Csányi tovább terjeszkedik

2006.09.19. 07:19
Csányi Sándor, az OTP elnök-vezérigazgatójának saját reklámcége megkapta a Versenyhivatal jóváhagyását a járműreklámokra szakosodott Promoteam felvásárlására.
Tovább bővült a Csányi-csoport. Az OTP Bank meghatározó személyisége, Csányi Sándor érdekkörébe tartozó Multireklám Köztéri Médiaügynökség Zrt. 100 százalékos tulajdonossá vált a Promoteam Médiahasznosító Kft.-ben. Az akvizíció a versenyhivatali jóváhagyás után immár jogerős; a vételárat a felek nem hozták nyilvánosságra.

Megvan a metró

A járműreklámokra specializálódott - főként vidéki közlekedési vállalatok járművein több ezer felületet értékesítő - Promoteam tavaly 820 millió forintos nettó árbevételt ért el. Tombor András, a Multireklám vezérigazgatója lapunkat arról tájékoztatta, hogy a Promoteam megvásárlásával a cég, amely a Peron Kft.-nek is résztulajdonosa, az óriásplakátok piaca mellett a járműreklámok területén is meghatározó szereplővé vált. A Multireklám a nyáron vásárolt 75 százalékos tulajdoni hányadot a romániai Effect Mediában. A vételárat akkor sem hozták nyilvánosságra, ám a Ziarul Financiar pénzügyi lap értesülései szerint a magyar vállalat a pakettért 5-10 millió euró közötti összeget fizetett.

Érdekeltségek az élelmiszeriparban
Csányi Sándor mára meghatározó pozíciókat szerzett a hazai élelmiszeriparban is. A szegedi Sole-Mizo Rt.-vel a tejágazatban, a szintén szegedi Pickkel és a pécsi Délhússal a hússzektorban tett szert piacvezető szerepre. (Mint beszámoltunk róla, a Délhús januártól beolvad a Pickbe.) A bankvezér birodalmának részét képezi a villányi Csányi Pincészet Rt. és a tízezer hektáron gazdálkodó Dalmand Rt. is. Agrárérdekeltségeinek éves árbevétele legalább 120-130 milliárdot tesz ki.

Az Effect Media a köztéri reklámok 30 millió eurós román piacán a harmadik legnagyobb szereplő. A BKV-járművek belső felületeit értékesítő Peron Kft.-ben a Multireklámnak 25 százalékos tulajdoni hányada van; a cég negyedik nagy érdekeltsége a Kelet-Közép-Európa 12 országában működő, a neonreklámok területén piacvezető Defi Reklám, amelyben 20 százalékos tulajdonos. A Multireklám tavaly 5 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, 2006-ban a vezérigazgató 6,3 milliárdos forgalomra számít.

183,5 milliárdos Csányi-forgalom

A Csányi-birodalom - a csoporton belüli forgalom nélkül - a Gazdasági Versenyhivatal adatai szerint 2005-ben 183,5 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Tavaly év végén kapott zöld utat a GVH-tól a Csányi Sándor százszázalékos tulajdonában lévő Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Kft., valamint az MFS 2000 Magyar Lőszergyártó Rt. összefonódása. (Az ügyletet 2004 nyarán kötötték; a Bonitás Kft. késve, csak 2004 őszén nyújtotta be az engedély iránti kérelmét. Emiatt a versenyhivatal tízmillió forintra büntette a céget.)

A Lőszergyártó Rt. Magyarország egyetlen központi gyújtású töltények gyártásával foglalkozó vállalkozása. Az ügyletet megelőző évben, 2003-ban nettó árbevétele elérte az 1,3 milliárd forintot, amelynek több mint kétharmada exportból származott. A cégnek 60-100 százalékos részesedése van a pisztoly-, a riasztó- és a katonai lőszerek hazai piacán. Mivel a részvénytársaság tevékenysége semmilyen formában sem kapcsolódik azokhoz a piacokhoz, amelyeken a Csányi-csoport tagjai tevékenykednek, így a GVH nem látta akadályát a Bonitás közvetlen irányításszerzésének.