Itt már az áfaemelés sem segít?
További Magyar cikkek
Hetek óta megy a találgatás, a kormány vajon honnan pótolja a költségvetésből már Varga Mihály IMF-főtárgyaló által is elismerten hiányzó milliárdokat. Az ötletelés láthatóan a kormányzati berkekben is folyik: nyilatkozatok, kiszivárogtatások sora sejteti a hiányzó pénzek forrását. Egyelőre abban sincs egyetértés, hogy egyáltalán mekkora összegről van szó.
Kockázatok, túltervezések
Varga Mihály szerint 300-350 milliárd az eltérés az IMF és a kormány számolta egyenleg között, a kormány túl optimista volt. Ekkora kiigazítás tehát mindenképpen várható, a Nemzetközi Valutaalap és az Európai Unió megnyugtatására azonban alighanem ennél is nagyobb csomagra lenne szükség, ők ugyanis a már meglévő költségvetésben is látnak kockázatos, túltervezett tételeket.
A nemzetközi szervezetek főleg az MNB-re kivetett tranzakciós adót nézik rossz szemmel, de komoly kockázatokat hordoz a túltervezett e-útdíj bevétel – amely bevezetéséhez költségeket sem számoltak el –, valamint az adóbeszedés hatékonyságának növekedésétől, a gazdaság fehéredésétől várt többlet is. Egyes elemezők szerint egy legalább 500-600 milliárdos csomag hűthetné le a kedélyeket, mások szerint ennél valamivel kevesebb is elég lenne.
Honnan lesz ennyi pénzünk?
Bár mindeddig úgy tűnt, a kormány valóban elkötelezett a maga elé kitűzött 2,2 százalékos GDP-arányos költségvetési hiánycél betartásában, sőt, tulajdonképpen ez az egyetlen olyan szám a költségvetés kapcsán, amit valóban kőbe vésettnek gondol, a héten már arról érkeztek hírek, ezen is egy kicsit lazítanának, igaz még mindig az EU által elvárt 3 százalék alatt maradva. Hivatalosan még nem jelentették be az új hiánycélt, a Magyar Nemzet azonban tudni véli, az új – most már tényleg kőbe vésett – szám 2,8 százalék lehet. Ezzel Orbán Viktorék mintegy 130-150 milliárdot tudnak lefaragni a büdzsében tátongó hiányból.
Válaszolt az IMF
Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője szerda reggel a Tv2 Mokka című műsorában elmondta: az IMF válasza a kormány korábbi levelére megérkezett, a valutaalap ebben főként pontosításokat kért. A magyar fél erre a levélre is válaszolni fog, azután pedig újból megkezdődhet a konzultáció a nemzetközi szervezet delegációjával.
A Nemzetgazdasági Minisztérium megkeresésünkre úgy nyilatkozott: „az Országgyűlés által jóváhagyott költségvetési egyenleg és a fejezeti főösszegek az IMF–EU-tárgyalások függvényében változhatnak. A kormány célja továbbra is a 3 százalék alatti hiány tartós biztosítása, így az államadósság csökkentésének folytatása”. A 3 százalék alatti hiány hitelességéről Brüsszelt kell győzködnünk, méghozzá sürgősen: október 5-ig kell bemutatni, milyen intézkedésekkel tudjuk hitelesen és fenntarthatóan elérni a deficitet. Az uniós főtárgyalónk, Barbara Kauffmann már meg is érkezett Budapestre, a hét elején találkozott is Varga Mihállyal, ezt maga a magyar miniszter mondta el.
Lehet 6 vagy 8 vagy 20 ezerrel kevesebb?
A közszféra leépítésének ötlete az adóemelések után az első, ami a kormány eszébe szokott jutni, ha bajban van a költségvetés. A költségvetési intézményekben jelenleg mintegy 742 ezer közalkalmazott és köztisztviselő dolgozik, és bár azzal, hogy ebből néhány ezret elküldenek, önmagában még nem válik hatékonyabbá az állami gépezet – sőt bizonyos területeken még tovább lassulhat a bürokrácia – ez az a terület, ahol a kormány a legkönnyebben tud spórolni.
