A Gazdasági Versenyhivatal kartellcsoportja december 11-én előzetes értesítés nélküli helyszíni szemlét tartott az Abeton-Viacolor Térkő Gyártó és Kereskedelmi Zrt., a Betonpartner Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a Cemex Hungária Építőanyagok Kft. (korábban Danubiusbeton Betonkészítő Kft.), a Frissbeton Betongyártó és Forgalmazó Kft., a Holcim Hungária Cementipari Zrt., a Strabag Építő Zrt., a TBG Hungária-Beton Befektető, Gyártó és Forgalmazó Kft. és a TBG Frissbeton Betongyártó Kft. telephelyein - közölte pénteken a GVH.
A versenyhatóság azért indít versenyfelügyeleti eljárást fent nevezett vállalkozások ellen, mert a rendelkezésére álló információk alapján feltehető, hogy nagyjából 2002 óta a Magyarországon betongyártást végző meghatározó vállalkozások között folyamatos találkozók zajlanak, melyek során a betontermelők jelenlévő képviselői a betonárak magasan tartásáról, a piac felosztásáról, illetve a már kialakult piaci status quo fenntartásáról egyeztetnek. A találkozók jellemző helyszínei a vállalkozások szék- és telephelyei, a tárgyalások jellemzője, hogy azok rendszerint az adott térség árairól és piacáról szólnak.
A GVH közleményez felidézi, hogy idén júliusi hír szerint „a jelentős magyarországi érdekeltségekkel rendelkező osztrák Strabag építőipari vállalat megvásárolja a mexikói Cemex csoporttól annak magyar és osztrák leányvállalatát, a Cemex Hungária Építőanyagok Kft.-t és a Cemex Austria AG-t.” A rendelkezésre álló információk alapján valószínűsíti a GVH, hogy a Strabag vásárlásának hátterében az áll, hogy birtokon belül kerülése esetére már előre megállapodott a magyar piac többi meghatározó szereplőjével a megszerzett értékek felosztásáról (továbbértékesítéséről), esetleges bezárásáról, vagyis a piac felosztásról. A el(át)adás a rendelkezésre álló információk szerint alapvetően a betongyárak elosztását jelentené és a – feltételezett árkartellben is résztvevő – betongyártók (TBG csoport, Holcim) között történne – olvasható a GVH közleményében.
Az előzetes bejelentés nélküli helyszíni szemle lehetőségét – mely eszköz a közösségi jog alapján az Európai Bizottság rendelkezésére is áll – a GVH számára a versenytörvény biztosítja. A versenytörvény rendelkezései értelmében a helyszíni szemléhez előzetes bírósági jóváhagyás szükséges.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a nevezett vállalkozások a jogsértést elkövették. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés elkövetésének bizonyítására irányul. A törvény szerint ezen eljárásokra biztosított időtartam 180 nap, amely azonban – az ügy bonyolultságától függően – két alkalommal ugyanekkora időtartammal meghosszabbítható, az eljárás tehát akár másfél évig is elhúzódhat.