További Magyar cikkek
|
A lakosságnak jó, a vállalkozásoknak nem
De az itthon ismerté vált formában mégsem igazak. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium arra hívta fel az Index figyelmét, hogy " az ellenzék által hivatkozott tanulmányban egy átlagérték szerepel. Az átlag a lakossági végfogyasztói árakból és a hazai kis- és középvállalkozásoknak megfelelő szektor által fizetett árakból adódik. Az átlag indoka, hogy az új villamosenergia-irányelv alapján az univerzális szolgáltatás körébe az EU a lakossági és a KKV kört sorolja be. Vagyis Magyarországon alacsonyabb a lakossági végfogyasztók ára, mint Ausztriában, viszont magasabb a KKV szektor végfogyasztói ára. Ebből adódóan, ha egy átlagot számolunk, akkor kijöhet az az eredmény, amit az a tanulmány tartalmaz, amelyre az ellenzék hivatkozik."
Abba már a GKM nem ment mélyebben bele, hogy ezek szerint az egyébként támogatottnak mondott KKV szektor viszont alighanem tényleg az egyik legdrágábban veszi Európában az áramot, ami pedig aligha szolgálja a versenyképességet.
Mennyit fizet a polgár?
A lakosságnak azonban korántsem akkorák a terheik, hogy rekordernek tekinthessük Magyarországot: a régióban, az új tíz tagország között van olyan állam, ahol drágább az áram, mint nálunk. Ez egyértelműen kiderül az Eurostat adataiból, melyekkel egyébként tetszése szerint itt ön is eljátszhat.
|
Lakossági fogyasztói árak minden adóval
az uniós országokban forintban forrás: eurostat
Magyarországon a lakossági fogyasztók három tarifával számolhatnak: a lakosság nagyobb részét ebből csak kettő érinti, az 1320 kwh-ig számolt 26,80 forintos illetve az e fölött ketyegő 28 forintos nettó tarifa, ezek az áfával 33,50 illetve 35 forintra emelkednek a számlán. (A táblázatban a 33,50 helyett azért szerepel Magyarország mellett 33,95-ös ár, mert az euróban megadott brüsszeli adatokat 250-es árfolyamon számultuk vissza, ez azonban az összehasonlítást nem befolyásolja.) A Magyar Energia Hivatalnál (MEH) az Indexnek azt mondták, a lakossági fogyasztás 65-70 százalékát ezzel a két tarifával kell megfizetni, az összfogyasztásból bő harminc százalék esik az úgynevezett éjszakai tarifára, mely a háztartásoknak egyébként csak a negyedében működik. Ez a nettó 14,30 forint/kwh-s díjszabás azért lehet ilyen kedvező, mert az adott berendezések (jellemzően bojlerek) olyan vezetékekre vannak rákötve, melyek nincsenek egész nap feszültség alatt, a szolgáltatók kötelezettsége az, hogy naponta nyolc órán át biztosítsanak áramot. A két alaptarifa megoszlása a fogyasztáson belül 60-40 százalékos a MEH szerint, ezzel egybecseng, hogy a gazdasági tárca szerint egy átlagos magyar háztartás fogyasztása 1700 kwh évente.
Összehasonlítási nehézségek
A régi uniós országok, az EU15-ök közül az Eurostat adatai alapján négy olyan ország akad, ahol olcsóbb az áram, 1200 kw-os fogyasztási csomaggal számolva, ezek Olaszország, Görögország, Finnország és Anglia. Az új tagországok közül viszont egyedül Szlovákiában kell többet fizetni az áramért, mint nálunk. Ha bonyolítjuk a képet: Szlovéniában az alsóbb fogyasztási szintig (600 kwh-ig) drágább az áram mint nálunk, és míg Finnországban 600 kw-ig ugyan lényegesen többet kell fizetni, mint itthon, a forint akár minimális gyengülésével a nagyobb fogyasztók már ott jutnak olcsóbban villanyhoz.
Már a magyar árképzésből is látszik, hogy a villanyszámlák európai összehasonlítása nem egyszerű: a MEH illetékesei ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy a különböző uniós tarifákat összehasonlító számsorokból sokszor nem derül ki elsőre az sem, adózott vagy nettó árakat vesznek-e figyelembe. Ez pedig a különböző áfa-kulcsok és más adók miatt nagyon is fontos szempont lehet. Ugyanakkor nehezíti a tisztánlátást az is, hogy - lassan egy mobiltelefon piachoz hasonlóan - a legkülönbözőbb szolgáltatási csomagokat lehet rendelni: több országban már az úgynevezett pre-paides rendszert is bevezették egyes szolgáltatók, ezek esetében az ügyfél egyben előre fizet ki kedvezőbb áron adott energiamennyiséget. Ugyanakkor a fogyasztási szokások és az éghajlat különbözősége miatt a villamosenergia más-más szerepet játszik a háztartások életében, így az úgynevezett fogyasztói kosarakban, és akkor még az igen jelentős jövedelem különbségekről nem is beszéltünk. A tényleges összevetést nehezíti az is, hogy több országban működik különböző visszatérítési-támogatási rendszer.