M6: ez a legdrágább, de nincs olcsóbb

2007.10.02. 08:33
Csak alagutakkal és viaduktokkal épülhet meg az M6/M60-as autópálya, állítják a szakértők. A tervezők hat évig keresték az ideális nyomvonalat, ezt találták. Keletebbre a Duna és a Gemenci erdő, nyugatabbra a Mecsek miatt nem vihették a sztráda nyomvonalát. Szekszárdtól Pécsig az M6/M60 összesen négy alagútpárral és kilenc nagyobb híddal épülhet meg. A ppp-konstrukciós beruházásra a jelentkezők a tender tárgyalásos szakaszában 266 és 300 milliárd forint közötti ajánlatokat tettek.

A szakértők szerint elkerülhetetlen, hogy alagutakkal és viaduktokkal épüljön meg az M6-os autópálya déli szakasza. Mint azt az Index korábban megírta, a Dunaújváros-Szekszárd-Bóly nyomvonalon épülő M6-os Szekszárd-Bóly közötti, továbbá az M60-as Bóly-Pécs közötti szakaszán összesen négy alagútpár és kilenc nagyobb híd – ezek közül nyolc völgyhíd, a kilencedik a Sió-csatornáé – épülhet.

Hat évig kerestek jobb megoldást

A terveket készítő Unitef '83 Zrt. munkatársai hat éven keresztül tanulmányozták a lehetséges nyomvonalakat, és nem találtak jobb megoldást. Úgy tudjuk, az Unitef terveivel megegyező eredményre jutott a Váti településfeltáró tanulmánya is, amely szintén az elfogadott tervváltozaton vezette volna az autópályát.

Kérdésünkre Szórádi Róbert, a cég elnök-vezérigazgatója azt mondta: az építkezés és a tervezés kritikus része Bátaszék és Palotabozsok térségében van, a problémát a Bátaszék környéki löszös talajszerkezet és a domborzati viszonyai okozzák. Itt, nagyjából a majdani autópálya 165-ös kilométerénél vannak a Mecsek keleti nyúlványai, amelyek miatt a 168-173-as kilométerek között alagutak és a viaduktok váltogatják majd egymást (de viaduktok ettől délebbre, a 180-as kilométerszelvénynél is lesznek).

Balra erdő, jobbra hegy

A hat év alatt a tervezők számos, a végül elfogadottnál keletebbre és nyugatabbra lévő nyomvonal lehetőségét is megnézték, de hiába. Keleten, egészen a Dunáig megmaradnak a "közel azonos" domborzati viszonyok, ráadásul a Gemenci erdőben lévő nemzeti park miatt abba az irányba nem is sokáig terjeszkedhettek volna az útépítők (a környezetvédelmi érvek egyébként is az alagutak mellett szólnak, az útépítéshez szükséges bevágások ugyanis jelentős tájrombolást eredményeznének). Nyugati irányba, a Mecsek belseje felé még rosszabb lett volna a helyzet, mert a nagyobb szintkülönbségek miatt nagyobb bevágásokra és hosszabb hidakra lett volna szükség.

A probléma egyfelől az, hogy a Mecsek lankáin lévő völgyek keresztezik a sztráda nyomvonalát, másfelől az, hogy ha alagutak helyett bevágásokat, hidak helyett feltöltéseket akarnak alkalmazni a löszös talajban, akkor annak hatalmas földmunkaigénye van. Az alagút nélküli megoldás során keletkező földtömeget ráadásul nem lehet hová elhelyezni, "ennyi és ilyen rossz szerkezetű földet nem lehet beépíteni, nincs rá szükség sehol".

Az M6-oshoz készített tanulmánytervek szerint a bátaszéki térségben a leghosszabb, 1331 méteres alagutat még a maximális, 4 százalékos emelkedéssel tervezve is csak egy tízemeletes háznyi, 26 méter magas bevágással lehetne pótolni, amely a legfelső pontján 150 méter széles lenne. Ez több mint nyolcmillió köbméternyi föld megmozgatását igényelné, és iszonyú költséggel járna.

A fránya lösz

Az alagútépítés drága mulatság, drágább még a hídépítésnél is, azonban az M6-osnak ezen a szakaszán a földmunkák költsége még ezt is meghaladná. Ráadásul a löszös talajszerkezet miatt a nagyon széles V-t formázó bevágás ellenére sem lehetne biztosan tudni, hogy a föld nem indul meg, ezért támfalakat kellene építeni, ami szintén nagyon költséges mulatság. A szakmabeliek arra figyelmeztetnek, Dunaszekcsőnél pontosan látni, hogy a löszfal kiszámíthatatlan.

