További Magyar cikkek
Tony Blair elmondta, Nagy-Britannia semmiképpen nem mondhat le a neki jelenleg járó mezőgazdasági visszatérítésekről. A tíz új tagállamnak elemi érdeke, hogy még az idén megállapodás szülessen az uniós büdzséről, hiszen elképzelhető, hogy jövőre sem születik kompromisszum. "Ha a megállapodások hiányában az Európai Parlament veszi át az ellenőrzést a költségvetési folyamatok felett, a tizek csak egyharmadát fogják kapni a jelenleg nekik járó felzárkóztatási pénzeknek, ami nekik nem lehet érdekük" - közölte Tony Blair.
Néhányan egyezkednének
Az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott szegényebb országok esetleg hajlandók elfogadni a strukturális alapokból nekik juttatandó támogatások mérséklését, de nem olyan mértékben, ahogyan az az uniós soros elnökségét ellátó Nagy Britannia javaslatában szerepel - írja pénteki budapesti jelentésében a Reuters. A hírügynökség a budapesti tanácskozáson résztvevő diplomatákra hivatkozva közli, hogy az új tagországok esetleg elfogadnának egy kisebb mértékű csökkentést és " Nagy Britannia is beleegyezne a kohéziós alapok 5 százalékos mérséklésébe".
Nagy Britannia a nettó befizetők, köztük Németország terheinek mérséklése érdekében a tíz új uniós tagországot érintően 10 százalékos, mintegy 16 milliárd eurót kitevő forráscsökkentésre tett javaslatot a 2007-13 közötti éves költségvetésben, ami az érintett országok éles bírálatát váltotta ki.
Csúszni fog
Az unió teljes költségvetésének a helyzete nagyon bizonytalan, valószínű, hogy a büdzséről folyó tárgyalások nem érnek most véget, hanem az osztrák elnökségig elhúzódik az egész kérdés - vélekedik Szabó László EU-szakértő, az Ecostat főtanácsadója. Az agrárágazat finanszírozása még bizonytalanabb, mint úgy általában a költségvetésé, hiszen ez a változás jelentős veszteségeket okozna az unió egyik meghatározó államának, Franciaországnak. Ezért a szakértő szerint a mezőgazdasági költségvetés vitáját már semmiképpen nem fogják lefolytatni a brit elnökségből hátralévő időben.
Az agrártámogatások esetleges lefaragása hazánkat és a többi újonnan csatlakozott államot rosszabbul érinti, mint a régi uniós tagállamokat. Az új csatlakozók ugyanis jelenleg még kevesebb támogatást kapnak, mint a régiek. A támogatások különbségét 2008-ra egyenlítenék ki, de az agrárfinanszírozások rendszerének esetleges megváltozása esetén megnőhet ez az "utolérési időszak".
Az agrártámogatások uniós szintű csökkentése azért is kedvezőbb a régi tagállamoknak, mert ott mások a versenyképességet befolyásoló egyéb termelékenységi mutatók. Emellett nagyobbak a mezőgazdasági vállalkozások tartalékai, jobbak a cégek tőkésítettségi mutatói - mondta Szabó László. Ráadásul azok a cégek már "benn vannak a piacokon", így nagyon komoly árelőnyt kellene nyújtanunk ahhoz, hogy a pozícióikat meggyengítsük.