Véget ér a külföldi rendszámok kora

2011.11.16. 08:40
A hétfőn megszavazott adótörvények szerint emelkedik a gépjármű-átírási illeték, viszont jelentősen, akár ötödére is csökkenhet a regisztrációs adó mértéke. Ezzel okafogyottá válhat a szlovák rendszám használata is, amit az is nehezít, hogy külföldi rendszámmal csak egy napig lehet autózni jövőre.

Az autósokat jövőre pozitív és negatív változások egyaránt érik majd a hétfőn megszavazott adótörvények miatt - írja a Napi.hu. Csökken a regisztrációs adó, a gépjármű-átírási illeték viszont emelkedik, de legalább tekintettel lesz a jármű korára. Külföldi rendszámmal csak egy napig lehet furikázni.

A gépjármű átírásának illetékét már a kormány által benyújtott verzió is tartalmazta, ezen egy kicsit faragott Rogán Antal támogatott módosítója. Ezek szerint a hengerűrtartalom helyett az autó teljesítménye lesz a mérvadó, emellett pedig három kategória is lesz a három évnél fiatalabb, a három-nyolc éves és a nyolc évnél régebbi autókra. A lap számítása szerint egy 1,6 literes, hatéves, 80 kilowatt (109 lóerő) teljesítményű autó átírása után eddig 28,8 ezer forint illetéket kellett fizetni - köbcentinként 18 forintot -, jövőre viszont 44 ezret. Ha az autó három évnél fiatalabb lenne, 52 ezer, ha nyolc évnél régebbi, akkor 36 ezer forint lenne az átírás illetéke.

Csökken a regisztrációs adó

A regisztrációs adón viszont sokat lehet majd spórolni. Esetenként akár a mostani adó ötöde is lehet az új, vagyis mindenképp érdemes pár hónapig még a régi autóval - vagy villamossal - járni. A szintén Rogán Antalhoz köthető módosító indoklása szerint a cél a járművásárlás élénkítése. A legkisebb teljesítményű, legkorszerűbb új autónál mindössze 45 ezer forint lesz az adó 250 ezer forint helyett, ami összességében fel sem tűnik a bruttó vételárban - egy extra tartozék beszerelése is beleférhet pluszban.

A legkorszerűbb motorral rendelkező, de legnagyobb teljesítményű kategóriába tartozó - 2,5 literesnél nagyobb - autó adója kétmillió helyett 400 ezer forint lesz. A legnagyobb tétel több millió forinttal csökken: a legrosszabb besorolású benzinzabálók adója nyolcmillió helyett 4,8 millió forint lesz. Az elektromos hajtású autók után nem kell adót fizetni, a hibrideké pedig 76 ezer forint lesz - ez a harmadik legkisebb tétel.

Búcsú a külföldi rendszámtól

Jelentősen szigorodik a külföldi rendszámú autók magyarországi használata. A közúti közlekedésről szóló törvény ugyanis úgy módosul, hogy ilyen autót Magyarországon élő magánszemély csak egy napig használhat - vagyis lényegében arra van ideje, hogy elguruljon és lecserélje a rendszámot. Ha az autó nem az övé, hanem például egy cégtől bérli azt vagy egy céges autóról van szó, a magánszemélynek rendelkeznie kell az üzemben tartó írásos hozzájárulásával az autó használatához.

Ez persze a gyakorlatban egy perc alatt legyártható, de azt is érdemes figyelembe venni, hogy a bemutatott dokumentum alapján elég gyorsan indítható akár adóhatósági ellenőrzés is. A szlovák (és egyéb) rendszámmal trükközők így kellemetlen helyzetbe kerülhetnek. Ráadásul jövőre már a regisztrációs adón sem lehet majd annyit nyerni, hogy mindenképp megérje külföldi rendszámmal járatni az autót.

Regisztrációs adó mértéke

(ezer forint)
 
Környezetvédelmi besorolás  
 
 
 
Hengerűrtartalom, liter 11-nél jobb 9-11 6-8 4 4-nél rosszabb
Benzines 1,1-ig, dízel 1,3-ig 45 180 270 360 540
Benzines 1,1-1,4, dízel 1,3-1,5 65 260 390 520 780
Benzines 1,4-1,6, dízel 1,5-1,7 85 340 510 680 1020
Benzines 1,6-1,8, dízel 1,7-2,0 135 540 810 1080 1620
Benzines 1,8-2,0, dízel 2,0-2,5 185 740 1110 1480 2200
Benzines 2,0-2,5, dízel 2,5-3,0 265 1060 1590 2120 3180
Benzines 2,5 felett, dízel 3,0 felett 400 1600 2400 3200 4800
Elektromos 0  
 
 
 
Hibrid és egyéb 76  
 
 
 
 Forrás: törvénytervezet