Éhes a MÁV, gyorsan tízmilliárd forintot szerezne kötvénykibocsátással

2010.12.10. 06:52
És a jövőben újabb hitelfelvétel jöhet.

A MÁV közelmúltban nyilvánosságra került kötvénykibocsátási szándéka után újabb is következhet - írja a Napi Gazdaság.

A közelmúltban született döntés szerint a MÁV Zrt. tízmilliárd forint összegben állami készfizető kezesség mellett zárt körben bocsát ki forintkötvényt. A folyamat részleteire a lap nem kapott pontos választ a vasúttársaságtól, csak annyit árultak el, hogy a forrás várhatóan már decemberben rendelkezésre fog állni. A pénz a pályainfrastruktúra felújításának finanszírozását szolgálja. Az infrastruktúrafejlesztés elsődleges célja a vasúti biztonsági kockázatok csökkentése, illetve a menetrendszerűség javítása.

A társaság eredetileg nem 10, hanem 50 milliárd forint értékben bocsátott volna ki kötvényt az idén, a cég beszámolójához kapcsolt kiegészítő mellékletben azonban az ebből származó bevételt komoly likviditási kockázatként emelte ki.

A jelek szerint nem véletlenül. A Napi kérdésére, amely ennek a kibocsátásnak a hátterét firtatta, a társaság azt válaszolta: a korábbi tervek egy nagyobb összegű eurókötvény kibocsátásának lehetőségét tartalmazták, az előkészületek során azonban bizonyossá vált, hogy a jelenlegi piaci helyzetben a forintalapú forrásbevonás biztosabb és kedvezőbb kondíciókkal valósítható meg. Ez önmagában azonban nem magyarázza meg, miért csak tízmilliárdos a mostani kibocsátás.

Egyelőre a halaszthatatlan fejlesztések finanszírozása indul meg a tízmilliárd forintból, ugyanakkor jelenleg is folyik a 2011-2014-es évekre szóló üzleti terv elfogadása. A kötvénykibocsátás a fejlesztések forrását jelenti, a kötvényprogram a későbbiekben a döntéseknek megfelelően folytatódhat is - tette hozzá a vasúttársaság. A cég válasza azt sugallja tehát, hogy a mostani, tízmilliárd forint összegű kötvénykibocsátást, azaz hitelfelvételt újabb követheti a jövőben.

A MÁV Zrt. mintegy 25 nemzetközi és hazai pénzintézettel, pénzügyi intézménnyel tart szoros kapcsolatot, így az EBRD-vel is folyamatos egyeztetéseket folytat. Az EBRD korábban jelezte, hogy szívesen finanszírozza a MÁV fejlesztéseit, hatékonyságjavító elképzeléseit a közlekedési szektor kapcsán kialakuló közlekedéspolitikai koncepció és jövőkép ismeretében. Jelenleg zajlik a MÁV-csoport stratégiájának újragondolása, mely kapcsolódik a tervezett közösségi közlekedési modellhez. A kormányzat egy közlekedési holding kialakítást tervezi, amelyben a MÁV mellett szerepet kapnának a Volán-társaságok és esetleg a BKV is.

A MÁV egyébként jövőre az elfogadás előtt álló költségvetési törvény alapján durván 200 milliárd forintot kap állami támogatásként. Ez nagyjából annyi (reálértéken), mint amennyit a rendszerváltás óta eltelt időszakban évente átlagosan kapott a vasúttársaság, azaz olyan nagy reformok előtt nem áll jövőre sem a MÁV.