Végéhez közeledik a bankkártyaügy
Jövő hét elejére a legtöbb, a decemberi adatlopásban érintett, és lecserélendő bankkártyát újjal pótolják a hazai bankok - írja a Világgazdaság. Az ebből eredő kár szektorszinten százmillió forintos nagyságrendű lehet, amit a szolgáltatóknak kell viselniük. Az adatlopás körülményeit még vizsgálják.
Jól haladnak a hazai bankok a decemberi kártyaadat-lopásból eredő feladataikkal: az érintett bankkártyák túlnyomó részét már lecserélték, és napokon belül minden ügyfél megkapja az új plasztikot - tájékoztatták a lapot a piaci szereplők. A gyors reagálás ellenére a bankok nem úszták meg olcsón az ügyet: az eddig nyilvánosságra hozott adatok alapján a kicserélt kártyák száma megközelíthette a százezret, így - az egyéb járulékos tételekkel együtt - a lap kalkulációi szerint csak ebből az egy ügyből eredően százmillió forintos nagyságrendű költségekkel kellett szembenéznie a hitelintézeti szektornak.
Azt ugyanakkor minden hitelintézetnél hangsúlyozták, hogy a gyors, minden létező kommunikációs csatornát kihasználó reakció miatt nagyon kevés illetéktelen tranzakció történt az adatlopásnak tulajdoníthatóan, és ezek költségét is megtérítik a kártyabirtokosoknak: ebből következően az ügyfeleket maximum kis kellemetlenség terheli, de anyagi kár semmiképpen sem.
A lecserélt kártyák száma bankonként nagyon eltérő. A K&H közlése szerint például a bank csak néhány kártyáját cseréli le technikai okokból. Az érintett bankkártyák cseréjére várhatóan péntekig sor kerül, és hétfőtől a régi plasztikok már nem is lesznek használhatóak.
Néhány darab plasztik soron kívüli cseréjéről számoltak be az OTP Banknál is, ahol közölték: a hitelintézet a Visa és a MasterCard nemzetközi kártyatársaságoktól kapott jelzést arról, hogy egy külső szolgáltatótól nagy mennyiségű kártyaadatot szerezhettek meg ismeretlen személyek. Mivel az adatszerzésben esetleg érintett bankkártyák közül csak néhánynál merült fel a visszaélés gyanúja, ezért a bank (kockázatelemzés alapján) a tömeges kártyacsere helyett a bankkártyák kiemelt, folyamatos, napi 24 órás monitoringozása mellett döntött.
Az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják - hansúlyozták a hitelintézetnél -, hogy ez a döntés helyes volt, mivel az eset kapcsán csupán néhány OTP-s bankkártya lecserélése volt indokolt. A bank egyébként - tették hozzá - minden olyan ügyfelet kártalanít, akinek a bankkártyájával bizonyítottan jogtalan tranzakciók történtek vagy indokolt a bankkártya soron kívüli cseréje.