Hat bezárt szárnyvonalat újranyit a kormány
Hat, korábban bezárt szárnyvonalon indulhat újra a vasúti közlekedés december 12-től - jelentette be Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára.
Elmondta, hogy a nyáron elkezdett szárnyvonal újranyitások folytatódnak, ezért a Fehérgyarmat-Zajta, Kocsord-alsó-Csenger, Abaújszántó-Hidasnémeti, Komló-Godisa, Börgönd-Sárbogárd és az Almásfüzítő-Esztergom vonalakon, összesen 165 kilóméteren indulhat újra a vasúti forgalom.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a kormányzat olyan - korábban bezárt - vonalakon rendeli meg a személyszállítás újraindítását, amelyek műszakilag alkalmasak a közlekedésre; az újranyitás nem igényel újabb beruházást. Hozzátette, ezek a lépések is kifejezik, hogy a kormány kiemelt célja a vasútfejlesztés.
A szárnyvonalakról szóló javaslatot a MÁV még a nyáron benyújtotta a minisztériumnak, ez alapján döntötték el, hogy mely vonalakat nyitnak újra - mondta az államtitkár.
A tárca tájékoztatása szerint a döntéssel 43 település mintegy 135 ezer lakosának közlekedési lehetőségei bővülnek. A változás közvetlenül érint 56 állomást vagy megállóhelyet. A vonalakon a forgalomszüneteltetést megelőzővel legalább egyenértékű, a kapcsolódó fővonalakéhoz illeszkedő menetrendekkel közlekednek majd a vonatok.
Az MTI-hez eljuttatott közleményben azt írták: az Abaújszántó - Hidasnémeti vonalon a tavaszi-nyári árvíz és rendkívüli esőzések okozta károk gyors helyreállításának köszönhetően indulhat újra az év végétől a személyszállítás. Egy másik észak-magyarországi szakasz, a Szilvásvárad – Putnok újranyitását továbbra is tervezi a tárca. E viszonylaton azonban a biztonságos vonatközlekedés feltételei decemberig nem teremthetők meg maradéktalanul, a szélsőséges időjárási viszonyok miatt sérült pálya további beavatkozást igényel.
Bajnaiék bezárták, Orbánék újranyitják
A Bajnai-kormány 2009 novemberében döntött arról, hogy bezár 29 vasútvonalat. Ez része volt a közösségi tömegközlekedés átalakítási tervének, amitől idén 40 milliárd forint megtakarítást reméltek. Végül azonban csupán egymilliárd forintot spórolt meg a vasút a vonalbezárásokkal. A tömegközlekedési csomagból teljesen csak a februári tarifaemelés vált valóra.
A Fidesz ellenzéki pártként fenntartásait hangoztatta a vasúti szárnyvonalak megrostálása kapcsán, és az újranyitást is ígérte a választási kampányban.
Az új kormány nemcsak a vasútnál rendezi vissza a korábbi állapotokat, a bezárt kisposták közül is néhányat már újranyitottak.