Összesen öt nap áll rendelkezésére annak, aki a használatarányos útdíj beszedésére alkalmas rendszer (UD) szállítására pályázna; az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. az Európai Unió hivatalos lapjában (TED) jelentette meg a 42 milliárdos tendert.
Az ÁAK szerint az e-útdíj rendszer 2013. július 1-jei bevezetése csak akkor biztosítható, ha legkésőbb 2012. december elején a nyertes ajánlattevővel megkötik a szerződést. A pályázat gyorsított eljárás, mégis hirdetménnyel induló - írja a Népszabadság. Jelentkezni október elsejéig lehet, és a felhívásból az is kiderül: a szerződéskötésre december 3-án kerítenének sort.
A kiírás szerint ha a tendergyőztes szállító szerződésszegésére hivatkozva az ÁAK felmondja a szerződést, a pórul járt szállító meghiúsulási kötbért fizet, amelynek összege az UD árának fele is lehet. Ha az átadott rendszer hibásan működik, hibás teljesítési kötbért számítanak fel, napi 100 millió forint értékben. De elég, ha a rendszerszállító megcsúszik a fejlesztői üzemeltetői konzultációval, máris óránként 200 ezer forintot fizethet - írja a lap.
Az ajánlatra az a cég jelentkezhet, amelynek árbevétele az elmúlt három évben elérte a 20 milliárd forintot, az UD-hez hasonló rendszerek üzemeltetéséből is évente legalább 10 milliárd forint bevétele származott, és az elmúlt három évben épített 500 kilométer, most is üzemelő útdíjszedő rendszert.
A pontos pályázat
A pályázati feladat szövege: Elektronikus útdíj rendszer (UD) teljes körű implementációja (díjszedő, díjszolgáltató, ellenőrző szervezet működéséhez szükséges eszközök, szoftverek szállítása, telepítése, lokalizálása, tesztelése, oktatása, szakértői támogatása, üzembe helyezése) bevezetés-támogatása az üzembe helyezéstől számított egy éves időtartamig Magyarország teljes gyorsforgalmi úthálózatán és főúthálózatának meghatározott részén (6 318 km), valamint a bevezetés-támogatás időszakát követően 2022. október 31. napjáig a rendszer infrastruktúra támogatása.