Csak jövőre készül el a makói sztráda

2010.10.19. 11:03 Módosítva: 2010.10.19. 11:13
Noha idén augusztusban kellett volna átadni, csak valamikor 2011 első felében készül el a Szegedet északról elkerülő M43-as autópálya. Hogy pontosan mikor, azt nem közölte az állami sztrádaépítő. Az M5-öst a román határral összekötő M43-as Szeged és Makó közötti szakaszán a Tisza-híd építésével van a legtöbb probléma.

Az M43 autópálya második, az új Móra Ferenc hidat is magában foglaló, illetve az utolsó, harmadik szakaszát a határidő-módosítás következtében 2011 első felében vehetik birtokba az autósok – olvasható az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. keddi közleményében. A NIF emlékeztet: az útból egy kis szakaszt októberben ideiglenesen forgalomba helyeztek.

Az állami sztrádaberuházó a határidő változását "az M43 autópálya építése során felmerült szélsőséges időjárási körülmények" hatásával magyarázta. Mint fogalmaztak, "a NIF a kivitelezők módosításra vonatkozó kérvényeit egyedileg vizsgálta meg és a valós indokokat figyelembe véve döntött az új határidőkről".

Az M43-as több szakaszon épül, a kivitelezéssel mindenhol voltak problémák. Az első, az 5-ös és a 47-es főút közöttin egy, a Szeged teljes északi városrészének vízigényét ellátó nyomócső miatt húzódott el az építkezés. Annak a szakasznak az első négy kilométerét azonban 2010 áprilisától, a teljes első szakaszt pedig 2010 októberétől használhatják az autósok, bizonyos forgalmi korlátozások betartása mellett.

A második, a 47-es főút és lényegében a Tisza-híd közötti, valamint a harmadik, a Tisza bal partjától Makóig vezető szakaszon az építkezést a szélsőséges időjárás szintén nehezítette. A kivitelezőknek több alkalommal kellett a rendkívüli mennyiségű csapadékkal, illetve a Tisza hosszan tartó áradása okozta akadályokkal megküzdeniük. Ezek a jelenségek a vizsgálatok szerint is meghaladják a 100 éves gyakoriságot, a kivitelezőt ezért nem terheli felelősség a csúszás miatt.

A NIF közölte: mindent megtesz annak érdekében, hogy a közlekedők minél hamarabb használhassák az érintett szakaszokat. A Móra Ferenc híd október első hétvégéjén szaknyelven „összezárt”, vagyis összeért a Tisza felett, az útépítési munkák pedig szintén gyors ütemben haladnak.

Bár az autópálya utolsó szakasza már az idén elkészül, forgalombiztonsági, üzemeltetési és forgalomszervezési okok miatt csak a második szakasszal egy időben kerül forgalomba helyezésre. A két szakaszt – így az M43 autópálya teljes Szeged-Makó közötti vonalát – valamikor 2011 első felében adják át a forgalomnak, pontosabb időpontot nem közölt a NIF.

Befejeződött viszont az M43 makói elkerülőjének kivitelezése, mely az autópálya forgalmát a 43. sz. főútra tereli vissza. Az útszakaszt még októberben átadják, enyhítve ezzel Makó forgalmi terhelését.