A négynapos matrica volt tavaly a legnépszerűbb
Az előzetes adatok alapján tavaly összesen 17,6 millió autópálya használatára jogosító úgynevezett e-matricát értékesítettek, tudta meg a Napi Gazdaság az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-től, és ennek meghatározó részét − több mint 13,1 milliót − a személyautókra, vagyis a D1-es kategóriába tartozó járművekre vásárolták, emellett a D4-es, vagyis a nagy tehergépjárművekre érvényes matricából fogyott a legtöbb, mintegy négymillió. Ezt jellemzően a külföldi tehergépjárművekre váltották, és míg idén átlagosan 7,5 százalékkal emelkedett a matricák ára, ebben a kategóriában 12 százalékos volt a növekedés.
Az érvényesség időtartalmát vizsgálva a négynapos matrcia bizonyult a legnépszerűbbnek, ebből több mint tízmilliót értékesítettek, vagyis a teljes eladás mintegy hatvan százaléka ebből származott, 1650 forintos áron ez több mint 17 milliárd forint bevételhez juttatta az államot.
Azt a szakértők sem tudták megmondani, hogy e matricatípus megszüntetése miként alakítja át a piacot: ez év elejétől ugyanis a személygépkocsikra váltható legolcsóbb e-matrica tíznapos, ami immár 2975 forintba kerül. Ilyen, két hétvégét is magában foglaló érvényességű matrica eddig is volt, mégpedig a D1-es kategóriában 2750 forintért, és ebből 1,37 millió fogyott az elmúlt évben, ami több mint 3,7 milliárd forint bevételt jelentett, de a nagyobb járművekre (D2, D3,D4) is lehetett és lehet ilyet váltani, így összességében 1,4 millió heti jegyet adtak el.
E két kategóriából így jóval több mint 20 milliárd forint származott. Szakértők elképzelhetőnek tartják, hogy a négynapos matrica megszűnése miatt − aminek következtében csaknem duplájába kerül egy személyautó matricája − és az emelkedő üzemanyagárak okán − lesznek olyanok, akik elhalasztják utazásukat, vagy vonatra szállnak, illetve minden bizonnyal többen választanak olyan főutakat, ahol nem kell fizetni.