Jönnek a gazdaságos benzinkutak?

2004.01.08. 09:19
A Tesco és az Auchan is beszáll az üzemanyagüzletbe, ugyanis az M5-ös autópálya kivezető szakasza két oldalán még az első fél évben nyitnak egy-egy benzinkutat az áruházak parkolójában. Terveiket illetően mindketten igen szűkszavúak, azt azonban elárulták, az olcsó benzinnel újabb vásárlókat kívánnak meghódítani.
A benzinkútépítésről szóló hírt Danks Emese, a Tesco pr-vezetője azzal egészítette ki, hogy az idén több hipermarket parkolójában nyitnak benzinkutat, s hogy az említett pesterzsébeti Megaparkban létesülő első töltőállomás mellett üzlet és autómosó is lehet. A Világgazdaság ugyanakkor úgy értesült, hogy a fővárosi hat mellett Sopronban, Veszprémben és Pécsett egy-egy mosóval rendelkező IMO Hungary Autómosó Kft. hálózatbővítésre készül, amennyiben megfelelő helyet talál. Információik szerint korábban tárgyalásokat folytattak a Cora-lánccal, majd a Tesco és az Auchan került sorra, s lehetséges, hogy a végső megállapodást az utóbbival kötik meg. A 100 millió angol font forgalmú IMO Car Wash Group magyar leányvállalatának ügyvezetője azonban elzárkózott a tervek ismertetésétől.

Az Autóklubbal nem ment

A Tesco életében nem újdonság a benzinkút, hiszen az Egyesült Királyságban a cég közel 300 állomással rendelkezik, ahol a szokványos kiskereskedelmi árnál olcsóbban lehet üzemanyagot vásárolni. Ugyanezt kívánta összehozni az autóklubbal közösen 2000-ben, amikor még úgy szólt a terv, hogy 20 hipermarket parkolójában létesül a Mol listaáránál 10 forinttal olcsóbban árusító Klubpetrol kút. A 2001-ben a székesfehérvári Tesco mellett nyílt elsőt azonban nem követték továbbiak. Az okokról sem a Tesco, sem a Klubpetrol Kft. ügyvezető igazgatója, Biróczky András nem beszélt. A 34 Klubpetrol-kútnál csak 95-ös oktánszámú benzin és gázolaj kapható, de újabban fagyállót és ablakmosó folyadékot is kínálnak. Az ügyvezető igazgató hozzáfűzte, a végső célt, az 50 egységet még az idén elérik, ugyanakkor korábban több kutat meg kellett szüntetni, mert a kicsi árréshez túl alacsony volt a forgalom.

A Cora leállt

A hipermarketek parkolójában azonban mindig nagy a forgalom, így kézenfekvőnek látszik, hogy ott olcsó üzemanyagot is beszerezhessenek a vásárlók. Ennek ellenére érdekes, hogy az úttörő a Cora, amely már 6-7 évvel ezelőtt létrehozta a maga - 5 forinttal olcsóbb - saját kútját a törökbálinti áruház mellett, ám nem fejlesztett tovább. A cégtől nem kaptunk erre vonatkozó tájékoztatást.

Az uniós országokban egyébként kétféle gyakorlata alakult ki a bevásárlóközpontokhoz kapcsolódó üzemanyag-kiskereskedelemnek. Angliában és Franciaországban jelentős keresztfinanszírozással olyan mértékű árkülönbséget sikerült produkálniuk a kereskedelmi láncoknak, hogy az üzemanyagpiacon részesedésük eléri a 40 százalékot. Magyarországon jelenleg a hagyományosan piacvezető Mol Rt. közelíti meg ezt a szintet, 377 töltőállomással. A másik irányzat követői például Németországban csak szolgáltatáskiegészítésnek tekintik az üzemanyag-értékesítést.

Átengedett árrés

A hatályos versenyszabályok szerint a hipermarketek mellett működő töltőállomásokon legfeljebb beszerzési áron értékesíthetik az üzemanyagot, vagyis a Magyarországon ma hozzávetőlegesen 5 százalékos kiskereskedelmi árrést engedhetik át a vásárlóknak, így 10-12 forinttal lehetnek olcsóbbak a bevásárlóközpontok kútjai a normál töltőállomásoknál. Amit viszont nem tudnak megspórolni, azok a környezet- és tűzvédelmi előírások, mint például a dupla falú tartályok, vagy a benzingőz-visszavezetés. Egy-egy új üzemanyagtöltő állomás létesítése átlagosan 1 millió dollárba kerül, ennek becslések szerint 70 százalékát a technológia teszi ki.