További Magyar cikkek
Számottevő létszámcsökkentésről készít tervet az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) magyar teherszállító leányvállalatánál, a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról - közölte osztrák beszámolók szerint Christian Kern vezérigazgató pénteken Bécsben.
Az állami holding egészének féléves eredményét ismertetve Kern kijelentette, hogy az ÖBB komoly gondokkal küzd, átalakításra és szemléletváltozásra van szükség. Rámutatott, hogy a féléves üzleti eredmény elmarad a várttól, s három számjegyű milliós hiány várható az év végén. Az okok között a külső feltételek változása mellett a jelenlegi, szétaprózott vállalati struktúrát és a nem eléggé eredményközpontú szemléletet nevezte meg. A veszteséges gazdálkodásnak 2013-ra meg kell szűnnie - jelentette ki.
Kern bírálta a 2003-ban végrehajtott szerkezeti reformokat. Ezek eredményeként olyan vállalati szerkezet jött létre, amelyben "a jobb kéz nem tudja, mit csinál a bal" - mondta. Rámutatott, hogy a gazdasági válság különösen a teherszállításban okozott visszaesést, s hogy Ausztriában jövőre a vasúti személyszállítás piaca is megnyílik a verseny előtt.
Problémás a magyar részleg
A leginkább "problémás eset" a Rail Cargo Austria csoport, amelyhez a Rail Cargo Hungaria is tartozik. Három év alatt a csoport saját tőkéje 650 millió euróval csökkent. A teherszállítás forgalma a gazdasági válság miatt visszaesett, de gondot okoz az is, hogy egyes szolgáltatások megtérülési aránya nagyon alacsony - mondta.
Az RCH-ról szólva kijelentette, hogy a magyar kormány többször is módosította a vasúti teherszállítás keretfeltételeit a vállalat privatizálása óta. Ha a kormány nem változtat az irányvonalán, akkor radikális átalakítás várható - mondta Kern az APA osztrák hírügynökség tudósítása szerint. Közölte: végkielégítési programot dolgoznak ki a magyarországi leányvállalat létszámának jelentős csökkentése érdekében.
A vállalatvezető szerint az egykori MÁV Cargo megvásárlása stratégiailag szükségszerű volt, a jelenlegi feltételek mellett azonban túl magas volt a vételár. Emlékezetes, az osztrák állami vasúttársaság 2008-ban vásárolta meg 102,5 milliárd forintért a MÁV teherfuvarozási részlegét. Az osztrákok vállalták, hogy öt év alatt 45 milliárd forintot is fordítanak a Cargo fejlesztésére.
A Format című osztrák gazdasági napilap pénteki száma meg nem nevezett forrásokra hivatkozva 700-1000 fős magyarországi létszámcsökkentésről szóló elképzelésről írt. Kern nem nevezett meg számokat.
Az ÖBB pénteken Bécsben kiadott közleményében az RCA nehéz helyzetét előidéző okok között említette a magyarországi keretfeltételek többszöri megváltozását. "Ha a magyar kormány nem változtat a jelenlegi irányon, akkor "az üzleti tevékenység radikális átdimenzionálása várható" - állt még a közleményben.
Az ÖBB egészét tekintve a közlemény az adminisztratív létszám ezer, valamint a vezetők számának száz fős csökkentését irányozza elő három év alatt. Emellett a szervezet egyszerűsítését és célszerűsítését, a vállalaton belüli munkaerőpiac jobb kihasználását, ügyfélközpontú, modern vállalatot tűz ki célul.