Csak 35 milliárd a MÁV vesztesége

2011.06.15. 13:15

Az elmúlt évet  35,83 milliárd forint nem konszolidált veszteséggel zárta a MÁV, ami a tervezettnél közel kétmilliárd forinttal kisebb és jócskán elmarad a 2009. évi 53,88 milliárd forintos veszteségtől - ismertette a társaság auditált, nem konszolidált, még el nem fogadott éves beszámolóját Petrilla György, a MÁV pénzügyi igazgatója a szerdán Budapesten tartott sajtóbeszélgetésen.

A vesztség fő oka az, hogy a pályavasút indokolt költségeit a központi költségvetés nem fedezte teljes mértékben - hangsúlyozta a pénzügyi igazgató.

Az idei évre még nincs jóváhagyott költségvetés, mert olyan események várhatók, amelyek azt jelentősen befolyásolják  - utalt Petrilla György a MÁV hiteleinek konszolidációjára és a közösségi közlekedést érintő más változásokra. Ha a pályavasút megkapja az indokolt költségek megtérítését, akkor az idei számok jobbak lehetnek a tavalyinál - fűzte hozzá.

Csökkennek a jegyárak?

A pénzügyi igazgató a jegyárak emelését firtató újságírói kérdésre azt mondta: "folyik a munka". Hangsúlyozta: "minőségi javulást szeretnének minél több utas vissza csábításával, annak pedig nem az áremelés az útja". Lantos Csaba, a MÁV igazgatósági tagja nemrégiben egy nyilvános konferencián egyébként azt javasolta, hogy a kormány gondolja meg a jegyárak csökkentését, mert ezzel lehetne utasokat vonzani.

A MÁV csoport gazdálkodásáról szólva Petrilla György hangsúlyozta, hogy a bevételek mindössze 10-12 százalékára van hatása a menedzsmentnek, 90 százalék ugyanis a közszolgáltatással, ennek nyomán pedig az indokolt költségek megtérítésével függ össze.  A személyszállításban a térítés már nagyjából fedezi a költségeket, de a pályavasúton nem és nincs forrás a beruházásokra sem.

A magányugdíj-pénztári vagyon átadásából a MÁV adósságának tervezett 300 milliárd forintos konszolidációja azt jelenti, hogy a 270 milliárd forint működési és beruházási hitelek, illetve az ezeket terhelő évi 9 milliárd forint kamatfizetéstől "szabadul meg" a vasúttársaság. A pénzügyi igazgató megjegyezte, hogy a kamatfeltételek egyébként a piacinál jobbak. A hitelek 64 százalékán van állam garancia.

A MÁV likviditása jó, stabil, amit mutat az is, hogy a működési hitelállomány folyamatosan csökken. A gazdálkodás akkor lehet majd nullszaldós, ha a pályavasút költségeit is teljes egészében fedezi a központi költségvetés. Forrásbevonás a pályavasút fejlesztéséhez elsősorban banki kölcsön lehet.

Kevesebb az utas

A csoport tevékenységéről szólva a pénzügyi igazgató elmondta, hogy a nemzetközi trendekhez hasonlóan csökkentek a személyszállítás mutatói. Az utasok száma 1,7 százalékkal 137,6 millióra, az utaskilométer 7,94 milliárdról 7,55 milliárdra, az ülőhelykilométer pedig 22,64 milliárdról 21,69 milliárdra esett vissza. Magyarországon az utasok 15 százaléka vasúton utazik, szemben a  nemzetközi tapasztalatok 8-9 százalékos arányával - jegyezte meg Petrilla György. Hozzáette: ott 6-7 százalékról emelkedett az utasok száma. Középtávon arra számít a MÁV, hogy újra eléri majd a vasúton utazók aránya ismét eléri majd a  15 százalékot.

A teherszállításban némi javulás mutatkozik. Az elmúlt évben már 5,8 százalékkal 15,11 millióra emelkedett a pályavasúti tehervonatkilométer, míg a válság ideje alatt 30 százalékkal esett vissza.