Arra a felvetésünkre, hogy a horvátok hegyek-völgyek között vezetik az autópályáikat, és mégis olcsóbban építkeznek, mint mi, a szakértők azt mondják: többek között azért, mert a sziklás, hegyvidéki területeken sokkal szűkebb és támfal nélküli bevágások építhetők, mint a laza talajú dombvidéken. A horvátoknál egy normál, 26 méter koronaszélességű autópályához elég a tetején 40-45 méter széles bevágást csinálni – vagyis harmad akkorát sem, mint amekkorát a Mecsek lejtőin kellene.

Az M6-os autópálya Dunaújvárostól Szekszárdon át vezet majd Bólyig, és onnan a horvát határig, ahol csatlakozik az Eszékre vezető horvát sztrádára. Bólytól Pécset délről megkerülve vezet majd az M60-as Szentlőrincre, a 6-os főúthoz. A ppp-s beruházásban megépülő Szekszárd-Bóly és Bóly-Pécs szakaszokra már folyik a koncessziós eljárás. Az első körben, mint megírtuk, jelenértéken számolva 300 és 410 milliárd forint közötti ajánlatok születtek – az építésre és a 30 éves üzemeltetésre.

A második, tárgyalásos körben is a Strabag adta a legjobb, 266 milliárdos ajánlatot – ebből 200 milliárd lenne az építés, 66 milliárd az üzemeltetés költsége, szintén jelenértéken számolva. A második helyen végzett Bilfingeres konzorcium 286 milliárdos, a harmadik helyezett Mota 300 milliárdos ajánlatot adott be.

Egy viaduktot megspóroltak

A költséges szakasz az 1331 méter hosszú, vagyis leghosszabb alagúttal kezdődik a leendő sztráda 166-os kilométerénél. Mint minden alagútban, az útpálya itt is betonból készül, a két hosszabb alagútban leállóöböl, menekülőjárda, szellőztetés is lesz, de kamerás megfigyelést és világítást mindegyikben kialakítanak.

A leghosszabb alagutat egy 281 méteres völgyhíd, majd újabb, 399 méter hosszú alagút követi. Ez utóbbiból a részben a Belső-réti patak fölött átvezető, 313 méter hosszú, a legmagasabb pontján 22 méteres völgyhídra érkezik majd a forgalom. Ez után a viadukt után jön a harmadik, 881 méteres alagút. A harmadik alagutat vadátjáró követi a véméndi pataknál, majd jön a negyedik, 418 méter hosszú alagút, ahonnan az út a részben a palotabozsoki vízfolyás fölött átvezető, 481 méter hosszú, a legmagasabb pontján 27 méter magas viadukton vezet tovább.

A véméndi csomópont után kis híd vezet majd át a Horpács-patakon, majd a Szebényi vízfolyásnál jön egy 831 méter hosszú völgyhíd a 177-es kilométernél, aztán a 180-as kilométernél építik meg a Csele-patak völgyében a 450 méter hosszú hidat, végül a 182-es kilométernél a Hímesházi árok fölött átvezető 491 méteres viadukt zárja az alagutak és hidak sorát. Emellett lesz az 58-as főútig vezető M60-ason is egy híd, valamint meg kell építeni a Sió hídját. A tervezőknek ugyanakkor sikerült spórolniuk az egyik alagút lejjebb vitelével, így egy völgyhidat el lehetett hagyni az eredetihez képest.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

A miniszterelnök jóslata, úgy tűnik, kezd valóra válni.

március 23., 08:57

  • Gazdaság
Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban

Mi van a füst mögött? A szabályozás és a tudomány csatája a dohányiparban

Kulcskérdés, hogy a káros hatások csökkentésére irányuló törekvések és a piaci szabályozások összhangba kerüljenek.

március 22., 19:21

  • Gazdaság
Megjelent az új rendelet az árrésstopról, egy hetük van a kereskedőknek cselekedni

Megjelent az új rendelet az árrésstopról, egy hetük van a kereskedőknek cselekedni

Minden változásról tájékoztatniuk kell a boltoknak.

