További Magyar cikkek
Már csak bő három hét áll a Pénzügyminisztérium munkatársainak rendelkezésére, hogy összeállítsák a jövő évi költségvetési törvény első tervezetét értesült az Index. A törvényszöveget augusztus 8-ára el kell készítenie a többi minisztériummal együttműködő pénzügyi tárcának, s ugyanekkorra kell hogy meglegyenek a mellékletek (ezekben például részletezik az egyes minisztériumok, azok irányítása alatt működő intézmények bevételeit és kiadásait, itt határozzák meg, hogy az önkormányzatok mekkora összeget kapnak a tanulók vagy a szociális intézményekben ellátottak után) és a részletes indoklás is. Közigazgatási egyeztetések után a kormány augusztus utolsó napjaiban kapja meg a 2008. évi büdzsé tervezetét, majd a kész törvényjavaslatot szeptember végéig nyújták be a parlamentnek.
Több makropálya fut
A munka rohamtempóban folyik, mivel a koalíciós feszültségek, az adótörvények körüli huzavona miatt információink szerint a szokásosnál később fogtak hozzá a PM-nél a büdzsé megtervezésének. Ennek ellenére még mindig nincs eldöntve, milyen makropályára komponálják az államháztartási gazdálkodást meghatározó törvényt. Több változat is fut. A legújabb makropályák a konvergenciaprogramban szereplőnél érdemben magasabb, ám Gyurcsány Ferenc minapi bejelentésének megfelelő, a piaci konszenzusnak számító egyaránt 3 százalék feletti jövő évi GDP-növekedéssel számolnak.
A makropályák közötti különbség abból adódik csakúgy, mint a néhány héttel ezelőtti változatoknál , hogy mekkora béremelést kívánnak végrehajtani a közszférában, illetve hogy ez a béremelést az egyes évek között miként kívánják megosztani. Az egyik legfrissebb makropálya tanúsága szerint a közszolgáknak a tavaly ősszel kezdetét vett elbocsátások és a drasztikus reálbércsökkentés után már jövőre igyekeznek a kedvükben járni, pontosabban enyhíteni a velük szembeni szigoron. Ezen verzió szerinti jövőre már nem kellene reálbérvisszaesést elszenvedniük a közigazgatásban dolgozóknak, 3 százalékos bruttó keresetemelést kapnának. Ez nettóban 3,5 százalékos bérnövekedést takar, amit az ugyanekkora várható infláció olt ki. Rá egy évre pedig további 5,5 százalékkal növelnék a közalkalmazottak, köztisztviselők fizetését. Ha hihetünk a számoknak, végeredményben a gazdasági növekedés jövőre 3,2 százalékos lehet, a hazai termék 2009-ben pedig 4,1 százalékkal bővülhet.
|
A másik makropálya értelmében jövőre marginális bruttó bérnövelés mellett folytatódó reálbércsökkenést kell hogy elszenvedjenek a közszolgák, de 2009-ben ezt ellensúlyozandó az előbbi változatnál nagyobb, közel 7 százalékos bruttó, azaz 5 százalékos nettó béremelkedéssel igyekeznek kiengesztelni őket. Mindezek ahhoz vezethetnek, hogy a GDP jövőre 3,1, azt követően pedig 4,2 százalékkal nőhet.
A jövő évi költségvetés főpróba is lesz
A jövő évi büdzsé fontos kísérlet is lesz. A 2008. évi költségvetési törvény lesz a főpróbája a Gyurcsány-kormány tervei szerint 2009-től élesben alkalmazandó középtávú költségvetési keretprogramnak.
Jelenleg nemcsak a vonatkozó költségvetési év előirányzatait, hanem a következő két esztendő előirányzatait is tartalmazza a törvény, ám utóbbi számok lényegében semmire sem használhatók, információtartalmuk szinte nulla. A lapunk birtokába került tervezési körirat is elismeri, hogy semmilyen kötelező erővel nem bírnak ezek a kitekintő számsorok, így a tájékoztató és a tervezést segítő jelleg is hatásában csekély marad, mivel a számadatok valóságtartalma és tényleges adatokon és számításokon való megtervezettsége egyes esetekben igencsak kérdéses. A mai helyzetet az jellemzi, hogy az adott évi költségvetési törvénybe bármilyen számot beírhatnak a rá következő két esztendőre vonatkozóan, mivel a következő büdzsé tervezésekor nem ezekből indulnak ki és semmilyen szankció nem jár azért, ha a korábban beírt számokkal köszönő viszonyban sem lesznek az aktualizált adatok.
A 2009. évi költségvetés azonban már úgy készülne, hogy az elkövetkező három évi előirányzatokat jóval szigorúbban kellene venni. A középtávú kitekintés kötelező erővel bírna (legalábbis ott, ahol a kormány diszponál a fejezet felett, tehát például a minisztériumokra ez lenne érvényes), és csakis a kormány módosíthatná a számokat. Ezek a hároméves előrejelzések a kormány és az irányítása alá álló közigazgatás kezét kötik. A 2009. évi költségvetési törvény elfogadását követően, a kabinet 2010 elején a tervek szerint február végéig határozatban tenné közre a hatáskörébe tartozó fejezetek három éves kitekintő időszakra vonatkozó (2010-2012) irányszámait, ezeket pedig a fejezetgazdák, azaz a miniszterek tovább bontják intézményenként. Ezeket a keretszámokat a fejezetek csak a kormány engedélyével módosíthatják majd.
A jövőben nem lehet hasraütésszerűen beírni a számokat, két okból sem. Deklarálnák, hogy a következő esztendők költségvetésének tervezésekor ezekből kell kiindulni, másrészt pedig a tárgyév során ezeket kell a kötelezettségvállalások korlátjainak tekinteni. A dokumentum szerint erre a középtávú költségvetési tervezésre most, a 2008. évi büdzsé megalkotásakor kell felkészülni.