Több mint két hónappal a tervezett március 31-i határidő után, június 11-én, vasárnap forgalomba helyezhetik az M6-os autópálya első, Érdi-tető és Dunaújváros közötti szakaszát - tudta meg az Index. A sztrádát még a választási kampány idején kellett volna átadni, de a kivitelezők csúszása miatt előbb május 31-re, majd újabb tíz napra elhalasztották a sztrádaavatót.
Majd, ha kész lesz
A gazdasági és közlekedési tárcánál a június 11-i átadásról szóló információt nem erősítették meg, de nem is cáfolták. Ábrahám Gergely, Kóka János ügyvezető miniszter szóvivője kérdésünkre annyit mondott: az autópályát a minisztérium akkor fogja átvenni, ha az 58 kilométeres útszakasz az összes műszaki, biztonsági és közlekedési előírásnak teljes mértékben megfelel. Ez azt jelenti, hogy akár a most vasárnapi sztrádaavató is csúszhat.
Az érvelés megegyezik azzal, amit Kóka János korábban többször hangoztatott. A miniszter március 18-án azt mondta: a szakasz "nem úgy néz ki, mint amit a közeljövőben át lehetne adni". Hozzátette: "Akkor fogjuk átvenni, amikor készen lesz, azelőtt egy perccel sem." Igaz, a nem teljes készültségi állapot nem minden út esetében zavarta a minisztert. Április 20-án ugyanis úgy adta át az M35-ös debreceni elkerülőjét, hogy középső sávjait még nem lehetett használni, mert hiányzott a kopóréteg.
Az M6-os esetében jobban zavarta Kókát, hogy a kivitelezők több építési munkálattal jelentősen elcsúsztak, több helyen hiányzott az út kopórétege, és a csomópontok egy része sem készült el. A csúszásról már februárban lehetett tudni, ám akkor Derzsi András, az M6-ost építő M6 Duna Autópálya Koncessziós Rt. igazgatója még azt mondta: a sztrádát március 31-ig átadják, legfeljebb a csomópontokon a forgalomba helyezést követően is dolgoznak majd (a 11-ből csak 3 készült volna el akkorra).
Az átadás után is
A haladék elég volt ahhoz, hogy ezekkel a munkálatokkal végezzenek, a több mint két hónapos csúszás ellenére azonban ezután is fognak dolgozni a sztrádán. Ekkor már csak a forgalmat nem zavaró - például kertészeti - munkálatokat végeznek.
A csúszás ellenére a kivitelezőnek kötbért nem kell fizetnie. A beruházás PPP-konstrukcióban valósul meg, így a késlekedés azt jelenti: az állam később veszi használatba az autópályát, így később is kezdi fizetni a rendelkezésre állási díjat. Az 58 kilométeres szakasz az eredeti tervek szerint nagyjából 125 milliárd forintért épült, azonban információink szerint ez az összeg végül néhány milliárd forinttal nagyobb lett.