M6: ez a legdrágább, de nincs olcsóbb

2007.10.02. 08:33
Csak alagutakkal és viaduktokkal épülhet meg az M6/M60-as autópálya, állítják a szakértők. A tervezők hat évig keresték az ideális nyomvonalat, ezt találták. Keletebbre a Duna és a Gemenci erdő, nyugatabbra a Mecsek miatt nem vihették a sztráda nyomvonalát. Szekszárdtól Pécsig az M6/M60 összesen négy alagútpárral és kilenc nagyobb híddal épülhet meg. A ppp-konstrukciós beruházásra a jelentkezők a tender tárgyalásos szakaszában 266 és 300 milliárd forint közötti ajánlatokat tettek.

A szakértők szerint elkerülhetetlen, hogy alagutakkal és viaduktokkal épüljön meg az M6-os autópálya déli szakasza. Mint azt az Index korábban megírta, a Dunaújváros-Szekszárd-Bóly nyomvonalon épülő M6-os Szekszárd-Bóly közötti, továbbá az M60-as Bóly-Pécs közötti szakaszán összesen négy alagútpár és kilenc nagyobb híd – ezek közül nyolc völgyhíd, a kilencedik a Sió-csatornáé – épülhet.

Hat évig kerestek jobb megoldást

A terveket készítő Unitef '83 Zrt. munkatársai hat éven keresztül tanulmányozták a lehetséges nyomvonalakat, és nem találtak jobb megoldást. Úgy tudjuk, az Unitef terveivel megegyező eredményre jutott a Váti településfeltáró tanulmánya is, amely szintén az elfogadott tervváltozaton vezette volna az autópályát.

Kérdésünkre Szórádi Róbert, a cég elnök-vezérigazgatója azt mondta: az építkezés és a tervezés kritikus része Bátaszék és Palotabozsok térségében van, a problémát a Bátaszék környéki löszös talajszerkezet és a domborzati viszonyai okozzák. Itt, nagyjából a majdani autópálya 165-ös kilométerénél vannak a Mecsek keleti nyúlványai, amelyek miatt a 168-173-as kilométerek között alagutak és a viaduktok váltogatják majd egymást (de viaduktok ettől délebbre, a 180-as kilométerszelvénynél is lesznek).

Balra erdő, jobbra hegy

A hat év alatt a tervezők számos, a végül elfogadottnál keletebbre és nyugatabbra lévő nyomvonal lehetőségét is megnézték, de hiába. Keleten, egészen a Dunáig megmaradnak a "közel azonos" domborzati viszonyok, ráadásul a Gemenci erdőben lévő nemzeti park miatt abba az irányba nem is sokáig terjeszkedhettek volna az útépítők (a környezetvédelmi érvek egyébként is az alagutak mellett szólnak, az útépítéshez szükséges bevágások ugyanis jelentős tájrombolást eredményeznének). Nyugati irányba, a Mecsek belseje felé még rosszabb lett volna a helyzet, mert a nagyobb szintkülönbségek miatt nagyobb bevágásokra és hosszabb hidakra lett volna szükség.

A probléma egyfelől az, hogy a Mecsek lankáin lévő völgyek keresztezik a sztráda nyomvonalát, másfelől az, hogy ha alagutak helyett bevágásokat, hidak helyett feltöltéseket akarnak alkalmazni a löszös talajban, akkor annak hatalmas földmunkaigénye van. Az alagút nélküli megoldás során keletkező földtömeget ráadásul nem lehet hová elhelyezni, "ennyi és ilyen rossz szerkezetű földet nem lehet beépíteni, nincs rá szükség sehol".

Az M6-oshoz készített tanulmánytervek szerint a bátaszéki térségben a leghosszabb, 1331 méteres alagutat még a maximális, 4 százalékos emelkedéssel tervezve is csak egy tízemeletes háznyi, 26 méter magas bevágással lehetne pótolni, amely a legfelső pontján 150 méter széles lenne. Ez több mint nyolcmillió köbméternyi föld megmozgatását igényelné, és iszonyú költséggel járna.

A fránya lösz

Az alagútépítés drága mulatság, drágább még a hídépítésnél is, azonban az M6-osnak ezen a szakaszán a földmunkák költsége még ezt is meghaladná. Ráadásul a löszös talajszerkezet miatt a nagyon széles V-t formázó bevágás ellenére sem lehetne biztosan tudni, hogy a föld nem indul meg, ezért támfalakat kellene építeni, ami szintén nagyon költséges mulatság. A szakmabeliek arra figyelmeztetnek, Dunaszekcsőnél pontosan látni, hogy a löszfal kiszámíthatatlan.

Arra a felvetésünkre, hogy a horvátok hegyek-völgyek között vezetik az autópályáikat, és mégis olcsóbban építkeznek, mint mi, a szakértők azt mondják: többek között azért, mert a sziklás, hegyvidéki területeken sokkal szűkebb és támfal nélküli bevágások építhetők, mint a laza talajú dombvidéken. A horvátoknál egy normál, 26 méter koronaszélességű autópályához elég a tetején 40-45 méter széles bevágást csinálni – vagyis harmad akkorát sem, mint amekkorát a Mecsek lejtőin kellene.

