Kókának nincs bezzegcége

2007.06.22. 15:24
A Viadom bukása ellenére lehet Magyarországon olcsóbban autópályát építeni – nyilatkozta Kóka János. A miniszter aggódik a bedőlt cég beszállítóiért, de azt mondta, nem lesz visszarendeződés az autópálya-építéseknél.

Az alacsonyabb áron épülő autópálya-beruházásokat nem veszélyezteti egyetlen cég kudarca – nyilatkozta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter azután, hogy cikkünk nyomán több lap is megírta, fizetési nehézségei miatt felszámolják a Viadomot (erről tudomásunk szerint már meg is született a jogerős bírósági végzés). A két magyar magánszemély tulajdonában lévő cég az elmúlt években rendre a megszokott hazai áraknál kedvezőbben vállalt útépítéseket és -felújításokat, és feltehetően ezt az önmaga gerjesztette árversenyt nem tudta elviselni. A Viadom információink szerint milliárdokkal tartozik az alvállalkozóinak és volt partnereinek.

Verseny bezzeg van

"Nincsenek bezzegcégek, szigorú, sok szereplős és éles verseny bezzeg van. Mint gazdasági miniszter sajnálom, hogy bajba jutott a Viadom, de még jobban sajnálom azokat a kis magyar beszállítókat, amelyek a jól végzett munka elvégzése óta hiába várnak a pénzükre" – mondta Kóka János.

A miniszter sajnálja ugyan a magyar fővállalkozó kudarcát, ám jobban aggódik azokért a magyar beszállítókért, amelyek hiába várnak pénzükre. "Ígérem, hogy lehetőségeinkhez mérten mindent elkövetünk annak érdekében, hogy ezek a cégek hozzájussanak jogos követeléseikhez" – fogalmazott Kóka.

A miniszter megismételte, amit a tárca már korábban is közölt: az autópálya-tenderek fő célja az adófizetők forintjainak ésszerű felhasználása, a lehető legalacsonyabb kivitelezési költség elérése. A kartellezést kizáró, szigorú versenyeztetéssel és technikai ésszerűsítéssel elért 40 százalékos árcsökkenés nem köthető egyetlen céghez, minden konzorciumban szerepet vállaltak tőkeerős nemzetközi cégek, amelyek akár egyedül is képesek lennének a folyamatban levő beruházások befejezésére.

Nem lesznek újra drágábbak a sztrádák

"Ha a pályázók rosszul mérik föl lehetőségeiket, és ez alapján állapítják meg vállalási áraikat, ez bukáshoz vezethet, de a kiírás elegendő mennyiségű garanciát írt elő az ilyen esetekre ahhoz, hogy az autópályák egy-egy konzorciumi tag bedőlése esetén is megépüljenek. A konzorcium tagjai egyetemlegesen felelősek azért, hogy a kérdéses szakaszok a vállalási áron megépüljenek, így a magyar tag kiesése nem veszélyezteti a beruházást" – mondta Kóka János.

A miniszter úgy látja, sokak érdekében áll, hogy az egyik építő cég súlyos pénzügyi problémáiból kiindulva azt bizonygassák, nem volt jó ötlet a fokozott verseny az autópálya-építéseknél. A megjelent hírek azt sugallják, hogy vissza kell térni a korábbi gyakorlathoz, amelynek eredményeképpen százmilliókkal drágábban épült meg egy kilométer, mint ma.

"Azt üzenem az ellenérdekelteknek, hogy nem lesz visszarendeződés az autópálya-építéseknél. Nem fogom hagyni, hogy bármilyen hivatkozással elporladjon a munkánk eredménye", nyilatkozta a miniszter. Hozzátette, az új tendereken is erős lesz az árverseny, mert nemcsak a Viadom, hanem az egész útépítő szakma jelentős árejtéssel reagált a versenyt fokozó és a technikai feltételeket ésszerűsítő változásokra.