március 22., 09:48

  • Gazdaság
Ezek a számok 425 millió forintot értek

Ezek a számok 425 millió forintot értek

Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait.

március 22., 20:49

  • Gazdaság
Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Számokat is közzétett a miniszterelnök.

március 23., 11:47

  • Gazdaság
Csaknem negyedmilliárd forintot értek ezek a számok a hatos lottón

Csaknem negyedmilliárd forintot értek ezek a számok a hatos lottón

Kihúzták a nyerőszámokat.

március 23., 16:58

  • Címlapon
Németh Hunor: Koppenhágában nőttem fel, de a szívem magyar maradt

Németh Hunor: Koppenhágában nőttem fel, de a szívem magyar maradt

A kilenc évvel ezelőtti osztrákverésnek köszönhetjük a magyar futball egyik legnagyobb ígéretét.

tegnap, 20:42

  • Gazdaság
Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek

Lázár János egyeztetett Orbán Viktorral, minden magyar településre ATM-et telepítenek

Mindezt az elkövetkezendő hetekben szeretnék megvalósítani.

március 22., 17:34

  • Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.

tegnap, 21:51

  • Címlapon
Biztonsági őr akadályozta meg, hogy bejusson a rabbi a Kazinczy utcai zsinagógába

Biztonsági őr akadályozta meg, hogy bejusson a rabbi a Kazinczy utcai zsinagógába

Emiatt az utcán imádkoztak az ortodox főrabbival szolidaritást vállalók.

tegnap, 16:38

  • Gazdaság
Döntött a kormány: minden magyar településen kötelező lesz a bankautomata

Döntött a kormány: minden magyar településen kötelező lesz a bankautomata

Nagy csata jöhet a bankokkal.

március 20., 09:05

  • Gazdaság
Újabb csörte Szolnokon, szándékos félrevezetéssel vádolják a polgármestert

Újabb csörte Szolnokon, szándékos félrevezetéssel vádolják a polgármestert

A városba igyekvő kínai elektrolitgyár ügyében tartottak közgyűlést.

március 21., 17:03

  • Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.

március 24., 11:14

  • Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.

március 24., 10:41

  • Gazdaság
A szuverenitásvédelmi törvény miatt újabb uniós forrásoktól eshet el Magyarország

A szuverenitásvédelmi törvény miatt újabb uniós forrásoktól eshet el Magyarország

Az Európai Bizottság már vizsgálja, hogy a magyar kormány sértett-e uniós jogokat.

március 20., 07:29

  • Gazdaság
Távozott az ügyvezető a debreceni akkugyár éléről, már az utódja is meg van

Távozott az ügyvezető a debreceni akkugyár éléről, már az utódja is meg van

A CATL környezethasználati engedélyével kapcsolatban több hibára is fény derült.

március 21., 18:42

  • Gazdaság
Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban

Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban

Megjelentek a részletek a jogszabályról.

március 24., 06:44

  • Gazdaság
Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz

Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz

Maradt a múlt héten tapasztalt szint.

március 24., 07:21

  • Gazdaság
Az Állami Számvevőszék feljelentést tett a Matolcsy-korszak végén végrehajtott cégátadás miatt

Az Állami Számvevőszék feljelentést tett a Matolcsy-korszak végén végrehajtott cégátadás miatt

Sok milliárd forint került Matolcsy György fiának érdekeltségéhez.

március 21., 14:44

  • Gazdaság
Nagy Márton: Méltányos szintre kell csökkenteni a bankolás díjait

Nagy Márton: Méltányos szintre kell csökkenteni a bankolás díjait

A nemzetgazdasági miniszter szerint nem indokolt mértékben drágultak a pénzügyi szolgáltatások.

március 21., 11:51

  • Gazdaság
Újabb bank merített hatalmasat a húsosfazékból

Újabb bank merített hatalmasat a húsosfazékból

Kiemelkedő, sikeres, milliárdokban gazdag 2024-et tudhat maga mögött az MBH Bank.

március 21., 09:29

  • Címlapon
Mindenre gondoltak a tervezők, csak erre nem: újabb probléma merült fel a csernobili szarkofágnál

Mindenre gondoltak a tervezők, csak erre nem: újabb probléma merült fel a csernobili szarkofágnál

A lángok után most újabb problémával kell szembenézni, amire egyelőre nincs megoldás.

tegnap, 18:57