Bár korábbi sajtóhírek 6-8 ezres létszámleépítésről szóltak, Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője már egyenesen évi 20 ezres leépítésről beszélt, szerinte ez a szám pusztán abból összejön, hogy a nyugdíjba vonuló közszolgák helyét nem pótolják új emberekkel. Igaz, egy ekkora lefaragással is nagyjából csak a 2008-as mérethez jutna vissza a kormány, a KSH adatai szerint ugyanis a költségvetési intézményeknél dolgozók létszáma éppen a 2010-es kormányváltás után ugrott meg.
Hogy húszezer közalkalmazott távozásával mennyit spórolna az állam, az sok mindentől függ, de ha csak a bérre költött kiadások csökkenésével számolunk – az elbocsátások által generált többletkiadásokkal és kieső bevételekkel nem – az is legfeljebb 35-40 milliárd forint pluszt jelenthet a költségvetés szempontjából. Mindemellett egyrészt erősen kétséges, hogy a kormány valóban ilyen drasztikus leépítésbe kezd, másrészt a járulékos hatások is sokat tompíthatnak az eredményen.
Fizessenek többet a jól keresők
A járulékplafon eltörlésének ötletére korábban már Varga Mihály és Rogán Antal is utalt, ez a magasabb jövedelemből élő rétegtől szedne be plusz pénzeket a nyugdíjjárulékokon keresztül. Jelenleg a 21 700 forint napi bruttó kereset feletti részre nem kell fizetni a 10 százalékos nyugdíjjárulékot, a 2013-as törvényjavaslat szerint a nyugdíjjárulék fizetés alá tartozó jövedelem összegének felső határa jövőre 22560 forintra nő.
A hvg.hu információi szerint a plafon eltörléséből a kormány durván 55-60 milliárd forint többletbevételt vár. A járulékplafon eltörlése tompítaná az egykulcsos szja hatásait, hiszen a legmagasabb jövedelműekre róna többletterhet, veszélye lehet ugyanakkor, hogy középtávon ronthatja Magyarország pozícióját a nemzetközi adóversenyben. A plafon eltörlésével megcélzott réteg ugyanis túlságosan rugalmas, egy multinacionális cég például különösebb gond nélkül helyezi át más országba, kedvezőbb adókörnyezetbe a menedzsmentjét, ha arról van szó.
Kapjanak kevesebbet a szegények
A kormány segélyezési plafont vezet be a havonta kifizethető szociális támogatásoknál, jelenleg előkészítik az ehhez szükséges a jogszabályokat, a számításokat a Nemzetgazdasági Minisztérium végzi – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma kedden. A közlemény szerint a segélyplafon bevezetésének célja, hogy segélyből ne lehessen magasabb jövedelemre szert tenni, mint munkából. A minisztérium azt egyelőre nem árulta el, hogy hány forintnál húzza meg a kormány a segélyplafont, de közmunkával nettó 47 000 forintot lehet keresi, így ennél alighanem alacsonyabb szinten.
A szigorítás a tervek szerint csak a szociális segélyekre vonatkozna, a gyermeknevelést segítő támogatásokat vagy a megváltozott munkaképességűek, illetve a fogyatékkal élők juttatásaira nem. A szociális támogatások maximálásának terve már a Széll Kálmán-tervben is felmerült, a kormány pedig az utóbbi években már egyébként is csökkentette ilyen irányú kiadásait. Mivel a segélyt igénybe vevők többsége már most sem nagyon kap havonta 47 ezer forintnál többet, szakértői becslések szerint a plafontól 10-20 milliárdnál több megtakarítás aligha várható.
Hiány növelése | 150 milliárd forint |
Közszféra leépítése | 40 milliárd forint |
Járulékplafon eltörlése | 60 milliárd forint |
Segélyplafon bevezetése | 20 milliárd forint |
Összesen | 270 milliárd forint |
Nem lesz elég
Az összesítésből jól látszik, hogy a már bejelentett intézkedések még arra sem lesznek elegek, hogy a Varga által említett 350 milliárdos lyukat betömjük, arra pedig végképp nem, hogy az EU-t és az IMF-et is meggyőzzük arról: tartható a jövő évi költségvetés, ehhez nagyságrendileg további 200-300 milliárd forint forrását kellene megnevezni.
