Semmi jele az e-útdíjnak
További Magyar cikkek
Még semmi jele sincs az elektronikus, vagyis a használatarányos útdíj tervezett 2013-as bevezetésének, pedig ismerve a magyarországi közbeszerzési gyakorlatot és azok utóéletét, már most ki kellene dolgozni a tendert. A fejlesztési tárca beruházást firtató kérdésekre nem reagált, írja a Napi Gazdaság.
A szakemberek szerint az új rendszer igazságosabb lesz, ám a tehergépjárművek útdíjköltségeit növeli. (Első körben a teherforgalomban akarják bevezetni az új rendszert.) Nemzetközi összehasonlításban is indokolt lehet a díjnövelés, mert Magyarországon viszonylag alacsony ez a tarifa. Például az egynapos "matrica" 3000 forintba kerül, ezért teljes sztrádahasználat jár, miközben Szlovákiában vagy Svájcban kilométerenként 0,08 eurót (275 forint/euró árfolyam mellett 22 forintot) fizetnek. Így a Hegyeshalom−Szeged közötti útvonal 7480 forintba kerülne. Van, ahol még ennél is drágább az útdíj, Ausztriában például legalább 0,145 eurót kell fizetniük a tehergépjárművek után, s körülbelül ilyen a tarifa Németországban és Franciaországban is.
Az európai országok felében idő, máshol kilométer alapú a díjszámítás, ahogy a környező országokban is. Egyedül Romániában működik az ittenihez hasonló rendszer, ott azonban nem csak az autópályák és a kiemelt főútvonalak díjkötelesek.
A szállítmányozók vélhetően nem csak annak alapján választanak nemzetközi útvonalat, hogy hol a legolcsóbb az útdíj, a döntésben szerepe van az üzemanyagárnak, a távolságnak is. A külföldi teherautósok előszeretettel használják a magyarországi utakat, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-től megtudtuk, hogy a belföldi/külföldi vásárlók között jelentős az eltérés a különböző járműkategóriák között. (Az ÁAK természetesen nem ismeri a vásárlók állampolgárságát, csupán a rendszám alapján tudnak erre vonatkozó következtetéseket levonni.) Tavaly az éves e-matricák tekintetében minden járműkategóriában a belföldi vásárlók voltak többségben, átlagosan 94 százalékos arányban. Tavaly éves matricát alig vásároltak a teherautókra, haviból már több fogyott. A heti e-matricát vásárlók közül a D2 és D3 kategóriákban 60 százalék fölötti volt a külföldi rendszámra vásárlók száma. (Négynapos e-matricát kizárólag a D1 kategóriában lehet vásárolni, így a nagyobb tehergépjárművek ebből a kategóriából kiesnek.) Egynapos e-matricát azonban csak a D2, D3 és D4 járműkategóriákra lehet váltani, itt minden esetben a külföldi rendszámra vásárlók száma magasabb, D2 és D3 kategóriákban valamivel több, mint 50 százalék fölötti résszel, a D4 kategóriában pedig jelentős, csaknem 80 százalékos aránnyal.
Értékesített e-matricák rendszám szerinti bontása, százalékban - 2010
Kategória | Belföldi rendszám | Külföldi rendszám | |
Éves | |
|
|
D1 | 94 | 6 | |
D2 | 96 | 4 | |
D3 | 96 | 4 | |
D4 | 92 | 8 | |
Havi | |
|
|
D1 | 81 | 19 | |
D2 | 72 | 28 | |
D3 | 66 | 34 | |
D4 | 63 | 37 | |
Heti | |
|
|
D1 | 57 | 43 | |
D2 | 40 | 60 | |
D3 | 36 | 64 | |
D4 | 56 | 44 | |
Egy napos | |
|
|
D2 | 47 | 53 | |
D3 | 46 | 54 | |
D4 | 20 | 80 | |
D1:motorkerékpár, 3,5 tonna alatti össztömegű jármű | |
|
|
D2: 3,5-7,5 tonna közötti össztömegű jármű | |
|
|
D3: 7,5-12 tonna össztömegű jármű | |
|
|
D4: a fentiekbe nem sorolható többi jármű | |
|
|
Forrás: Forrás: ÁAK |