Elátkozott autópálya: most sem lesz döntés az M5-ösről

2007.07.12. 17:48
Három ajánlat érkezett az AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt. 40 százalékos állami csomagjára, ám a pályázat az Index információi szerint várhatóan érvénytelen lesz. Forrásunk szerint ketten "mocskosul keveset" ajánlottak az állami részvénycsomagért, ráadásul formai hibák is voltak a pályázatukban. A náluk csaknem háromszor többet kínáló portugál cég – amely eddig nem volt érdekelt a hazai sztrádabizniszben – egy nappal a határidő lejárta után nyújtotta be ajánlatát.

Tovább tart a huzavona az AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt. tulajdonjoga körül. Információink szerint ugyanis patthelyzet alakult ki az M5-ös autópályát építő és üzemeltető, 60 százalékban magán-, 40 százalékban állami tulajdonban lévő cég állami részének eladására kiírt pályázaton. Úgy tudjuk, három pályázat érkezett a részvénycsomagra, ebből kettő határidőre, a harmadik viszont a határidő lejártát követő napon.

Lassan, de jót

Csakhogy ez az utóbbi ajánlat a másik kettőnél csaknem háromszor több pénzt kínált a részvénypakettért. Azonban nemcsak ezért érdekes az ügy, hanem azért is, mert a benyújtója információink szerint egy olyan portugál autópálya-építő és -üzemeltető cégcsoport, a Brisa, amely eddig még nem volt jelen a magyar sztrádabizniszben. Pontosabban épp most tervezi megvetni a lábát: a csoporthoz tartozó Brisa Auto-Estadas de Portugal az M6-M60-as gyorsutak megépítésére pályázó egyik konzorciumot vezeti.


Amikor még ünnepelték - klikk a képre!

A portugál cég jelentkezése azért is meglepő, mert a pályázatot az eredeti tervektől eltérően nem szakmai, hanem pénzügyi befektetők számára írták ki (tudomásunk szerint a két másik pályázatot két pénzintézet nyújtotta be). Forrásunk szerint a Brisa ráadásul úgy adta be az árajánlatát – amelyet egyesek szakmailag és pénzügyileg is abszurdnak tartanak –, hogy nem rendelkezett az AKA-ról valós információkkal, például nem járt az úgynevezett adatszobában, ahol a társaság üzleti szempontból legfontosabb számait megismerhette volna.

Nem akar nyerni?

Ez, valamint az, hogy elmulasztották a határidőt, arra utal, hogy a Brisa nem is akar igazán nyerni – állította egy, a tervezett tranzakciót jól ismerő forrásunk. Szerinte a magas ár csak arra jó, hogy politikai ügyet lehessen csinálni a dologból, és ne kelljen a két határidőre benyújtott pályázóból választani. Azok ugyanis több forrásunk egybehangzó, bár konkrét összeget meg nem nevező véleménye szerint "mocskosul keveset" ajánlottak az állami részvénycsomagért.

"Ez a taktika jól beleillik a képbe" – reagáltak a határidő utáni pályázat felbukkanására. Ezzel a húzással ugyanis lényegében érvényteleníthetik a pályázatot, mondván, a két jelentkező a piacinál jóval kedvezőtlenebb ajánlatot nyújtott be – a helyzetüket könnyíti, hogy információink szerint mindkét dokumentumban találtak formai hibákat is –, hiszen a Brisa ajánlata jelzi, hogy az ajánlottnál drágábban is eladható az M5-ös állami tulajdonban lévő része. Mások úgy vélekednek, azért kellett egy piaci szereplővel beadatni egy egyébként érvénytelen, de drága ajánlatot, hogy meg lehessen támadni egy olyan döntést, amely a határidőre benyújtott pályázatok árán adta volna el a sztrádát.

A kialakult helyzetről szerettük volna megkérdezni az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. álláspontját, mivel a szakértői bizottság után szerdán annak igazgatósága tárgyalt a pályázatról. Az ÁAK sajtóirodáján azt közölték, hogy a téma kommunikációját átvette a gazdasági és közlekedési minisztérium. A tárca sajtóosztályán ugyanakkor azt mondták, a minisztérium nem kíván nyilatkozni az ügyről.

Alföldi variációs zrt.

Átgondolják az ÁAK privatizációját is
Hiányosnak találta a gazdasági tárca az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) tanácsadói által kidolgozott privatizációs koncepciót, és kérte, hogy egészítsék ki az elkészült döntés-előkészítő anyagot. Felsmann Balázs, a minisztérium infrastruktúráért felelős szakállamtitkára a Világgazdaságnak a hét elején azt mondta, annak a modellnek az elemzését hiányolták, amely szerint a társaság a költségvetéstől független lenne, kizárólag piaci bevételből gazdálkodna. A Concorde Értékpapír Zrt. vezette tanácsadó csapat tanulmánya arra ugyanakkor figyelmeztet: az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. nélkül nem tőzsdeképes az ÁAK.

