Napi három járatpárra szűkülhet a tömegközlekedés
A parlament múlt pénteken benyújtott személyszállítási törvény „minimalista közösségi közlekedés” alapjait teremti meg, amit ha elfogadnak, „a vasút mellékvonalai mentén fekvő településekre nemhogy vonat, de busz sem jár majd mindig” – írja a Népszabadság.
A lap cikke szerint a tervezet azt jelzi, hogy „a kormány belátta, ha egyezséget akar kötni az IMF-fel, valamit mutatnia kell. Márpedig a közösségi közlekedésre fordított évente 400 milliárd forint akár több tízmilliárdos visszametszésének ígérete jó belépő lehet a tárgyalásokra”.
A törvényjavaslatban megfogalmazott alapellátási kör nagyon szűkös: napi három járatpárral minden település és „vonzásközpontja” között biztosítani kell a közvetlen eljutási lehetőséget, méghozzá „a települések és megyeszékhelyük között legfeljebb egy, az egyes települések és a főváros között két átszállással. A szomszédos megyeszékhelyek, illetve a megyeszékhelyek és a főváros között közvetlen eljutást kell kialakítani” – olvasható a cikkben.
Ilyen mértékű járatritkítás azonban aligha fog bekövetkezni, a Népszabadság nevük elhallgatását kérő minisztériumi forrásokra hivatkozva azt írja: „ha a kormány meg is ígéri a személyszállítási szolgáltatások tömeges leállítását az IMF-nek, érdemi lépésekre nem feltétlenül kerül sor”.
Hogy még csak tervezet formájában lévő új törvény szellemében, vagy csak a februárban elhatározott újabb kiigazítások jegyében-e, de már korábban megjelentek a hírek a tavaszra várható jelentős vonatritkításról. Mávos belső információkra hivatkozva az ecoline azt írta hétfőn, hogy tavasszal komoly mértékben csökkenhet a közlekedő személyszállító vonatok száma. Egy szakmai fórumon arról írtak, hogy április elsejétől leállhat a vonatok tizede, egyes helyeken ennél nagyobb aránya is. A nemrég újranyitott mellékvonalakon a napi öt-hat vonat helyett csak két pár üzemelne, lesz, ahol csak egy motorvonat közlekedik majd.