Az ingyenhitel és a halasztott visszafizetés az idei sláger
További Magyar cikkek
A karácsonyi időszakban megugrik a kereslet az áruhitelekre. Igaz, a növekedés elmarad a személyi kölcsönökétől és a hitelkártyákétól, de így is jelentős. Nem meglepően az idén is az ingyenhitelek és a halasztott törlesztésű hitelek a legnépszerűbbek - derül ki körképünkből. Az Index által megkérdezett hitelitézetek szerint az éves hitelfevétel nagyjából 20 százaléka esik a karácsonyi időszakra. A vásárlások nagy hányadát áruhitelből finanszírozzák a fogyasztók.
Mit veszünk hitelre?
Általánosságban elmondható, a fogyasztók műszaki termékek és bútorok vásárlására vesznek fel áruhitelt. A lakosság nagy része erre az időszakra időzíti nagyobb vásárlásait, a jelentősebb családi beruházásokat, ehhez vesznek igénybe hiteleket. A Cetelem Bank tapasztalatai szerint a karácsonyi időszak leginkább a műszaki piacon generál nagy forgalmat, de a bútorpiacon is kiemeltnek számít. A műszaki kereskedelmen belül jellemzően a szórakoztató elektronikai termékek forgalma emelkedik. A pénzintézet szerint az elmúlt időszak tendenciájából látszik, hogy az LCD- és plazmatévék lesznek az idei év slágerei. Mivel ezek viszonylag drágábbak, sokan hitelt veszek fel megvásárlásukhoz.
A korábbi évekhez hasonlóan idén is a plazma- és LCD-tévék, a DVD-készülékek, a házi mozik, elektromos konyhai berendezések keresettek - nyilatkozták az Indexnek az OTP Banknál. Az áruhitelek felhasználása széles körű, sokfajta napi és tartós fogyasztási cikk megvásárolható a segítségükkel. Hasonlóan nyilatkoztak a Budapest Banknál is. Hosszú évek tapasztalata alapján azokra az elekronikai termékekre vesznek fel hitelt, amelyek vagy tartós fogyasztást, vagy szórakozást kínálnak. Ilyenek az úgynevezett barna termékek, azaz a szórakoztató elektronika, például DVD-lejátszók, plazmatévék, illetve a fehér termékek, például mosógép, és a fotókellékek, vagyis digitális kamerák, fényképezőgépek.
Karácsonyi akciók
A pénzintézetek természeresen különböző akciókkal készültek az év legforgalmasabb időszakára. 2005-ig az ingyen hitelek aránya folyamatosan növekedett, de ez mostanra stagnálásba fordult. A Cetelem Bank szerint ez annak köszönhető, hogy az ingyenhitelek nem mindenki számára elérhetőek, hiszen a nagyobb értékű termékek esetén a rövid futamidő miatt magas törlesztő részlet egy átlagos jövedelmű család havi költségvetésébe nem biztosan fér bele.
Bank neve |
Legnépszerűbb termékek
|
Budapest Bank
|
garanciás hitelek, halasztott hitelek, ingyenhitel |
Cetelem Bank | fix részletű hitelek, halasztott hitelek, ingyenhitelek |
Credigen Bank
|
halasztott hitelek, ingyenhitelek, gyorsított ügyintézés, meglévő ügyfeleknek egyéni ajánlatok |
OTP Bank | halasztott hitelek, ingyenhitelek, tizedelő hitel |
A pénzintézet tapasztalatai szerint növekszik viszont a szezonhoz kapcsolódó halasztott törlesztésű hitelek aránya, amelynek igénybe vétele esetén a karácsonyra vásárló ügyfél a törlesztést februárban kezdi meg, amikorra a karácsonyi költekezést követően a családi kassza ismét egyensúlyba kerül. Szintén növekszik a fix törlesztőrészletű hiteleik népszerűsége, amelyeknél az ügyfél logikáját követve a család költségvetésének teherviselő képességéből indulnak ki. Ezeknél a konstrukcióknál az ügyfél törlesztőrészletet választ, amely belefér a költségvetésébe, és a hitelösszeg ismeretében a futamidő meghatározható.
Az OTP Bank áruhitelei több mint 2500 üzletben elérhetőek. Az egyik legnépszerűbb konstrukció a halasztott fizetésű, egyben kamat- és díjmentes végtörlesztési opciót is kínáló áruhitel. Az első törlesztőrészlet ekkor a szerződés aláírásától számított három hónap múlva válik esedékessé, ráadásul két hónapon belüli végtörlesztés esetén a hitel THM-je nulla százalék. Tehát az ügyfél teljesen ingyenesen, kamat- és díjmentesen használja a bank pénzét. A kamatmentes, egyszeri kezelési költséget kínáló OTP-s áruhitel-konstrukció egyszerűsége miatt vált népszerűvé. Félmillió forint vételárig nulla forint az önerő, a futamidő 10 hónap, a kamat nulla százalék. A hitel felvételekor a vételár 10 százalékát kitevő egyszeri kezelési költséget fizet az ügyfél, míg a havi törlesztőrészlet megegyezik a vételár 10 százalékával.
Plusz egy év garancia
A Budapest Bank egyik különlegessége garanciás áruhitel. Ennek lényege, hogy egy biztosítótársasággal együttműködve a termék gyári jótállásán túl plusz egy év garanciát biztosítanak. A tapasztalatok azt mutatják, a vásárlók az ár után a garanciára vonatkozó információkat nézik meg leginkább a vásárlás előtt. Ez a konstrukció négyhavi fizetési halasztást is kínál, az akció 30-300 ezer forint közötti összegre vonatkozik.
