Bankok és utazási irodák csatáznak a Malév miatt
Vétlen felek jogi csatározásába torkollhat a Malév csődje miatti kártérítés: az ügyben egymásnak feszülnek az utazási irodák és a bankkártya-elfogadó bankok, írja a Napi Gazdaság. A kártyatársasági szabályok szerint azok az ügyfelek, akik bankkártyájukkal fizettek a leállás miatt le nem utazható Malév-jegyért, bankjuktól mindenképp visszakapják a szolgáltatás ellenértékét Az ügyfél bankja ezt egy automatikus eljárásban veszi vissza az elfogadó banktól, amely ekkortól megpróbálja visszaszerezni az összeget.
Számos esetben azonban az ügyfél egy-egy utazási irodánál vagy egy ilyen által üzemeltetett online jegyértékesítő portálon vette meg a jegyet. Az elfogadó pénzintézet ilyenkor az utazási iroda bankja, amely csak az irodával áll jogviszonyban, vagyis utóbbitól kell visszakövetelnie a jegy árát.
A helyzet pikantériája, hogy vétlen szereplők kényszerülnek vitatkozni milliárdos − az utazási irodák némelyikénél szinte bizonyosan csőddel fenyegető − kártérítésről, miközben a Malév a mai napig nem adott listát azokról, akik érvényes jeggyel rendelkeztek a légitársaságnál.
A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) jogi szakvéleménnyel alátámasztott álláspontja szerint az utazási irodák a jegyértékesítéskor ügynökként járnak el, így kizárólag a repülőjegy-értékesítési szerződés teljesítéséért felelnek, vagyis azért, hogy az utas megkapta-e az ügynöktől a légitársaságtól vásárolt jegyet.
A jegyértékesítéssel az utas és a légitársaság között jön létre légi személyszállítási szerződés, ebben a jogviszonyban azonban az iroda már nem jogalany. A MUISZ erre alapozza véleményét, hogy ilyen esetekben nem terheli az irodákat kártérítési felelősség, és úgy látják, ez arra az esetre is vonatkozik, amikor az elfogadó bank el kívánja érni, hogy a tőle visszavett pénzeket az utazási iroda térítse meg. Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezető igazgatója szerint a vis maiornak semmi köze a fizetési módhoz, nem lehet különbséget tenni a vásárlók között ilyen alapon. Ha a bank méltányossági okokból vagy a kártyaszerződés alapján fizet, az már a saját kockázata, mivel a visszafizetés nem a vásárlási szerződés alapján történik, a bank a saját érdekkörébe tartozó okokból fizetett.
A pénzintézetek szerint ugyanakkor az iroda és a bank között erre az esetre a kártyaelfogadási szerződés az irányadó, ha ez tartalmaz olyan kitételt, amely szerint az elfogadó bank jogosult a kereskedőnél érvényesíteni jogát, akkor ez a jogalap teljesen független attól, hogy melyik fél nem teljesítése miatt érvényesítették az igényt.