Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Csak 2010-ben használhatjuk az M31-est

2008.04.09. 09:32
Tíz évvel ezelőtt még azt tervezték, hogy 2004-ben helyezik forgalomba, most azt, hogy 2010-ben. A budapesti elkerülőt az M3-assal Gödöllőnél összekötő – így az M3-as és a Dunántól közötti tranzitforgalmat húsz kilométerrel lerövidítő – autópálya közbeszerzési tenderét várhatóan április végén írják ki. Az építkezés legkorábban az év végén indulhat, így a 12 kilométeres út nem fog elkészülni 2009 végére.

Várhatóan két héten belül jelenik meg az M0-s keleti szektorához illeszkedő M31-es autópálya kivitelezésének közbeszerzési tendere. A budapesti körgyűrűt az M3-assal Gödöllő nyugati határában összekötő autópályát részben európai uniós támogatásból építjük meg, így elvileg 2009. december 31-re forgalomba kellene helyezni.

Már a közbeszerzés is csúszik

Ezt a határidőt azonban aligha lehet tartani. Január elején még azt közölte az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt., hogy "egy hónapon belül" megkezdődik a kivitelezésre a közbeszerzési eljárás. Február helyett azonban legkorábban most, áprilisban jelenik meg a tender, így az építkezést a februárban várt nyár vége helyett legkorábban ősz közepén indulhat el.

A februári tenderkiíráskor még azt mondták a NIF-nél, hogy ezzel az ütemezéssel elkészülhet a kétszer kétsávos, autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út olyan időpontra, hogy ne kerüljön veszélybe az uniós támogatás. Az Index úgy tudja, a NIF-nél a tender további csúszása ellenére is úgy számolnak, hogy tartható lesz a műszaki átadásra a 2009. december 31-i határidő, de az utat valószínűleg csak 2010 elején fogják forgalomba helyezni.

70 milliárdos határidő

Ezúttal nemcsak a presztízs miatt fontos, hogy sikerül-e tartani a határidőt vagy sem. Az M0-s keleti szektorát hazánk európai uniós támogatással, de még a 2004-2006-os költségvetési időszakban, a kohéziós alapból megítélt 70 milliárd forint segítségével építi meg. A pénzt eredetileg 2007. december 31-ig lehetett volna felhasználni – pontosabban addigra el kellett volna készülnie a keleti szektor 26,5 kilométeres szakaszának a 4-es főút és az M3-as között –, de annak csúszása miatt úgy sikerült megmenteni az uniós pénzt, hogy belapátolták a projektbe az M31-est is. És így változott a dátum is, most 2009. december 31-ig kell befejezni a teljes beruházást.

Az M31-es egyébként 12 kilométer hosszú lesz, a NIF honlapja még mindig azt írja, hogy "az M0 útgyűrű keleti szektor északkeleti szakaszával egyidejűleg az M0 és az M3 autópályák között meg kell valósulnia a Gödöllő térségében vezető gyorsforgalmi útnak". Az M31-es elkészítésének indoka, hogy az M3-M7 autópályákon húzódik az európai V. közlekedési folyosó, és az M31-essel a két sztráda közötti út húsz kilométerrel rövidebb, mint az M0-son.

A sztráda építésének költségét tavaly tavasszal 25 milliárd – tehát kilométerenként nagyjából kétmilliárd – forintra becsülték. A teljes M0-M31-es beruházásra kapott megközelítőleg 70 milliárd forintból – egészen pontosan 284 millió euróból – a kiadások 85 százalékát lehet finanszírozni. A NIF szóvivője kérdésünkre azt mondta, hogy az M31-es tervezett nyomvonalán a tulajdonszerzéssel nincsenek problémák, ami azért fontos, mert az M0-s keleti és az M6-os városi szakaszán ez okozott komoly csúszásokat.

Tíz éve tervezik

A Mérnök Újság tavaly decemberi cikke felidézi, hogy az M0-st és az M3-ast összekötő gyorsforgalmi út létesítésének előzményei 1997-98-ra nyúlnak vissza. A közlekedést akkor felügyelő KHVM, a főváros és Pest megye 1998 februárjában kötött megállapodást a megvalósításról, annak értelmében "az M31-es autópályának 2004 év végéig kellett volna megvalósulnia".

Akkor több tanulmányterv is készült arról, milyen nyomvonalakon vezethet az M31-es Pécel, Isaszeg, Gödöllő és Mogyoród térségében. Vizsgálták többek között azt is, hogy Gödöllőtől keletre vagy nyugatra csatlakozzon-e az M3-ashoz, volt olyan koncepció, amely szerint az M31-es lett volna egyben a város déli elkerülője. A végül elfogadott változatot a cikk szerint "településfejlesztési és környezetvédelmi szempontok határozták meg".

Az M31-es, akárcsak az M0-s, betonburkolattal épül meg. Az M0-s leágazás mellett az M31-esen két csomópont lesz, egy a 3-as főútnál, egy az M3-ason. Az ötödik kilométerénél egyszerű – de később komplex, benzinkutassá alakítható – pihenőhelyet alakítanak ki, emellett két völgyhíd is lesz az autópályán.