További Magyar cikkek
Várhatóan két héten belül jelenik meg az M0-s keleti szektorához illeszkedő M31-es autópálya kivitelezésének közbeszerzési tendere. A budapesti körgyűrűt az M3-assal Gödöllő nyugati határában összekötő autópályát részben európai uniós támogatásból építjük meg, így elvileg 2009. december 31-re forgalomba kellene helyezni.
Már a közbeszerzés is csúszik
Ezt a határidőt azonban aligha lehet tartani. Január elején még azt közölte az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt., hogy "egy hónapon belül" megkezdődik a kivitelezésre a közbeszerzési eljárás. Február helyett azonban legkorábban most, áprilisban jelenik meg a tender, így az építkezést a februárban várt nyár vége helyett legkorábban ősz közepén indulhat el.
A februári tenderkiíráskor még azt mondták a NIF-nél, hogy ezzel az ütemezéssel elkészülhet a kétszer kétsávos, autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út olyan időpontra, hogy ne kerüljön veszélybe az uniós támogatás. Az Index úgy tudja, a NIF-nél a tender további csúszása ellenére is úgy számolnak, hogy tartható lesz a műszaki átadásra a 2009. december 31-i határidő, de az utat valószínűleg csak 2010 elején fogják forgalomba helyezni.
70 milliárdos határidő
Ezúttal nemcsak a presztízs miatt fontos, hogy sikerül-e tartani a határidőt vagy sem. Az M0-s keleti szektorát hazánk európai uniós támogatással, de még a 2004-2006-os költségvetési időszakban, a kohéziós alapból megítélt 70 milliárd forint segítségével építi meg. A pénzt eredetileg 2007. december 31-ig lehetett volna felhasználni – pontosabban addigra el kellett volna készülnie a keleti szektor 26,5 kilométeres szakaszának a 4-es főút és az M3-as között –, de annak csúszása miatt úgy sikerült megmenteni az uniós pénzt, hogy belapátolták a projektbe az M31-est is. És így változott a dátum is, most 2009. december 31-ig kell befejezni a teljes beruházást.
Az M31-es egyébként 12 kilométer hosszú lesz, a NIF honlapja még mindig azt írja, hogy "az M0 útgyűrű keleti szektor északkeleti szakaszával egyidejűleg az M0 és az M3 autópályák között meg kell valósulnia a Gödöllő térségében vezető gyorsforgalmi útnak". Az M31-es elkészítésének indoka, hogy az M3-M7 autópályákon húzódik az európai V. közlekedési folyosó, és az M31-essel a két sztráda közötti út húsz kilométerrel rövidebb, mint az M0-son.
A sztráda építésének költségét tavaly tavasszal 25 milliárd – tehát kilométerenként nagyjából kétmilliárd – forintra becsülték. A teljes M0-M31-es beruházásra kapott megközelítőleg 70 milliárd forintból – egészen pontosan 284 millió euróból – a kiadások 85 százalékát lehet finanszírozni. A NIF szóvivője kérdésünkre azt mondta, hogy az M31-es tervezett nyomvonalán a tulajdonszerzéssel nincsenek problémák, ami azért fontos, mert az M0-s keleti és az M6-os városi szakaszán ez okozott komoly csúszásokat.
Tíz éve tervezik
A Mérnök Újság tavaly decemberi cikke felidézi, hogy az M0-st és az M3-ast összekötő gyorsforgalmi út létesítésének előzményei 1997-98-ra nyúlnak vissza. A közlekedést akkor felügyelő KHVM, a főváros és Pest megye 1998 februárjában kötött megállapodást a megvalósításról, annak értelmében "az M31-es autópályának 2004 év végéig kellett volna megvalósulnia".
Akkor több tanulmányterv is készült arról, milyen nyomvonalakon vezethet az M31-es Pécel, Isaszeg, Gödöllő és Mogyoród térségében. Vizsgálták többek között azt is, hogy Gödöllőtől keletre vagy nyugatra csatlakozzon-e az M3-ashoz, volt olyan koncepció, amely szerint az M31-es lett volna egyben a város déli elkerülője. A végül elfogadott változatot a cikk szerint "településfejlesztési és környezetvédelmi szempontok határozták meg".
Az M31-es, akárcsak az M0-s, betonburkolattal épül meg. Az M0-s leágazás mellett az M31-esen két csomópont lesz, egy a 3-as főútnál, egy az M3-ason. Az ötödik kilométerénél egyszerű – de később komplex, benzinkutassá alakítható – pihenőhelyet alakítanak ki, emellett két völgyhíd is lesz az autópályán.