További Magyar cikkek
Az Airbus A380-as egyelőre valójában nincs. Az első repülőnek tavaly kellett volna szolgálatba állnia, de a rosszul szervezett gyártásnak, az országokra bontott központoknak az lett az eredménye, hogy az óriásgép kábelei alig kompatibilisek egymással. Ebből jön a pár éves késés.
Késve kapnak
Németország például csak 2009-ben jut hozzá az első gépekhez, de a Lufthansa már most fontosnak tartotta, hogy elmondja egy budapesti sajtótájékoztatón: az ajtón kopogtat a jövő. Kicsit halkan, kicsit bátortalanul, de kopogtat.
A légitársaság elég türelmes: mivel a kontinensen kívüli társaságok már megfenyegették az Airbust, hogy visszamondják megrendeléseiket az A380-ra, ha az tovább késlekedik, a gyártó először az ázsiai és a gazdag arab államoknak szállít. A Lufthansa európai társaival udvariasan háttérbe vonult.
A német légitársaság 2009 szeptemberében kap a repülőből, Szingapúr már idén, Kína, az Egyesült Arab Emirátusok, Dél-Korea, Malajzia és Ausztrália jövőre hozzájut.
A várakozások szerint az A380-as forradalmasítja a repülést. Vagy ha nem is forradalmasítja, de jóval gazdaságosabbá teszi. A világ forgalmas repülőterein pontos beosztás van, a légitársaságoknak csak szűkös időkeret áll a rendelkezésükre, hogy gépeiket lerakják, kipakolják, megpakolják, útnak indítsák. Nem egyszerűen arról van szó, hogy az A380-as nélkül több repülőre van szükség egységnyi utas elszállításához: ha nincs az óriásgép, a légitársaság lemarad az utasról.
Mivel két Airbus A380-asra közel annyi utas fér, mint három Boeing 747-esre (amely jelenleg a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe), az óriást birtokló légitársaságok több utast tudnak majd elérni, mint konkurenseik.
Fejlődő világ
A Lufthansa 2012-ig több mint száz új repülőgépet vásárol 10 milliárd euró értékben, ezek között lesznek Boeing 747-800-as modellek, Airbus A340-600-asok, és A380-asok. Utóbbiból 15-öt terveznek vásárolni, ami az összes megrendelés tíz százaléka: az európai repülőgépgyártó eddig 150 gép elkészítésére kapott megbízást. A légitársaság azt reméli, a befektetéssel meg tudja lovagolni a légiközlekedésben várható növekedést, amire elsősorban a fejlődő régiókban lesz lehetőség. A világ lakosságának csak 13 százaléka él Európában és az Egyesült Államokban, a globális légiközlekedés 70 százaléka mégis itt zajlik. A szakemberek abban bíznak, hogy a világ maradék 87 százaléka is megszereti a repülést.
Az Airbus A380-as a késlekedés ellenére a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe. Ha a megrendelő csak turistaosztályt kér, 853 utast szállíthat. Hagyományos beosztás mellett 555 utast lehet belezsúfolni a repülőbe, miközben a Boeing 747 8l-be 467-en férnek. A gép elejétől a végéig kétemeletes, lesz benne bár, vámmentes bolt, szépségszalon, relaxációs terem. Az első osztályon akkora lesz a hely, hogy kisebb emberek bármikor eltűnhetnek majd az asztalok között, nyom nélkül. Az óriási kapacitás ellenére meglepően gyorsan ki lehet üríteni a gépet: a tesztek során 90 másodperc elég volt az összes utas evakuálásához.
A Lufthansa szerint a gépek fedélzeti munkájához, karbantartásához, cateringjéhez, irányításához egyenként 400 új alkalmazottat kell felvenni, a 15 új gép tehát hatezer új munkavállalót jelent. A légitársaság szerint az A380-asnak komoly gazdaságélénkítő hatása lesz.