Az AKA nem most okoz először fejfájást Kóka János minisztériumának. Tavaly december óta már többször átírták azt a forgatókönyvet, amely az alföldi sztrádacég sorsáról szól. Akkor az volt a legvalószínűbb, hogy az állam lehívja opcióját a maradék 60 százalékra, majd a 100 százalékos pakkot egészében privatizálja.

Akkori számítások szerint a 60 százalékot az állam 70-75 millió euróért – decemberi árfolyamon nem egészen 20 milliárd forintért – vehette volna meg. Az egész cégen ideális esetben akár 220-240 millió euróért – mintegy 55-60 milliárd forintért – lehetett volna túladni. Kockázatossá tette a dolgot, hogy az AKA hitelállománya 900 millió euró, és ha a részvények vételét, majd eladását nem sikerült volna megoldani egy naptári éven belül, akkor azt a tartozást is be kellett volna számolni a deficitbe és az államadósságba.

Hogyan bukjunk 30 plusz havi 2 milliárdot?

Feltehetően ezért is merült fel már februárban a lehetőség, hogy az állam a magánbefektetőkkel együtt adja el az AKA-t. Március végén a Népszabadság arról adott hírt, hogy mégis száz százalékos tulajdont akar az állam a társaságban, amelyen így 40-45 milliárdnyi haszna lehetett volna (közben viszont havi kétmilliárdot költ az AKA-ra, miután annak 14,5 százalékos hozamelvárása miatt évente 25 milliárd forintnyi rendelkezésre állási díjat kell fizetni). Ezt a tervet a társaságnak hitelező pénzintézetek nem nézték jó szemmel, és mivel májusra már valószínűvé vált, hogy nem lehet éven belül lezavarni az adásvételt, mégis visszatértek ahhoz az elképzeléshez, hogy az állam kiszáll a cégből.

Mivel a 60 százalékos tulajdonrészt maximum 75 millió euróra becsülték korábban – beleszámítva azt is, hogy többségi tulajdonosként az állam lefaraghatja a rendelkezésre állási díjat –, a 40 százalékért legfeljebb 45-50 millió eurót, napi áron 11,25-12,5 milliárd forintot kapna az állam (amely egyébként 2004-ben 21 milliárd forintot költött erre a részvénycsomagra). Ez azt jelenti, hogy a mostani stratégia legalább 30-35 milliárd forintos veszteséget – kiesett nyereséget – okozna a költségvetésnek.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Baljós hírek érkeztek Németországból

Baljós hírek érkeztek Németországból

A kis cégek nehezen viselik a bürokratikus terheket.

február 21., 08:28

  • Gazdaság
Erről nem érdemes lemaradni, most élesedett egy kedvezményes lakáshitel

Erről nem érdemes lemaradni, most élesedett egy kedvezményes lakáshitel

Ez főleg annak szól, aki takarékos lakásban szeretne lakni.

február 21., 09:58

  • Gazdaság
Kiderült, mibe érdemes most fektetni, ha nagyot akarunk kaszálni

Kiderült, mibe érdemes most fektetni, ha nagyot akarunk kaszálni

Részletes felmérés látott napvilágot a jelenlegi helyzetről.

február 21., 06:24

  • Címlapon
Megállapodott Ukrajna és az Egyesült Államok az ásványkincsekről

Megállapodott Ukrajna és az Egyesült Államok az ásványkincsekről

Volodimir Zelenszkij engedett az amerikai nyomásnak.

tegnap, 21:25

  • Gazdaság
Százhúsz éve harcolnak érte, ilyen lesz az új magyar híd

Százhúsz éve harcolnak érte, ilyen lesz az új magyar híd

Mohácsnál megkezdődtek a munkálatok.

február 20., 12:45

  • Gazdaság
Ha beválnak a tervek, hatalmas lökést kaphat Orbán Viktor szekere

Ha beválnak a tervek, hatalmas lökést kaphat Orbán Viktor szekere

Bemondták, mekkora hátszelet adhat idén Magyarország húzóágazata.

február 20., 14:24

  • Gazdaság
Hernádi Zsolt figyelmeztet: Európa egyre nehezebb helyzetben találhatja magát

Hernádi Zsolt figyelmeztet: Európa egyre nehezebb helyzetben találhatja magát

Komoly problémákkal küzd a kontinens a Mol-vezér szerint, túlzottan erőlteti az olajipari átállást.

február 21., 08:41

  • Címlapon
„Kicsinállak” – fenyegette meg a budapesti lakos a hajléktalant, majd eltüntetett egy buszmegállót

„Kicsinállak” – fenyegette meg a budapesti lakos a hajléktalant, majd eltüntetett egy buszmegállót

Zoltán a börtönt is megjárta, mielőtt az utcára került, és azt mondja, már az utolsókat rúgja.

tegnap, 18:21

  • Gazdaság
Hiába a kormányzati élénkítés, nincs pénzük a magyaroknak, és ez jól látszik

