További Magyar cikkek
Nehéz évek
A zimmer frei minden jel szerint végnapjait éli, ez a fajta szolgáltatás nem kell senkinek. A telefonon megkérdezett panziók szinte kivétel nélkül pangásról számoltak be, júniusban többségük üresen állt, de július-augusztusra is alig akad előjegyzett vendégük. A középkategóriás panziókra szinte nincs fizetőképes kereslet, a legegyszerűbb, olcsóbb szobák meg csak hétvégére telnek meg.
Nyolc hétvége a szezon
De nem megy az olcsóbb panziók vendégeit kiszolgáló éttermeknek, büféknek, boltoknak sem. „Körülbelül tíz éve pang az üzlet” – mondta a balatonvilágosi Club Aliga mellett álló bódésor egyik eladója. „Az újságokban arról lehet olvasni, hogy a vendéglátósok becsapják a vendégeiket, és horribilis számlákat fizettetnek velük. Ráadásul a közbiztonságról is csak rosszat írnak” – indokolta a vendégek elmaradását a város egyik közértjének vezetője.
Szerinte „a németek egy ideje már az Adriára járnak nyaralni, úgy vélik, hasonló áron jobb szolgáltatást kapnak. Ami pedig a magyarokat illeti, ők legtöbbször csak egy hétvégére utaznak le, ez pedig nem kedvez sem a panziók forgalmának, sem a szolgáltatóknak”. „Egyedül a fesztiválok hoznak forgalmat a Balaton környékére” – mondta egy csopaki büfé üzemeltetője, aki a térség két nagyobb rendezvényét, a füredi borfesztivált, és az alsóörsi Harley Davidson találkozót említette, de a borturizmus fellendüléséről is beszélt.
„Ilyenkor már tíz méteres sorok szoktak állni itt, most meg egy lélek sincs, jó, ha napi húszezer forintos forgalmat össze tudunk hozni” – panaszkodott egy lángost és palacsintát árusító vendéglátós az idei szezonra.
A magyarok legkedveltebb úticéljai (ezer háztartás)
Kereslet-kínálat
A Magyar Szállodaszövetség balatoni területi igazgatója szerint a szezonális jelleggel üzemelő balatoni szállók valóban nehéz helyzetben vannak. Tusa Péter elmondta, hogy Horvátországban 140 napig tart a nyár, itthon 6-8 hét alatt kell kitermelni a nyereséget, ami értelemszerűen megnehezíti a kis hatékonysággal működő nyaralók helyzetét.
Tusa Péter szerint a nagyobb hotelek változatlan árak mellett is stagnáló bevételekről tudnak beszámolni, csak azoknak a szállóknak a forgalma növekszik, amelyek minőségi szolgáltatásokat képesek nyújtani. A komplex szórakozási lehetőséget biztosító négycsillagos hotelek könnyebben megtalálják saját fizetőképes keresletüket, mint az olcsóbb, egyszerűbb panziók.
Tisztogatás
Azok a panziók, amelyek úszómedencével, szaunával, esetleg jacuzzival kényeztetik a vendégeket, lényegesen jobb eredményről tudtak beszámolni telefonos megkeresésünkre, náluk még külföldi vendégek is előfordultak. A négycsillagos Residence Siófok hotel értékesítési osztályától pedig megtudtuk, hogy a hagyományosan gyengébbnek számító első félévben 62 százalékos szobakihasználtsággal működtek, a tavalyi évhez képest pedig 20 százalékkal jobban megy a szekér.
A szálloda illetékesei szerint a kevésbé színvonalas szállóknál található pangásnak lehet pozitív olvasata is: a mostani kusza helyzetet átgondoltabb stratégia követheti, hogy a Balaton jobban megfeleljen az elvárásoknak. Az értékesítési igazgató szerint manapság már senki nem szedheti meg magát egy nyár alatt, 5-7 éves megtérülésekben lehet gondolkodni, ami kikényszeríti a minőségi szolgáltatásokat. A lehúzós helyek, a színvonaltalan szállások többé már nem piacképesek.
Hírnév
|
Többen nehezményezték, hogy a hoteleket jobb színben tűntetik fel, mint amilyenek azok a valóságban (felújítottként jelzett szobában harminc éves bútorok, a festék leesik az ablakkeretről, a szőnyeg foltos, takarítás nincs, a törülköző szakadt). Ugyanakkor az ételt szinte mindenki dicsérte, ráadásul akadt olyan szerencsés is, amelyik jó hotelt választott: a siófoki szállodába munkaügyben érkezett essexi vendég annyira jól érezte magát, hogy elhatározta, nyáron visszatér családjával és barátaival.
Jönnek a külföldiek
Az MT Rt. már továbblépett a múlton, szerintük nem érdemes a korábbi állapotokat visszasírni, így a százmillió forintos európai reklámkampány sem a gulyásra meg az olcsóságra épít: a vitorlázás magyar bajnoka, Margitics Botond a vitorlázási lehetőségek hangsúlyozásával hirdeti a Balatont. Ezzel a kampánnyal elsősorban a fiatalokat akarják megfogni, a hirdetéseket 35 millió ember láthatja 9 európai nagyvárosban.
A társaság szerint a magyar turisták oldaláról is nőtt az igény a színvonalas szolgáltatások után. Idén eddig 20 százalékkal több belföldi turista érkezett a Balatonhoz mint tavaly, de a négycsillagos szállodákba 44 százalékkal több magyar érkezett mint 2004 hasonló időszakában.
Kéttucat már nyereség
A Malév szerint a tehetősebb nyugati turistákra, és az őket kiszolgáló wellness-szállodákra lehet alapozni, ezért indította Sármellék-Stuttgart járatát. A légitársaság sajtóosztályától megtudtuk, hogy a járat beindításával elsősorban a Balatonra és annak nyugati vonzáskörzetébe, például Hévízre szeretnének utasokat szállítani.
A hetente egyszer közlekedő járat elsősorban a középkorú és nyugdíjas német turistákra épít, akik már eddig is jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a térség wellnes-szállodái rendesen megtelnek. Németh Krisztinától, a társaság sajtósától megtudtuk, hogy ötven százalékos járatkihasználtságra számítanak, ekkor már nyereséget termelne a sármelléki járat. Ehhez azért nincs szükség sok utasra, a CRJ 200-as repülőgép ugyanis mindössze 48 férőhelyes.
Koncepciók nélkül?
A kapott válaszok alapján a kormánynak azonban nincs kialakult Balaton-koncepciója. A regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter, Kolber István sajtóosztályától megtudtuk, hogy elsősorban a közlekedés fejlesztését támogatnák, ennek keretében épül meg az M7-es balatoni szakasza, és támogatják a vasúti szakaszok rendbetételét is. Prioritásként említették még a környezet védelmét, és a turizmus átfogó fejlesztését, ez utóbbiról viszont nem tudtunk meg közelebbit.
A hivatal elsősorban különféle kezdeményezések támogatásával képzeli el a felzárkóztatást, saját koncepció egyelőre nem körvonalazódik. Ugyanakkor pályázati úton támogatják a csónakkikötők fejlesztését, a települések rendbetételét, a csatornázást és a közbiztonságot. Idén nagyjából 1,4 milliárd forintot fordítottak a Balaton turisztikai fejlesztésére, de az összes minisztérium együttesen 52 milliárd forinttal támogatta a térséget. Ugyanakkor a „zimmer frei” koncepcióban már a tárca nélküli miniszter sem lát lehetőséget.