A volt Daewoo-dealerek egymilliárdra perlik a General Motorst

2003.03.03. 14:15
Negyven volt Daewoo-kereskedő közül tizenöt még e héten bírósági keresetet ad be a General Motors Daewooval szemben egymilliárd forint közvetlen kárérték megállapítására és megtérítésére - mondta Takács Attila, a volt Autó Korea Kft. tulajdonosa sajtótájékoztatóján.
Takács Attila szerint negyven volt Daewoo-dealer jutott nehéz, csődközeli helyzetbe azáltal, hogy a céget 2002-ben felvásárló General Motors (GM) nem újított velük szerződést, közölte az MTI. Emellett csaknem ezer munkavállaló sorsa vált bizonytalanná. Takács utalt arra, hogy az elmúlt év ősze óta több egyeztetést kezdeményezett a "kisemmizett" kereskedők köre, ám idáig a GM érdemben nem foglalkozott jogi és nyilvános megkereséseikkel.

A GM felvásárolt

Az ügy előzménye, hogy a General Motors 2002. áprilisában megvásárolta a csődbe ment koreai Daewoo Motor 42 százalékát, az amerikai cég üzleti érdekeltségi körébe tartozó vállalatok további 25 százalékot szereztek. A Daewoo utódja, a GM-Daewoo Motor a kereskedő-hálózatot is átalakítja: Magyarországon a Daewoo Motor Kft. felfüggesztette kereskedelmi tevékenységét, az új importőr a GM Daewoo Central and Eastern Europe Automotive Kft. (GM Daewoo C&E).

Mindkét céget perelik

Takács Attila az Index kérdésére közölte: mind a Daewoo Motor Kft-t, mind a GM Daewoo C&E-t perelik. Mint mondta, káruk származott abból, hogy a Daewoo Motor még augusztusban is fejlesztésre bíztatta őket, aztán októberben a GM Daewoo már nem hosszabbított velük szerződést. Ugyanakkor a GM Daewoo C&E nem tekinti magát a Daewoo Motor Kft. jogutódjának, pedig például átvállalta az autók garanciáját, és más lépéseinél is jogutódként viselkedett, tette hozzá.

A GM Daewoo C&E képviselőjét egyelőre nem tudtuk elérni.

Nyílt levél

A kereskedők decemberben több lapban is nyílt levelet tettek közzé, melyben arra figyelmeztették az autótulajdonosokat, hogy a gyárnál történt változások, illetve a hazai dílerhálózat átalakulása nyomán az érintettek nem számíthatnak többé olcsó alkatrészárakra, szervizre, sőt hozzáértő szerelőkre sem. "A GM Daewoo C&E teljesíthetetlen feltételeket szabott, majd az eddigi ötvenháromból csak tizenhárom kereskedéssel kötött szerződést, így hét-nyolcszáz ember kerülhet utcára" - mondta akkor az Index kérdésére egy neve elhallgatását kérő kereskedő.

Minden az ügyfelek érdekében történt

Szász Dániel, a GM Daewoo C&E ügyvezető igazgatója decemberben kérdésünkre elmondta: tizenhét korábbi Daewoo- és tizenhét jelenlegi Opel-kereskedővel kötöttek szerződést. A régiek közül többeket a szolgáltatások nem megfelelő minősége, a növekedési esélyek hiánya, esetleg az előnytelen földrajzi elhelyezkedés miatt rostáltak ki. Szász hozzátette, a nyílt levélben szereplő vádak alaptalanok: a szerelőket időben átképezték, a műszereket megrendelték, az alkatrészek és az autók ára nem, csak a szolgáltatások színvonala emelkedik.