További Magyar cikkek
Négy pályázót kért fel ajánlattételre az elektronikusútdíj-tenderen az autópályakezelő, ezt az állami cég közölte szombaton. Az úthasználattal arányos díjfizetési rendszer kiépítése iránt 36-an érdeklődtek, ebből nyolcan pályáztak, közülük az osztrák Efkont már korábban kizárták, a három izraeli és egy spanyol cég alkotta Hungarian Motorway Konzorcium szerdán visszalépett.
A marad hat jelentkezőt pénteken értesítették, az ÁAK az éjszakai órákban közölte a pályázókkal, hogy ki az, aki állva maradt. Ahogy megírtuk, az olasz Imet S.p.A. és a szlovák Towercom Infrastructure a.s.esett ki, előbbi tíz pontból álló hiánypótlási listát kapott az ÁAK-tól; többek között probléma volt azzal, hogy a cég nem igazolta: az elmúlt három évben tényleg kiépített legalább 500 kilométernyi útszakaszon a megtett úttal arányos elektronikus útdíjrendszert, de nem volt meg az elvárt árbevételi igazolása sem. Információuink szerint a referenciákkal volt többek között a szlovák pályázatnál is.
Mostantól tehát a Getronics Magyarország Kft., az osztrák Kapsch Trafficom AG és a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató, a T-Systems Magyarország, valamint a budapesti tőzsdén jegyzett Synergonnal közösen induló China International Telecommunication Construction Corporation maradt versenyben. Nekik november 5-ig kell az ajánlataikat elkészíteniük.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szeptember második felében írt ki gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer hazai kiépítésére. A nyolc jelentkezőből hetet szólítottak fel hiánypótlásra, illetve kértek tőlük felvilágosítást. A megadott október 18-ai határidő lejárta után a társaság ismét értékelte a jelentkezéseket.
Az ajánlattevőkkel lefolytatandó tárgyalások lezárása, valamint a végleges ajánlattételi határidő és az eljárás eredményéről szóló döntés november második felére tehető. A nyertes ajánlattevővel való szerződéskötés a közbeszerzési eljárás tervezett menetrendje szerint december első felében esedékes – közölte az ÁAK.
Az elektronikus útdíjat a tavasszal bemutatott, a konvergenciaprogramnak is részét képező második Széll Kálmán-terv értelmében 2013. július 1-jétől kell szedni. Az új rendszerben kizárólag a tehergépkocsik fizetnek majd a megtett távolsággal arányos díjat az autópályákon, autóutakon és egyes főútszakaszokon, összesen 6318 kilométeren. A 3,5 tonna feletti járművek számára az M0-ás körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31 kivételével a teljes gyorsforgalmi hálózat díjköteles lesz. A személygépkocsik és autóbuszok a jelenleg is működő e-matricás rendszerben maradnak.
A kormányhatározat szerint a kéttengelyes J2 járműkategóriában a gyorsforgalmi úton 39,29 forintot, főutakon 16,72 forintot kell majd fizetni kilométerenként. A háromtengelyes J3 kategóriás járműveknél a gyorsforgalmi utakon 55,14 forint, főutakon 28,94 forint lesz a tarifa, míg a négy- és többtengelyes tehergépjárművekre a gyorsforgalmi úton 85,35 forintot, főutakon 53,23 forintot határoztak meg. A jövő évi büdzsé (a második félévtől) 75 milliárd forintos többletbevétellel számol az e-útdíjból.