A ruházati piac egyértelmű nyertesei az outletek. A polgári M3 adatai szerint az idén 6,5 százalékkal nőtt a látogatószám, míg a forgalom exponenciálisan, 20 százalékkal erősödött. Az egy főre jutó költés pedig 12,6 százalékkal nőtt. Mindebből arra lehet következtetni, hogy a személyi jövedelemadó változása kifejezetten jót tesz a kedvező ár-érték arányt felmutató kereskedelmi központoknak. Szebenyi Miklós centermenedzser szerint jól látszik, hogy a viszonylag alacsony látogatószám-növekedés ellenére erősen nő az egy főre jutó költés. Az outletet elsősorban a jól keresők látogatják.
Hasonlóak a számok a biatorbágyi Premier Outlets Centerben is - mondta Szebenyi. A Budapest-közeli komplexum lassan megtelik élettel és a bérlők is megkezdték a mocorgást. Van, aki fejleszteni szeretne, van, aki bővíteni, van, aki megújítaná a szerződését, vagyis beindulni látszik az eddig alvó piac. Míg az M3 75, addig a Premier 80 százalékos töltöttséget mutat, ami vélhetően idén még jelentősen változhat, hiszen új bérlők is bejelentkeztek a komplexumba.
Vesztes is van
A két magyar outlet a válságban sem működött rosszul, ennek köszönhetően nincs egyévesnél régebbi árukészlet - mondta Szebenyi. Ez egyébként alapfeltétele annak, hogy a komplexumok vonzóak maradjanak. A Premier lényegében ledarálta a konkurens GL Outletet, amely annak idején nagyon komoly sajtóvisszhanggal nyitott, ma már egyetlen működő üzlethelyiség van az épületben, ám az nem kereskedelmi egység. Nagy kérdés azonban, hogy a régióban hogyan alakul a sorsa a két magyar outletnek.
Elsősorban a Premier az érdekes, ugyanis a hírek szerint bővítik az ausztriai Parndorf Fashion Willage outletet, illetve építenek mellé még egy komplexumot.
Szebenyi szerint ez mutatja a konkurenciaharc sajátosságait, hiszen ilyen távolságban is mindenki mindenkinek a versenytársa. Ám túlzás lenne azt mondani, hogy a Premiertől valóban szippantana el forgalmat. Ami viszont érezhető, hogy a sí- és a nyaralási szezonban a vásárlók nagyobbik része nyugat felé tart és rendszerint útba ejtik Parndorfot.
Nem túlzás
Így számolva, az ottani komplexum valóban jelent konkurenciát. Ezenkívül még a március 15-e jelent forgalomelszívást. Az elmúlt húsz évben komoly fogyasztói réteg ünnepel tradicionálisan Ausztriában, ilyenkor nemcsak a parndorfi outlet üzleteibe rendelnek be magyarul beszélő eladókat, hanem Burgenland összes kereskedelmi és vendéglátóegységébe.
Az év többi részében nem jellemző a parndorfi konkurencia, ráadásul az üzemanyagár is növekszik. Akinek a pénztárcáját ez nem viseli meg, azt a kétórás autóút riasztja el a kiruccanástól.