További Magyar cikkek
Előzőleg a BAA menedzsmentje kifejezetten feltételként tartotta számon ezt a témát, amikor elfogadásra javasolta az ibériai cég átvételi ajánlatát a részvényeseknek. Budapesten legalább 65 milliárd forintnyi fejlesztés forog kockán, ám ha a privatizációs tranzakcióban rögzített összes elemet vesszük, akkor több mint 130 milliárd forintról van szó.
Előzőleg a spanyolok a külföldi beruházások folytatását ígérték a brit menedzsmentnek. Tegnap ugyanakkor azt közölték, hogy miközben győzelmük esetén nem szeretnék eladni a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjének szigetországi érdekeltségeit, a korábbiaknál alaposabban megnézik, mit lehet kezdeni a ferihegyi, az ausztráliai és a nápolyi légikikötőkkel.
A külföldi részesedésekből befolyó bármilyen tőke az adósságtörlesztést fogja szolgálni - mondták. Vagyis a BA Rt.-ben meglévő részesedés esetleges értékesítése egyrészt az átvétellel összefüggő adósság, másrészt a BAA által folyamatosan felhalmozott, több milliárd fontos hitelek egy részének visszafizetését szolgálná.
A brit cég 464,5 milliárd forintért tavaly december végén jutott hozzá a BA Rt. 75 százalék mínusz egy részvény részesedéséhez, és 75 évre szóló vagyonkezelési jogot is szerzett. A BA Rt.-ben lévő bármilyen arányú többségi tulajdon továbbértékesítéséhez az ÁPV Rt. hozzájárulása szükséges, időtávot nem jelöltek meg, de több évről lehet szó.
Britből ausztrál kézbe?
Nyilvánvalónak tűnik, hogy ha mégis eladják a BA Rt.-t, akkor azt feltehetően a Ferrovial-konzorciumban tanácsadóként szereplő ausztrál Macquarie-nak értékesítenék, amely ily módon mégis megjelenhetne Budapesten. Az indulók között a negyedik legjobb ajánlatot adta tavaly és most is, e cégnek van a legerősebb pénzügyi háttere az összes lehetséges vevőjelölt közül.
Az erősen szabályozott brit piaccal ellentétben Budapesten csak a leszállási díjak megtérülését maximálták. Ugyanakkor a BAA a repülőtéri boltok és parkolók teljes bevételét megtarthatja. Ez azt jelenti, hogy a befektetők a befektetett tőke több mint 12 százalékos megtérülésére számíthatnak a BAA saját becslése szerint, miközben ez az arány alig hétszázalékos a brit repülőtereken. Ha Ferihegyen öt év múlva valóban elérik a 100 millió eurós pénzforgalmi többletet, akkor is csak 13-ra csökken az EBITDA-vételár szorzója a vásárláskori 30-ról, és ez kevés lehet.
Chris Woodruff vezérigazgató tavaly decemberben bejelentette: az első öt évben - 2006 és 2011 között - 65,25 milliárd forintnyi beruházást végeznek Ferihegyen. Ez azonban csak a kezdet, hiszen hosszú távú fejlesztés és növekedés mellett kötelezték el magukat. A BA Rt. vagyonkezelési szerződésének időtartama alatt minden ingatlanberuházás (épületek, esetlegesen vásárolt földterületek stb.) a vagyonkezelési szerződés részévé válik, így automatikusan a magyar állam tulajdonába kerül.
A módosított vagyonkezelési szerződésben, valamint az egyéb tranzakciós dokumentumokban - a fentieken túl - rögzítették a magyar államnak a repülőtéri szolgáltatások színvonalával és a társaság működésével kapcsolatos követelményeivel összefüggő kötelezettségvállalásokat.