További Magyar cikkek
Töretlen a béren kívüli juttatások népszerűsége, annak ellenére, hogy a hazai vállalatok nagy részét érzékenyen érinti az idevonatkozó adókörnyezet folyamatos változása. A Mercer Magyarországnak a Világgazdaság számára átadott legfrissebb felméréséből kiderült: a cégek egyötöde a természetbeni támogatások adóvonzatának növekedése miatt kénytelen volt átalakítani a juttatások rendszerét.
Akkor kapsz, ha dolgozol
A minden dolgozó számára alanyi jogon járó, úgynevezett garantált juttatások többsége munkavégzéshez kötött. A Mercer felmérésében részt vevő 86 vállalat több mint hatvan százaléka biztosít például nyelvi, illetve szakmai képzést a munkavállalóinak. Hasonlóan sok cég ad a munkához mobiltelefont, amely magánbeszélgetésekhez is használható. A munkaadók több mint felénél a dolgozók a céges autót saját útjaiknál is élvezhetik.
A juttatások népszerűségét nem csak a meglévő munkavállalók ösztönzése indokolja, sokkal inkább az újak vonzása mondta a lapnak Horváth István. A Mercer vezetési tanácsadója hozzátette: versenyhátrányba kerül az a cég, amely nem biztosít juttatásokat. Az állásinterjúkon ugyanis már korántsem csak a fix fizetés mértékéről, hanem a juttatások köréről is érdeklődnek a pályázók.
A munkavégzéshez nem köthető, a dolgozók számára valós értéket jelentő garantált juttatások közül a legtöbb foglalkoztató étkezési jegyeket, esetleg természetben nyújtott étkeztetést (vállalati étterem) biztosít dolgozóinak. Nagy arányban fordul elő a csoportos életbiztosítás keretében nyújtott kockázati életbiztosítás mindenki számára elérhető juttatásként; kevesebb cég köt viszont baleset-biztosítást az alkalmazottaira. Egyre több vállalkozás ad utalványos formában iskolakezdési támogatást is, amely több gyermek esetén nagy segítséget jelenthet egy családnak. Elterjedt még a közlekedési támogatás elsősorban a helyi bérlet, emellett azonban viszonylag sok cég nyújt úgynevezett benzinpénzt a naponta ingázó kollégáknak, ezzel is kihasználva a jelenlegi kilométerenkénti kilenc forint költségtérítés adómentességét. A felmérésben részt vevő vállalatok egynegyede kedvezményes árú saját termékkel próbálja motiválni dolgozóit.
Minden második cégnél van cafeteria
Az önkéntes egészségpénztári hozzájárulás, az utalványok (ajándék- és kulturális, illetve üdülési csekk) és az otthoni internet-hozzáférés a legkedveltebb választható béren kívüli juttatás, vagyis a legnépszerűbb cafeteriaelem. Ezek azonban csak nagyon ritkán válnak elérhető garantált támogatássá a dolgozók számára.
A rugalmas juttatási rendszernek, vagyis a cafeteriának az a lényege, hogy a dolgozók egy előre meghatározott keretösszeg terhére, egy adott listából szabadon választhatnak, igényeiknek megfelelően. Az idén 90 ezertől egészen 520 ezer forintig terjed a hazai cafeteriák keretösszege. A Mercer adatai alapján míg 2003-ban a cégek 7, 2004-ben a 40 százalékának volt választható béren kívüli juttatási programja, 2005-től mostanáig több mint a felük alakított ki ilyen rendszert.