások helyszínéül szolgáló kisboltok esetében is. A lakosság ruházkodásra fordított kiadása 10 százalékkal csökkent az idei első félévben a tavalyi első félévhez képest, e téren a versenyképes árakat kínáló üzletek - a hipermarketek, a nemzetközi diszkont textilláncok valamint a távol-keleti üzletek - növekedtek.