Az M6-os autópálya Dunaújvárostól Szekszárdon át vezet majd Bólyig, és onnan a horvát határig, ahol csatlakozik az Eszékre vezető horvát sztrádára. Bólytól Pécset délről megkerülve vezet majd az M60-as Szentlőrincre, a 6-os főúthoz. A ppp-s beruházásban megépülő Szekszárd-Bóly és Bóly-Pécs szakaszokra már folyik a koncessziós eljárás. Az első körben, mint megírtuk, jelenértéken számolva 300 és 410 milliárd forint közötti ajánlatok születtek – az építésre és a 30 éves üzemeltetésre.

A második, tárgyalásos körben is a Strabag adta a legjobb, 266 milliárdos ajánlatot – ebből 200 milliárd lenne az építés, 66 milliárd az üzemeltetés költsége, szintén jelenértéken számolva. A második helyen végzett Bilfingeres konzorcium 286 milliárdos, a harmadik helyezett Mota 300 milliárdos ajánlatot adott be.

Egy viaduktot megspóroltak

A költséges szakasz az 1331 méter hosszú, vagyis leghosszabb alagúttal kezdődik a leendő sztráda 166-os kilométerénél. Mint minden alagútban, az útpálya itt is betonból készül, a két hosszabb alagútban leállóöböl, menekülőjárda, szellőztetés is lesz, de kamerás megfigyelést és világítást mindegyikben kialakítanak.

A leghosszabb alagutat egy 281 méteres völgyhíd, majd újabb, 399 méter hosszú alagút követi. Ez utóbbiból a részben a Belső-réti patak fölött átvezető, 313 méter hosszú, a legmagasabb pontján 22 méteres völgyhídra érkezik majd a forgalom. Ez után a viadukt után jön a harmadik, 881 méteres alagút. A harmadik alagutat vadátjáró követi a véméndi pataknál, majd jön a negyedik, 418 méter hosszú alagút, ahonnan az út a részben a palotabozsoki vízfolyás fölött átvezető, 481 méter hosszú, a legmagasabb pontján 27 méter magas viadukton vezet tovább.

A véméndi csomópont után kis híd vezet majd át a Horpács-patakon, majd a Szebényi vízfolyásnál jön egy 831 méter hosszú völgyhíd a 177-es kilométernél, aztán a 180-as kilométernél építik meg a Csele-patak völgyében a 450 méter hosszú hidat, végül a 182-es kilométernél a Hímesházi árok fölött átvezető 491 méteres viadukt zárja az alagutak és hidak sorát. Emellett lesz az 58-as főútig vezető M60-ason is egy híd, valamint meg kell építeni a Sió hídját. A tervezőknek ugyanakkor sikerült spórolniuk az egyik alagút lejjebb vitelével, így egy völgyhidat el lehetett hagyni az eredetihez képest.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára

Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára

Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.

március 26., 10:21

  • Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.

március 25., 17:36

  • Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon

Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.

március 25., 18:23

  • Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma

A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.

március 26., 10:55

  • Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna

Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna

A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.

március 26., 14:30

  • Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.

március 26., 09:42

  • Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.

március 26., 09:23

  • Gazdaság
Fontos határidőről figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Fontos határidőről figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Legegyszerűbb online elintézni ezt a feladatot.

40 perce

  • Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint

Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint

Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.

március 26., 11:49

  • Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban

Cáfolták az Európai Bizottság állításait.

március 26., 20:12

  • Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.

március 27., 06:12

  • Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát

A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.

március 26., 21:51

  • Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.

március 24., 10:41

  • Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.

március 25., 14:00

  • Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.

március 27., 07:02

  • Címlapon
Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá

Lehallgatta a titkosszolgálat a világbajnok szegedi kenust: többéves fegyházbüntetés várhat rá

Az egykori sportoló által létrehozott bűnszervezet néhány év alatt 271 millió forint áfát csalt el.

1 órája

  • Címlapon
Börtönbüntetésre ítélték Marine Le Pent, és eltiltották a francia elnökválasztástól is

Börtönbüntetésre ítélték Marine Le Pent, és eltiltották a francia elnökválasztástól is

Le Pen részvételével a párt 2,9 millió euróval károsíthatta meg az Európai Parlamentet. Rajta kívül még másokat is bűnösnek talált a francia bíróság.

5 órája

  • Címlapon
Marine Le Pen bukása után Orbán Viktor annyit írt: Je suis Marine!

Marine Le Pen bukása után Orbán Viktor annyit írt: Je suis Marine!

Független igazságszolgáltatás vagy a francia demokrácia kivégzése? – reagálnak a politikusok.

1 órája

  • Gazdaság
Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Lejtőre kerültek az árak.

március 25., 13:56

  • Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.

március 25., 15:44

  • Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.

március 24., 15:35

  • Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Nagy Márton üzent a döntés után.

március 25., 07:21

  • Címlapon
Jelentősen emelkedhet a vízdíja annak, aki ezt elmulasztja megtenni a mérőórával kapcsolatban

Jelentősen emelkedhet a vízdíja annak, aki ezt elmulasztja megtenni a mérőórával kapcsolatban

A fontos dátumot az eszközök számlapján lehet megtalálni.

10 órája

  • Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.

március 25., 12:45

  • Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.

március 24., 14:03

  • Gazdaság
Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás

Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás

A 95-ös benzin és a gázolaj ára is módosul.

március 24., 13:23

  • Címlapon
Az Alkotmányvédelmi Hivatal nyomozást indított a lehallgatási botrány miatt

Az Alkotmányvédelmi Hivatal nyomozást indított a lehallgatási botrány miatt

Pénteken robbant ki a Balatonalmádit érintő ügy.

15 perce

  • Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Meg is lett a jutalma.

március 25., 06:20

Neked ajánlott