Méregdrága lett a tankolás
További Magyar cikkek
Soha nem tankoltunk még ennyire drágán: szerdán a Mol bruttó 10 forinttal emelte az üzemanyagok literenkénti árát, így a 95-ös benzin átlagára 424 forintra, a gázolajé pedig 443 forintra nőtt. A benzin ára mintegy 18, míg a dízelé több mint 26 százalékkal magasabb, mint egy évvel ezelőtt volt: a múlt év elején a benzin átlagára 360, míg a dízelé 351 forint volt.
A kutak árai között jelentős eltérések lehetnek, egy autópálya melletti töltőállomáson simán lehet 440 forint fölött a benzin, míg a legolcsóbb helyen alig valamivel több, mint 400 forintért tankolhatunk. A gázolaj literje a legdrágább benzinkutakon 467 forintba kerül majd, az olcsóbbaknál 428 forintot fizethetünk literenként.
A gyenge forint miatt drágul
Pletser Tamás, az ING-olajszektor vezető igazgatója rámutatott, az üzemanyag ára egyrészt az adókon, másrészt a forint és a dollár árfolyamán, harmadrészt az olaj világpiaci árának változásán múlik. Ez utóbbi azonban nem indokolna érdemi áremelést: a Brent kőolajfajta hordónkénti ára ugyanis kis ingadozásokkal nagyjából április óta azonos szinten, a 105 és 120 dollár közötti sávban van, ezen belül jelenleg nagyjából 112 dollárba kerül.
A múlt héten az Egyesült Államok üdvözölte, hogy az Európai Unió tagállamai elvi egyetértésre jutottak arról: a továbbiakban nem vásárolnak iráni kőolajat, ha Teherán nem működik együtt a nemzetközi közösséggel atomprogramja ügyében. Irán azonban a Hormuzi-szoros lezárásával fenyegetődzik arra az esetre, ha az Egyesült Államok megakadályozza olajexportját. A szoros lezárását csaknem a teljes világgazdaság megérezné. A Hormuzi-szoros 6,4 kilométer széles és 280 kilométer hosszú csatorna, Irán és Omán között, amelyen a világ olajkereskedelmének egyharmada halad keresztül. Ez napi 15 millió hordó olajat jelent, az uniós olajvásárlási tilalom önmagában is 2-3 dollárral emeli a kőolaj világpiaci árát. Másfelől azonban idén a konjunktúra globális lassulásáról érkeznek hírek, amely az olaj iránti keresletet, így az árat is csökkenteni fogja, teszi hozzá Pletser. Szerinte hosszabb távon sem kell tartanunk a tartósan 120 dollár feletti olajártól.
Az államkassza imádja az autósokat
Az olajár ráadásul csak a kutaknál megjelenő ár harmadát adja. A tankolásért fizetett pénz döntő része, több mint fele a költségvetésbe vándorol. Ez három részből adódik össze: az ár 36 százalékát kitevő jövedéki adóból, az egyszázalékos környezetvédelmi díjból és a most már 27 százalékos áfából.
Az adóváltozások hatásain mostanra már túl vagyunk, azok január elsején megjelentek az árakban. A szakember úgy véli, a mostani emelkedés elsősorban az üzemanyag árát alakító harmadik tényezőnek, a gyenge forintnak köszönhető. Mint ismert, a forint a múlt héten az euróval és a dollárral szemben is gyengült, ennek hatásait pedig a benzin ára is megszenvedi.
„A következő hetekben is a forint árfolyama lehet meghatározó, az IMF-tárgyalásokról érkező hírek piacmozgató hatással vannak, egy megállapodás jelentősen erősíteni tudná a forintot a dollárral szemben is, ami pozitív hatással lenne a benzin árára is" – fogalmazott Pletser.
Pocsék éve van az autósoknak
„Ettől az évtől az autós háztartások terhei jelentősen magasabbak. Az áfakulcs emelkedése miatt az üzemanyag már eleve 6-7 forinttal drágult, erre rátett még a forintgyengülés, ami idén már eddig is 20-25 forinttal növelte az árakat" – mondta az Indexnek Markot Imre, a Forensis Autóklub elnöke. Mindemellé megszűnt a négynapos, 1650 forintos autópályamatrica, most már annak is minimum tíznaposat kell venni – ez 2975 forintba kerül –, aki csak egy hétvégére szeretné használni az autópályákat. A költségeket növeli a kötelező biztosítás után fizetendő baleseti adó, amely autóként akár naponta 83 forint is lehet.
Az autósoknak eddig sem volt könnyű az életük – az üzemanyag ára az utóbbi három évben már így is jóval az inflációt meghaladó mértékben nőtt, a 95-ös benzin literje 146 forinttal, a gázolajé 241 forinttal kerül többe, mint 2009-ben –, az idei év azonban minden korábbinál keservesebb lesz.
Markot szerint az autósok spórolnak, ahogy tudnak. A sofőrök egy része a fogyasztását fogta vissza, egy másik részük adalékanyagokkal és E85 üzemanyaggal próbálkozik. A bioetanol jövedéki adójának tavalyi emelése csökkentette a zöldbenzin árelőnyét a benzinnel szemben, de az 50-100 forinttal olcsóbb üzemanyagfajta sokaknak még így is megérheti. „Az E85 árát nem a Mol határozza meg, így a mostani üzemanyagáremelés tovább nyitja az árollót" – emlékeztet az autós szervezet elnöke.
