1 forint miatt bukott tendert a Közgép

2012.02.23. 15:30

Négy részben összesen tizenhat Békés megyei település csatornaépítési beruházására írtak ki közbeszerzési eljárást még tavaly augusztusban, a csapadékvíz-elvezetést tervezték nagyrészt uniós támogatással megoldani. A tervezettnél ugyan valamivel később, de még tavaly decemberben hirdették ki az eredményt – vagyis a pályázat egyik pontjában, a békési, mezőberényi, kondorosi és szarvasi beruházásról szóló harmadik részben az eredménytelenséget.

Erre a részre két ajánlattevő nyújtott be pályázatot: az Integrál Építő Zrt., valamint egy három cégből álló konzorcium, amely vezetője a Közgép, tagjai a Békés Drén Kft. és a Kötiviép 'B Kft. voltak. Az ajánlatkérő kondorosi polgármesteri hivatal szerint az Integrál Építő Zrt. által beadott pályázat a közbeszerzési törvény öt különböző pontját is sértette. A bírálók szerint túl olcsón vállalta volna a munkát – az elbírálás során egyetlen szempont volt, az ár –, aránytalan kötelezettségvállalást tartalmazott; illetve, az akkor hatályos törvény egyik paragrafusát idézve, „nem tartotta elfogadhatónak és a gazdasági ésszerűséggel összeegyeztethetőnek az indokolást”.

Ennél jóval egyszerűbb, banálisnak mondható ok, egyetlen eltűnt szám miatt zárták ki a másik pályázót. A közgépes konzorcium a beadott dokumentum szerint nettó 43 955 861, vagyis nettó 43 955 86, vagyis nettó 43 955 861 forintért vállalta volna a munkát – a pályázat három különböző helyén két eltérő szám szerepelt. Számolási hibáról, mint látható, szó sincs, a költségvetési összesítőben és az úgynevezett felolvasólapon szereplő jó összeget az úgynevezett ajánlati nyilatkozatra rosszul, az utolsó számjegyet lehagyva másolták át.

Egy forint, ugyan már, mit számít egy ilyen hiba – legyinthetnénk, ha nem tudnánk, hogy ebben az országban majdnem százmilliós pluszkiadást jelentett egy kerekítési hibából fakadó négyforintos tévedés. Kondoroson is szigorúak voltak: ezt az ajánlatot is, és így a közbeszerzésnek ezt a négy települést érintő harmadik részét is érvénytelennek minősítették.

„Világos, hogy csak egy számszaki hiba történt, egy elírás, aminek még az ajánlattételi időtartamban kérhette volna a tisztázását az ajánlattevő, a törvény felvilágosítás-kérési vagy számszaki hiba javítását lehetővé tevő passzusai alapján, ezt azonban nem tette meg” – érvelt a Közgép. A kondorosi álláspont szerint viszont „a közös ajánlattevők ajánlatában nem hiánypótolható hiba történt”, ezért „köteles volt az ajánlatkérő azt érvénytelennek minősíteni”. Az ajánlatkérő által felkért hivatalos közbeszerzési szakértő véleménye a törvény 83. paragrafusára hivatkozva azt mondta, ez „hiánypótlással nem pótolható hiányosság, az ajánlati nyilatkozat szerinti adatot pedig nem lehet számítási hibaként kezelni” – közölte a kondorosi önkormányzat. A település megjegyezte: az NFÜ szakértője a „közbeszerzés tekintetében a fentieket megerősítette”.

A konzorcium – szemben a kizárásról szóló döntést vita nélkül tudomásul vevő Integrál Építővel – december 9-én benyújtotta a kondorosi önkormányzathoz a decemberi 8-i dátumú úgynevezett előzetes vitarendezési kérelmét. Ezt azonban a december 2-i, pénteki eredményhirdetés után három munkanapon belül kellett volna megtenniük. És bár ők arra hivatkoztak, hogy a december 2-i, péntek délutáni döntésről a hivatali munkarend miatt csak 5-én, hétfőn szereztek tudomást, ez nem győzte meg a békési települést, a kérelmet 12-én elutasították. A Közgép ezután a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult – de nem rögtön ezután: csak december 21-én nyújtották be a jogorvoslati kérelmet.

„A jogorvoslati kérelem benyújtására szabott tíznapos határidőt a Közbeszerzési törvény vonatkozó paragrafusa szerint attól a dátumtól kell számolni, amikor az érintettek tudomást szereznek a jogsértésről. Miután az ajánlatkérő az előzetes vitarendezésről szóló kérelemre adott válaszában nem utalt arra, hogy maga a kérelem elkésett volna, a Közgép az elutasítás december 13-i kézbesítésétől számította a határidőt. A Közbeszerzési Döntőbizottság szerint viszont, miután az előzetes vitarendezés elkésett, jogorvoslati kérelem benyújtására csak az eredményhirdetéstől számított 10 napon belül, vagyis december 12-ig lett volna lehetőség” – mondta kérdésünkre a Közgép kommunikációs igazgatója. Puskár Anett szerint, bár nem minden közbeszerzésen járnak sikerrel, többnyire eredményesen indulnak. „A 2010-es 44,8 milliárd forint után 2011-ben a cég árbevétele körülbelül 57 milliárd forint volt, ennek túlnyomó része még 2008 és 2010 között elnyert állami és önkormányzati megrendelésekből származott. Csak tavaly több mint 50 nyertes közbeszerzésben vettünk részt, jobbára különböző konzorciumokban. A tenderek során félszáz nagyobb partnerrel működtünk együtt, a megvalósításkor pedig több száz helyi alvállalkozó bevonásával dolgozunk. Miután több éves projektekről van szó, a tavaly elnyert beruházások 2015-ig mintegy 85 milliárd forint összértékű megrendelést jelentenek a cégnek: 2011-ben ebből már több mint 21 milliárd teljesült, 2012-ben csaknem 40 milliárd forint, 2013 és 2015 között pedig körülbelül 24 milliárd forint árbevételünk származik majd ebből ” – mondta.

Békés, Mezőberény, Kondoros és Szarvas azonban egyelőre kivitelező nélkül marad. Miután mind a három-, mind a tíznapos határidő úgynevezett jogvesztő jellegű – vagyis a letelte után már a legnyilvánvalóbb törvénysértést/hibát sem lehet orvosolni –, a közgépes konzorcium kérelmét a Közbeszerzési Döntőbizottság érdemi vizsgálat nélkül elutasította, a négy közép-békési település pedig új közbeszerzésen kereshet valakit a csatornázási-vízépítési munkákra.