További Magyar cikkek
Bár sokak egyetértettek vele, az összefogás végül elmaradt: a Romániából induló, de Magyarországon is elterejdt, benzinárdrágulás ellen agitáló körlevélnek nem volt érdemi hatása a benzinkutak forgalmában. A felhívás hétfő-kedd-szerdára szólt.
Sorban álltak a kutaknál
Emlékezetes, a blogokon, fórumokon és közösségi oldalokon terjedő röpirat arra kérte az autósokat, hogy a hét első három napján ne tankoljanak, “hadd lássák meg a milliárdos kőolajipari cégek és az állam, hogy milyen, amikor pénzt veszítenek.”
Nem tapasztaltak azonban jelentős forgalomcsökkenést az Index által megkérdezett kutaknál. Erényi Balázs a Shell elnöke elmondta, az elmúlt napokban a szokásos mennyiség fogyott üzemanyagból. Az Agipnál sem vették észre, hogy az utóbbi napokban csökkent volna a forgalom, sőt kedden szinte sorban állás volt a kutaknál, hogy még a szerdai drágulás előtt tankoljanak.
Szerdától ugyanis újabb történelmi csúcsra ugrott az üzemanyag ára, a benzin literje átlagosan 367 forintba, a gázolaj 359 forintba kerül. A bioetanol (E85) átlagos ára 264 forint, autógázt (LPG) 213 forintos átlagos áron tankolhatunk. Tavaly összesen 47 forinttal nőtt a benzinár, 55 forinttal a gázolaj ára.
A Mol és az OMV egyáltalán nem akart nyilatkozni a forgalmi adataival kapcsolatban, így ha volt is náluk csökkenés, nem tudhattuk meg "milyen érzés, amikor pénzt veszítenek".
Tankoltak, mint eddig
A hétköznapi szükségletek Romániában is lehűtötték a forradalmi hangulatot: erdélyi lapok szerint hétfőn minden a megszokott rend szerint zajlott a kutaknál. Pedig ott már elvileg pénteken elkezdődött a demonstráció a magas benzinárak ellen, akkor a taxisok ígérték, hogy nem tankolnak, és utasokat sem szállítanak pár napig.
A taxisok többsége azonban nem vett részt az akcióban. A holtankoljak.hu adatai szerint Romániában 4,91 lejbe (315 forintba) kerül egy liter 95-ös benzin, a gázolaj literje 4,8 lej (305 forint), egy év alatt 25 százalékot drágult a benzin.
Nem lesz olcsóbb
Az OPEC a napokban bejelentette: ameddig a hordónkénti olajár nem éri el a 110 dolláros szintet (jelenleg 90), addig nem emeli a kitermelési kvótát, ami az olajárak csökkenését hozná magával. Árcsökkenésre akkor számíthatnánk, ha jelentősen erősödne a forint a dollárral szemben, vagy ha a kormány csökkentené a jövedéki adót.
Erre azonban szintén nincs sok esély, az EU a benzin esetében minimum 99 forint, a gázolajnál 91 forint jövedéki adót ír elő, és bár Magyarországon ennél néhány forinttal több az üzemanyagok jövedéki adója, uniós összevetésben még így sem számít soknak: Litvánia, Ciprus és Észtország mellett Magyarország és Románia is Európa sereghajtói közé tartozik. Nagy Anna kormányszóvivő korábban már leszögezte: a bejelentetteken túl nincs napirenden újabb adóváltozás.