Az idén is jelen vannak a piacon nulla százalék THM-es finanszírozási konstrukciókkal: 4 hónapos futamidőtől akár 10 hónapig nyújtják ezt a finanszírozási formát, amelyek közül a legnépszerűbb az úgynevezett "Tizedelő" termékük. Lényege, hogy a termék vásárlásakor az ügyfélnek csak 10 százalékot kell fizetni kezdő részletként, míg a többit 9 egyenlő részletben. A Budapest Bank áruhitelei mintegy 2000 kiskereskedelmi helyen vehetők igénybe.
A Credigen Bank a meglévő ügyfelek számára a karácsonyi akció keretében gyorsított és egyszerűsített hitelügyintézés mellett kínál hitelt. Több tízezer ügyfélnek előzetesen jóváhagyott, személyre szabott hitellehetőséget ajánlanak fel. Az új ügyfeleknek szóló ajánlat keretében 3, illetve 5 hónapos halasztott törlesztést tesz lehetővé a pénzintézet karácsonyi ajánlata. Ezt a Credigen Bank is kiegészítette ingyenhitel-opcióval, vagyis ha az ügyfél a részletfizetés megkezdése előtt egyben visszafizeti a teljes hitelösszeget, a bank nem számol fel semmilyen díjat és költséget.
Mekkora hitelt veszünk fel?
A Credigen Banknál az átlagos hitelösszeg 100 ezer forit körül van. A pénzintézetnél a tavalyi évhez képest húszszázalékos növekedést terveznek, bár szeptember óta a paci kilátások biznytalanabbak lettek. A bank üzletágai közül meghatározó az áruhitelezés, amely a teljes hitelkihelyezés kétharmadát teszi ki.
Bank neve
|
Átlagos hitelösszeg |
Credigen Bank
|
100 ezer forint |
Budapest Bank | 95-105 ezer forint |
OTP Bank
|
80-140 ezer forint |
A finanszírozott termék típusától függően az OTP Bankál a jellemző áruhitelösszeg 80-140 ezer forint. Az év utolsó két hónapjában az éves forgalom körülbelül 30 százalékának megfelelő áruhitel-kihelyezést ér el a várakozások szerint a bank. Az OTP Csoportnál egy év alatt 24,5 százalékkal 3847,2 milliárd forintra bővülő bruttó hitelállomány több mint 86 százaléka problémamentes volt 2006. szeptember 30-ig. A bruttó hitelállományon belül a fogyasztási hitelek 993,57 milliárdot tettek ki a harmadik negyedév végén, ami 37,8 százalékos növekedés mutat 2005 harmadik negyedévéhez képest.
A Budapest Banknál az adott évben mindig a karácsonyi ajándékozási időszakban nő meg az áruhitel-igénylés mértéke, a november-decemberi időszak adja a forgalom közel 40 százalékát. A tapasztalatok szerint az átlagos hitelösszeg az év végén 15-20 százalékkal emelkedik (95-105 000 forintra).
Szerződött partnerek
A kereskedői csatornás áruhitel- és egyéb finanszírozási konstrukciók értékesítési piacán a verseny igen éles, az együttműködés a kereskedőkkel kétoldalú - nyilatkozták a Budapest Banknál. A bankok minél több kereskedőhöz szeretnének bejutni, és az ott elérhető forgalomból minél többet realizálni, a kereskedők pedig a lehető legnagyobb hitellel történő finanszírozási arányon keresztül akarják forgalmukat maximalizálni.
A Credigen Bank által nyújtott áruhitel-szolgáltatást főként a nagyobb értékű termékeket és szolgáltatásokat kínáló üzletekben igényelhetik a vásárlók. Ennek megfelelően ezek leginkább műszaki termékeket forgalmazó üzletekben, bútorüzletekben jellemzőek. Az elmúlt években kezd teret nyerni Magyarországon az utazási hitel is.
A Cetelem partnerei a kereskedelem széles területét fedik le. Az áruhitelezés három meghatározó piaca a műszaki, a bútor- és a barkácspiac. Ezeken túl a hitelek elérhetőek számos olyan területen, ahol a hitellehetőség kevésbé közismert, például autó-felszerelés- és abroncskereskedelem, szabadidő- és sportfelszerelési piac, dekoráció és lakberendezés, fotócikk-kereskedelem, fűtéstechnika és építőanyag-kereskedelem, hangszer-kereskedelem. Mindezeken túl a hitelek a szolgáltatási piacokon is elérhetőek, több nyelviskolával és utazási irodával folytatnak együttműködést.
Kinek jó az ingyenhitel?
A legolcsóbb termék természetesen az ingyenhitel, hiszen az ügyfélnek a termék árán kívül semmit nem kell fizetnie. Felmerül a kérdés, miért éri meg a bankoknak olyan hiteleket adni, amelyek után nincs nyereségük. A Credigen szerint a nagy versenyben a bankok rákényszerültek termékeik fejlesztésére, az utóbbi években a fogyasztók tájékozattabbak és érzékenyebbek lettek. A bankok közötti választás egyik legfőbb szempontja a kamatok, kezelési költségek és egyéb díjak alakulása. A piaci pozíció megtartása és új ügyfelek megsezrzése miatt kell különböző akciókhoz folyamodni. Ugyanakkor keresztértékesítési tevékenységgel más termékeket is felajánanak azoknak az ügyfeleknek, akik ingyen hitelt igényeltek náluk.
A Credigen Bank ehhez még hozzátette, hogy az igyenhiteleknél a bank költségeit a kereskedők által fizetett hozzájárulás fedezi.