Kína feltámasztja az autóipart

2010.11.08. 11:24
Bár a válság előtti szintet leghamarabb 2012 után érheti el az autógyártás, szárnyaló harmadik negyedévi profitról számolt be a Daimler, a BMW és a Volkswagen csoporthoz tartozó Audi is. A német autógyárakat elsősorban a kínai és az amerikai piac húzza.

2010 az autógyártás történetének legjobb évei közé kerülhet, jelentette ki a Dieter Zetsche csütörtökön. A Daimler vezérének optimizmusa nem megalapozatlan: a gyárak harmadik negyedéves jelentése erőteljes növekedésről számol be.

A BMW szerdán közölt gyorsjelentése szerint az adózott eredmény 874 millió euróra nőtt az egy évvel korábbi 78 millióról. A bevétel 36 százalékkal 15,94 milliárd euróra emelkedett. Januártól szeptemberig összesen 1 millió 62 216 kocsit értékesítettek, ami 13,1 százalékos növekedés. A cég az év utolsó negyedére is kiváló üzletmenetet vár, és arra számít, hogy az év egészében több mint 1,4 millió autót ad el.

A Mercedes Benz márka eladásai tizennégy százalékkal, 100 500 darabra nőttek. A vállalat a januártól októberig terjedő időszakban tizenkét százalékkal több, összesen 1,04 millió autót adott el. A társaság 2010 egészére vonatkozóan 10 százalékos növekedést vár.

A Volkswagen AG által eladott autók száma éves összehasonlításban 7,9 százalékkal, 663 100 járműre nőtt szeptemberben. Az első háromnegyed évben 12,7 százalékos növekedést könyvelhetett el a cégcsoport, amely összesen 5,37 millió autót adott el idén. A Volkswagen értékesítési igazgatója, Christian Klingler elmondta, a csoport a teljes évre is rekordszámú eladásokat vár. Az év első kilenc hónapjában a Volkswagen márka eladásai 12 százalékkal 3,39 millió autóra, a Skodáé 12,8 százalékkal 569 ezerre, a Seaté pedig 1,4 százalékkal 259,1 ezer autóra nőttek.

A európai csoport eladásai öt százalékkal estek szeptemberben az előző év azonos hónapjához képest. A Volkswagen Németországban 19,3 százalékkal kevesebb autót adott el a januártól szeptemberig terjedő időszakban.

 

Beindult a gyártás a Toyotánál is, az erős jen ellenére a tavalyinak több mint a négyszeresére növelte nyereségét a japán vállalat a harmadik negyedévben. A világ legnagyobb autógyárának adózott nyeresége 98,7 milliárd jenre (nagyjából 230 milliárd forintra) nőtt az egy évvel korábbi 21,8 ezermilliárdról. A cég 1,9 millió kocsit adott el három hónap alatt, 9,6 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A 2011 márciusáig tartó üzleti év egészében az eladások elérhetik a 7,41 millió darabot.

A Toyota ezzel beállt a profitvárakozásukat felfelé módosító japán autógyárak sorába, a Honda és a Nissan mögé. A kockázatok azonban jelentősek: az autók felét ugyanis Japánban értékesítik, ahol hamarosan megszűnhet az autóvásárlást ösztönző állami támogatás. A Honda ilyen szempontból kevésbé van veszélyben, az autóknak mindössze harminc százalékát adják el otthon.

A számos országban bevezetett roncsprémium programok nem a luxusautókat gyártó társaságoknak kedveztek, az ágazatot így különösen nagy erővel sújtotta a válság, annál nagyobb viszont a krízis enyhülésével meginduló fellendülés. Az viszont bizonytalan, hogy meddig tart ki a lendület - figyelmeztetnek elemzők. A kínai siker mellett továbbra is haldoklik az európai piac: az év első kilenc hónapjában 4,3 százalékkal csökkent az eladott autók száma. A piac a várakozások szerint 2012 után érheti el a válság előtti szintet.

A kínai lendületből Magyarország is profitál. Kis Tünde a PwC elemzője az Audi, a Suzuki, az Opel, és a Mercedes fejlesztéseire utalva emlékeztetett, a magyarországi autóipar komoly jövő előtt áll. Az iparágban hosszú távú befektetési célpont lett Magyarország, már nem csak összeszerelő műhelyként tekintenek ránk a nyugati autógyárak, hanem egyre több, magasabb hozzáadott értékű tevékenységet is itt folytatnak.

Az Audi mintegy 900 millió eurós beruházással bővíti győri kapacitásait 2013-ig, ezzel 1 800 munkahelyet hoz létre. Az Opel szentgotthárdi motorgyárát bővíti 500 millió eurós beruházással, s ezzel mintegy  ezer új munkahelyet teremt.