Megszólalt az IMF
"Nem várunk el több költségvetési kiigazítást annál, mint amit a kormány már jelenleg is tervez, nincsenek további megszorító intézkedéssel kapcsolatos javaslataink" - mondta a Bloomberg hírügynökségnek Iryna Ivaschenko, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) magyarországi képviselője. Hozzátette ugyanakkor, hogy véleményük szerint a szükséges kiigazítást sokkal kiegyensúlyozottabb intézkedésekkel kellene elérni és olyan lépéseket látnának szívesen, amelyek segítik a gazdasági növekedést.
Az IMF magyarországi képviselőjének kijelentése egyrészt jelentheti azt, hogy a nekik küldött levélben a kormány az eddig ismertnél több intézkedést ígért, vagy hogy megelégednének a Széll Kálmán-tervek vállalásaival, ha a kormány azokat következetesen végrehajtaná. Az, hogy nincsenek megszorító intézkedésről szóló javaslataik, nem meglepő, a valutaalappal való tárgyaláson rendszerint nem az IMF diktál, mindig a kormány ígér, amelyre a szervezet vagy rábólint, vagy nem.
Arra a kérdésre, hogy mit ígértünk az IMF-nek, hogyan pótoljuk a költségvetésből hiányzó pénzeket, a Fidesz politikusai rendszerint olyan intézkedéseket is előszeretettel emlegetnek, amelyeket valójában már korábban beleszámoltunk a költségvetésbe, ilyen többek közt a jövedéki adó emelése, vagy a NAV hatékonyságjavulásától várt többletbevétel, ezekre tehát plusz forrásként nem lehet tekinteni. Máshol kell a kormánynak új pénzeket találni.
Életpályamodell elhalasztása
Bár a minisztérium részéről ezt egyelőre nem erősítették meg, kézen fekvő spórolásnak tűnik a pedagógusok számára jövő szeptembertől betervezett életpályamodell elhalasztása is, a fizetésemelésekről szóló intézkedést már bejelentésekor is többen kétkedve fogadták. Hogy a kormány végül úgy dönt, hogy a 60 milliárd forint jövőre mégsem a pedagógusok zsebében van a legjobb helyen, nagyjából borítékolható volt, az origo.hu úgy tudja, a terv már a minisztériumban is megfogalmazódott.
Áfaemelés
Egyelőre inkább a találgatások, mint a konkrétumok között szerepel a további áfaemelés, az uniós rekordnak számító 27 százalékos kulcs egy százalékpontos emelése nagyjából százmilliárd forintot hozhatna a konyhára, azonban még jobban visszavetné a fogyasztást, ezen keresztül pedig a növekedést is, felhajtaná a már így is magas inflációt, növelné a legszegényebb társadalmi réteg terheit. Bár a további áfaemelés elég drasztikusnak tűnik, ha a kormány valóban komolyan gondolja azt, hogy egyenesbe rakja a jövő évi költségvetést, nem teljesen elképzelhetetlen. Ráadásul még áfaemeléssel és az életpályamodell elhalasztásával is szűkre szabott lehet a csomag, a kiszámítható, stabil költségvetés még durván 130-170 milliárd forint plusz forrást igényelne.
A kormány persze mondhatja azt, hogy a nemzetközi szervezetek kérése ellenére kiveti a tranzakciós adót a jegybankra, és a Költségvetési Tanács intelmei ellenére nem emeli meg a tartalékok szintjét, kérdéses azonban, hogy ez esetben sikerül-e megállapodni az IMF-fel. Ha pedig nem sikerül megállapodni, akkor az - előzetes kalkulációk szerint - további, nagyjából 100 milliárdos lyukat üt a büdzsén, hiszen a hitelmegállapodástól remélt kamatkiadás-csökkenést már bele is kalkulálták a költségvetésbe. A megállapodás lefújását egyértelműsítő lépések nemcsak a hozamok emelkedését, hanem a forint gyengülését is okozhatják, ez pedig könnyen tovább növelné az így is tetemes költségvetési lyukat.