További Magyar cikkek
A vezérigazgató bejelentette, hogy február 17-én nyitja meg budapesti bázisát, amely az ötvenegyedik lesz, és ahol öt repülőgép állomásozik majd. Három már a jövő péntektől üzemelni fog, míg két új Boeing 737-es március közepén érkezik. Bejelentettek egy új járatot is, ez a Budapest–Tampere útvonalon fog közlekedni. Ezzel a járatok száma heti 42-re emelkedik majd, „ezzel is pótolva a Malév sajnálatos kiesése okozta űrt” – mondta O'Leary.
„Olyan ez, mint amikor valaki találkozik egy csinos lánnyal, veszkednek, kibékülnek, megint veszekednek és házasság a vége. Aztán mondhatjuk, hogy egy nagyon gyors szex jött, és jövő pénteken már itt is a három kisgyerek. Csakhogy ezek 70 millió dolláros bébik” – tréfált a vezérigazgató.
A január végén közölt kétmillió utassal szemben a Ryanair 2,4 millióval számol az első évben. Úgy számolnak, hogy millió utasonként ezer munkahely is létrejön közvetve, így 2400 új állást is jelent az ír légitársaság visszatérése. A Ryanair részéről ez egy 350 millió dolláros beruházást jelent – tette hozzá.
Megállapodtak a kormánnyal
A közismerten költségérzékeny, a budapesti repteret annak árai miatt egyszer már elhagyó ír fapados cég vezérigazgatója egy kérdésre válaszolva elmondta: nemcsak a reptérrel, hanem a magyar állammal is megállapodtak, és támogatást kapnak a ferihegyi járataikért cserében. A megállapodással, ahogy fogalmazott, „nagyon elégedett”, ugyanakkor „a részleteket bizalmas információnak” tekintik.
"Kisebb vita miatt kivonultunk a múltkor, de ez is azt mutatja, hogy milyen rugalmasak vagyunk". mondta O'Leary. "Még most is nagyon sokat fizetünk ezeknek a gazdag németeknek"- tette hozzá később.
A fapados légitársaságoknál nem szokatlan működési modell, hogy a milliós nagyságrendű turista adott országba szállításáért turizmusmarketing- vagy egyéb hozzájárulást kér, és részben abból fedezi költségeit (ez a megoldás nem feltétlen minősül az uniós szabályok tiltott állami támogatásának).
A légimarketingalap segít
Lapunk szerette volna megtudni a Magyar Turizmus Zrt.-nél, hogy ebben az esetben is ez történt-e, és ha igen, a Ryanair milyen feltételekkel és milyen összeget kap közpénzekből. A magyar turimusmarketing vállalat csütörtök délután közleményt adott ki, amelyben azt közölte: létezik egy úgynevezett Légi Marketing Alap, aminek 2011-ben 300 millió forint volt a keretösszege, és amelynek köszönhetően tavaly rövid időn belül több új – Magyarországra irányuló – légijárat nyitásáról született döntés. Ezek között a Malév korábbi járatai mellett, szerepelnek a Qatar Airways, az American Airlines, a Jet2.com és az airBaltic járatai is.
A Magyar Turizmus Zrt. szerint az alap – amely 2012-es költségvetéséről nem szól a közlemény – segítette elő, hogy a Ryanair, mint azt január végén bejelentették, visszatérjen Budapestre. Az MT Zrt. közölte azt is: az Alap felhasználásával „a nemzeti turisztikai marketingszervezet és a légitársaság intenzív, közös marketingtevékenységet folytat Magyarország népszerűsítése érdekében azokon a küldőpiacokon, ahonnan a járatok indulnak”.
A közlemény megjegyezi: ezek az információk „a január 24-i helyzetet tükrözték, a Malév leállását követő új járatokkal kapcsolatos együttműködésre nem vonatkoztak”. Arra viszont, hogy a mostani helyzetben van-e, lesz-e megújult együttműködés, nem ad választ a közlemény.
A kettes terminált használják
A reptér kettes termináljáról is fognak indulni a gépeik – erősítette meg O'Leary, ugyanakkor a Budapest Airportot még mindig elég drága repülőtérnek tekintik. Egy kérdésre válaszolva elmondta: az állammal és a reptérrel kötött megállapodásban időbeni megkötés nincs, így bármikor elhagyhatják Ferihegyet.
A vezérigazgató szavaiból az is kiderült: totális háborút indítanak a Wizz Air ellen. Michael O'Leary bejelentette, hogy bármilyen árat is kínáljon a versenytárs, ők feleáron és kétszer akkora kapacitással fogják adni ugyanazt.
"Ez ráadásul nem is egy magyar cég, a befektetők amerikaiak és angolok. Van egy magyar igazgatósági tagjuk, de ő pedig Svájcban él." - érvelt a Ryanair vezetője. "Budapest nem hagyatkozhat a veszteséges Wizz Air-re. A Jersey szigetén lévő adóparadicsomba vannak bejegyezve, de hát minek is nekik adóparadicsom, amikor soha nem voltak még nyereségesek! Az egyetlen olcsó légitársaság itt a Ryanair lesz." -mondta a vezérigazgató. "Olcsóbbak és pontosabbak vagyunk náluk. És persze jóképűbbek is." -zárta tájékoztatóját Micheal O'Leary.
A Wizz Air-nek egyébként két magyar igazgatósági tagja van, Váradi Józsefen kívül 2011. április 7. óta Oszkó Péter, volt pénzügyminiszter, is tagja a testületnek.