Hiába a kormányzati élénkítés, nincs pénzük a magyaroknak, és ez jól látszik

A szakszövetség szerint idén még nem lesz érzékelhető a lakhatási válságon enyhíteni szándékozó lépések eredménye.

február 20., 16:59

  • Gazdaság
Engedett a Nemzetgazdasági Minisztérium, visszavont egy jogszabálytervezetet

Engedett a Nemzetgazdasági Minisztérium, visszavont egy jogszabálytervezetet

A beérkezett észrevételeket figyelembe véve döntöttek így.

február 20., 16:13

  • Gazdaság
Leállás jön Magyarország egyik legnagyobb bankjánál

Leállás jön Magyarország egyik legnagyobb bankjánál

Harminc órán keresztül nem lesznek elérhetőek bizonyos szolgáltatások a CIB Banknál.

február 20., 08:36

  • Gazdaság
1,3 milliárdért eladta az állam Balatonföldvár egyik legértékesebb területét

1,3 milliárdért eladta az állam Balatonföldvár egyik legértékesebb területét

Az eladási ár azt mutatja, hogy igen jelentős lehetett az érdeklődés az ingatlanra.

február 19., 11:33

  • Gazdaság
Nagy dobásra készül a 4iG, újra a SpaceX-szel tárgyaltak Washingtonban

Nagy dobásra készül a 4iG, újra a SpaceX-szel tárgyaltak Washingtonban

A decemberi mar-a-lagói találkozó után folytatódtak a megbeszélések.

február 19., 10:42

  • Címlapon
Menczer Tamás: Egyetértek Magyar Péterrel!

Menczer Tamás: Egyetértek Magyar Péterrel!

Szóba került az LMBTQ és Csipke Józsika is.

tegnap, 17:24

  • Gazdaság
A Normaflore termékek reklámjait vizsgálja a GVH

A Normaflore termékek reklámjait vizsgálja a GVH

A forgalmazó nem az engedélyezett előírások alapján mutatta be a termékeket.

február 21., 13:25

  • Gazdaság
Nagy Márton: Ha ez nem sikerül, be kell avatkoznunk

Nagy Márton: Ha ez nem sikerül, be kell avatkoznunk

Az élelmiszerárak visszaszorításán dolgozik a miniszter.

február 21., 15:21

  • Gazdaság
Az ingatlanárak repülőrajtot vettek, ám a lakásépítések padlót fogtak

Az ingatlanárak repülőrajtot vettek, ám a lakásépítések padlót fogtak

Kérdés, lendíthetnek-e a helyzeten a lakhatási válság enyhítését célzó állami intézkedések.

február 20., 08:55

  • Címlapon
Emmanuel Macront még soha nem alázták meg úgy, mint Donald Trump a Fehér Házban

Emmanuel Macront még soha nem alázták meg úgy, mint Donald Trump a Fehér Házban

Az orosz−ukrán háborúról egyeztettek a felek, amikor furcsa jelenet zajlott le.

tegnap, 09:21

  • Gazdaság
Újabb kínai óriásberuházás érkezik Magyarországra

Újabb kínai óriásberuházás érkezik Magyarországra

A befektetés mintegy 800 új munkahelyet teremt.

február 21., 15:16

  • Gazdaság
Rangos díjat nyert Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója

Rangos díjat nyert Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója

265 vezérigazgató véleménye alapján nyerte el az elismerést.

február 19., 13:27

  • Gazdaság
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében

Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében

A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.

február 19., 14:11

  • Gazdaság
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.

február 19., 11:45

  • Gazdaság
Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

A hivatal átláthatóságot vár a döntéstől.

február 20., 07:29

  • Gazdaság
Érkezik az év legnagyobb kamatesője

Érkezik az év legnagyobb kamatesője

Több mint 2200 milliárd forint sorsa dől el.

február 20., 08:33

  • Címlapon
David Pressman: Ami Magyarországon történik, az nem konzervativizmus, hanem korrupció

David Pressman: Ami Magyarországon történik, az nem konzervativizmus, hanem korrupció

Az Egyesült Államok volt budapesti nagykövetét Orbán Viktorról és a demokráciáról kérdezték.

tegnap, 21:11

  • Gazdaság
GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a SPAR-nál

GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a SPAR-nál

A Gazdasági Versenyhivatal intézkedésével a hazai kistermelők jártak a legjobban.

február 19., 19:40

  • Gazdaság
Tömeges leépítést jelentett be egy német autóipari beszállító

Tömeges leépítést jelentett be egy német autóipari beszállító

2026 végéig hajtják végre.

február 19., 12:37

  • Gazdaság
A vadkapitalista időszak a múlté, a köd oszlik, a bizalom növekszik a magyar lakosságban

A vadkapitalista időszak a múlté, a köd oszlik, a bizalom növekszik a magyar lakosságban

Létezik-e olyan, hogy etikus biztosítás? Utánajártunk.

február 19., 16:03