Eszerint a regisztrációs adó a fogyasztási adó helyett lépne életbe. Ez utóbbi adót az uniós csatlakozás miatt kell eltörölni, hiszen az Európai Unióban határellenőrzés hiányában a fogyasztási adó nem szedhető be.. A kieső összeget azonban a kormány pótolni szerette volna, így kitalálta a regisztrációs díjat.
90 ezertől 1,6 millióig
Az új adóforma - a fogyasztási adóval szemben - nem százalékosan van meghatározva. A fizetendő összeg autó motorjának nagyságától függ, valamint attól, hogy milyen környezetvédelmi osztályba sorolják a gépkocsit. Az összeg 90 ezer és 1,6 millió forint közé eshet. Egy 1400 köbcentis, ötös vagy annál jobb környezetvédelmi kategóriába sorolt benzinüzemű gépkocsi után 90 ezer forintot kell fizetni az első forgalomba helyezéskor. Ugyanilyen nagyságú, de már rosszabb kategóriában sorolt autónál ez az összeg már 200 ezer forintra ugrik.
A regisztrációs díjat a gépkocsik első üzembe helyezésekor kell kifizetni. Gyulainé dr. Tóth Zsuzsa szerint ez automatikusan megemeli az autók árát. "Volumenében 12 százalékos lesz a vásárlókat sújtó teher növekedése, ami azt a két százalékos árcsökkenést is kiváltja, mely az áfacsökkenés következménye lenne" - nyilatkozta az autóklub vezető jogásza.
A súlyadót is megemelték
Az Autóklub véleménye szerint elfogadhatatlan, hogy ahol csökkenteni kellene az adókat az EU-csatlakozás miatt, ott egyszerűen csak átcímkézik az adónemet. "Elfogadhatatlan, hogy a már amúgy is túladóztatott motorizációt újabb és újabb adóterhekkel sújtják" - közölte az ügyvéd.
A kormány a gépjárműadót is egységesíteni szeretné 2004. január 1-től. Egy már elfogadott rendelet szerint az egységes súlyadónak a mértéke ezer forint lenne száz kilogrammonként. A kabinet legújabb tervei szerint azonban 1200 forintra emelnék a gépkocsik után az önkormányzatoknak fizetendő adót. "Megemelik azt az adót, mely még hatályba sem lépett" - magyarázta Gyulainé dr. Tóth Zsuzsa.
A regisztrációs adóról szóló koncepció szeptemberben kerül a kormány elé.