Több utazási iroda bankot vált a Malév-csőd miatt

2012.05.11. 16:17

Jó néhány utazási iroda bankot váltott a Malév-jegyek bankkártyás fizetése kapcsán kialakult vita miatt, mondta Simon András, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnökségi tagja.

A Magyar Nemzet pénteken arról számolt be, hogy nagyon komoly feszültség alakult ki a bankok és az utazási irodák között a Malév-csőd miatt, mivel a bankok ugyan kártalanították az utasokat, ugyanakkor az összegeket visszaterhelték az utazási irodákra. Mint írják, a helyzet súlyosságát jelzi, hogy már több iroda is szerződést bontott a vele kapcsolatban lévő pénzintézettel.

Simon András elmondta: az utazási irodák másképp értelmezik a kártyaelfogadói szerződést, illetve az alkalmazandó jogszabályok körét, mint a bankok. Hangsúlyozta, nem tartja kirívónak a jogi vitát, partneri helyzetben ez természetesen előfordul. Szerinte az irodák azt kifogásolják, hogy a vitás kérdésben az egyik fél úgy dönt, neki van igaza, és válasz, illetve egyeztetés nélkül aszerint is cselekszik.

Mint mondta, a MUISZ tudomása szerint jó néhány utazási iroda döntött úgy, hogy bankot vált, mert elvárták volna a partneri együttműködést. A szövetség március végén írt levelet azoknak a pénzintézeteknek, amelyek elkezdték a kifizetett összegek visszaterhelését az utazási irodákra. A MUISZ közlése szerint a bankok az ügyfeleknek visszafizetett pénzt levonják a kártyaelfogadó utazási vállalkozókat később, más kártyás fizetés alapján megillető összegekből, azaz beszámítást hajtanak végre.

Molnár Gabriella, a szövetség elnöke akkor azt mondta: szövetségként nem perelhetik a bankokat, de a bankkártyás fizetésekről szóló vita miatt lehetnek olyan irodák, amelyek ha kell, bíróságra viszik az ügyet. Az ügy előzménye, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete március végén érdemi vizsgálat nélkül utasította el a MUISZ kérelmét, a felügyelet szerint ugyanis nincs hatásköre a Malév-jegyek árának visszafizetésével kapcsolatos, a bankok és az utazási vállalkozások közötti vitában.

Sütő Ágnes, a bankszövetség kommunikációért felelős területi vezetője akkor azt közölte: a repülőjegyek bankkártyás értékesítésének egy része utazási irodákon keresztül történt. Az utazási irodák a jegyértékesítéssel kapcsolatban azt az álláspontot képviselik, hogy a szolgáltatás nem teljesüléséért ők felelősséget nem viselnek - az ügynöki szerepvállalásból adódóan. Ugyanakkor a bankkártyás fizetésből eredően az adott utazási irodák és az érintett bankok között egy másik szerződéses jogviszony áll fenn. Az utazási irodáknak ügynöki szerződésük a Malévval van, a bankokkal pedig kártyaelfogadói szerződést kötöttek.