Láncba szerveződnek a kisboltok

2004.02.18. 12:40
Éves szinten átlagosan kétezer milliárd forintért vásárolunk napi fogyasztási cikkeket. A Gfk Piackutató Intézet jelentése szerint egyre lassuló ütemben terjeszkednek a hipermarketek, míg a kis üzletek tartják piaci részesedésüket.
A lakóhely közeli kis üzletek tartják összesen 35 százalékos piaci részesedésüket. Igaz, a koncentráció hulláma őket sem kerüli el. Erősödik ugyanis a láncba szervezett kis boltok pozíciója. Piaci részesedésük 14 százalékra nőtt az előző évi tízről - derül ki a Gfk Piackutató Intézet jelentéséből.

Láncba kötve

A jelek szerint egyre több kis üzlet csatlakozik valamelyik beszerzési társuláshoz vagy magyar tulajdonban lévő boltlánchoz. A CBA, a Coop, a Honiker és a Reál együtt több mint tízezer kis boltot tömörít, és előkelő helyet foglal el a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kereskedelmi vállalatok ranglistáján.

A hipermarketek még mindig terjeszkednek, bár értelemszerűen lassuló ütemben. A teljes forgalomból így is két százalékponttal, 21-re nőtt a részarányuk. Lényeges trend, hogy visszaszorul a szervezetlen kereskedelem, amelynek piaci részesedése két százalékponttal csökkent, és tíz százaléknál tart. Így folytatódik a szervezett kereskedelem térnyerése, amelyre a teljes forgalom kilencven százaléka jut.

A kiskereskedelem lassú változásaihoz tartozik, hogy az önálló kis boltok piaci részesedése egyik évről a másikra 25-ről 21 százalékra esett vissza. Ezzel korábbi piacvezető pozíciójukat meg kell osztaniuk az ugyanerre a szintre emelkedett hipermarketekkel. A többi bolttípus, mint a szupermarket, diszkont, drogéria és cash&carry piaci részesedése nem változott tavaly, az előző évhez képest.