A taxisoknak fáj, a vasutasok örülnek
A magas benzinár hatása csak kevéssé látszik meg a városi autósforgalmon. Már most is szinte csak az közlekedik autóval, akinek nincs más választása, állítja az Indexnek Dani Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnöke. Dani azt mondta, a taxistársaságoknak jelentős terhet jelent a magas üzemanyagár, az életben lévő hatósági árszabályozás miatt azonban jelenleg nem tudnak emelni, a fővárosra várnak az ügyben, aki pár hónapon belül dönt majd az új árszabályozásról.
A vasúti forgalom ugyanakkor nőtt a növekvő benzinárak hatására. „2011-ben megfordult a korábbi évek csökkenő vasúti utazási tendenciája. 2010-ben 137 millió összutasfő utazott, míg ez a szám 2011-ben 141 millióra emelkedett. A feláras vonatokon mindez közel 500 ezerrel több utazást és 7 százalékosnál nagyobb növekedést jelentett, az utazók száma pedig meghaladta a 7 milliót. A minőségi távolsági forgalomban a legjelentősebb utasszám-növekedés a Budapest–Győr–Hegyeshalom, a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza és a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza vonalon volt tapasztalható. Az utasszám pozitív változásához említést érdemlő indokul szolgál, hogy míg a vasúti tarifák változatlanok maradtak 2011-ben, addig az üzemanyagok drágulása következtében az egyéni közlekedés költsége szinte hétről-hétre emelkedett" – közölték kérdésünkre a MÁV Start kommunikációs osztályán.
Budapestről Debrecenbe vonattal 4000 forintba kerül a teljes árú jegy, ugyanezt az utat egy közepes fogyasztású autóval 8000-ből, matricával együtt durván 11 000 forintból tehetjük meg. Autóba tehát csak akkor érdemes ülni egy ilyen úton, ha legalább hárman utaznak.
Több a biciklista
Városon belül a gépkocsi helyettesítője lehet a tömegközlekedésen kívül a biciklizés is. A Magyar Kerékpáros Szövetség szerint évről-évre egyre többen járnak munkába kerékpárral. László János a Magyar Kerékpárosklub elnöke az Indexnek elmondta, Magyarországon leginkább a rossz időjárás és az infrastruktúra hiánya rettenti vissza az embereket a biciklizéstől, az országban azonban egyértelműen kimutatható a biciklis kultúra terjedése. A fővároson kívül leginkább az alföldi városokban jellemző a kerékpáros közlekedés, ott egyes helyeken 30-40 százalékra is tehető a biciklisták aránya.
László János nem lát ok-okozati összefüggést a benzinár emelkedése és a biciklisták számának növekedése között. Szerinte többek közt a kerékpáros klub munkájának is köszönhető, hogy újra divatba jött ez a közlekedési forma.
Nőhet a benzinturizmus
A visszaeső autósforgalom a Magyar Ásványolaj Szövetség adataiból is kitűnik. A tavalyi év első háromnegyed évében több mint 6 százalékkal kevesebb benzin fogyott, és bár ezzel párhuzamosan a dízel népszerűsége nőtt, a teljes hazai üzemanyagforgalom még így is 2,42 százalékkal visszaesett.
Üzemanyag | 2011 I-III. negyedév | 2010 I-III. negyedév | Változás |
RON95 | 944,491,702 | 1,004,253,728 | -5.95% |
RON98 | 4,756,320 | 7,219,984 | -34.12% |
Prémium benzin | 19,685,796 | 22,125,553 | -11.03% |
Benzin összesen | 968,933,818 | 1,033,599,265 | -6.26% |
Gázolaj | 1,145,661,808 | 1,124,091,878 | 1.92% |
Prémium gázolaj | 44,267,597 | 54,757,431 | -19.16% |
Gázolaj összesen | 1,189,929,405 | 1,178,849,309 | 0.94% |
Üzemanyag összesen | 2,158,863,223 | 2,212,448,574 | -2.42% |
A csökkenő magyar üzemanyagfogyasztás részben a hatékonyságnövelésnek, az autós közlekedés visszaszorulásának, valamint a tankturizmusnak is köszönhető: a határ mellett élőknek megérheti átmenni tankolni a szomszédos országokba.
A Holtankoljak.hu adatai szerint egy ukrán benzinkútban akár száz forintot is spórolhatunk a benzin és csaknem száznegyven forintot a gázolaj literjén, nagy távolságokat viszont nem éri meg utazni a tankolásért, 40-45 kilométernél messzebbről már teljesen felmorzsolódhat az olcsón megtankolt autón nyert megtakarítás.
Romániában literenként durván húsz, illetve negyven forinttal tankolhatunk olcsóbban. A szlovák és osztrák árak nagyságrendileg megegyeznek a magyarral, a környéken lakók nagyon sokat nem tudnak megtakarítani a benzinturizmussal.