Kereskedelmi csomópontokká alakulnak a pályaudvarok

2006.04.04. 08:59
Néhány napja hatalmas látványterv virít a Déli pályaudvar Vérmező felőli oldalán, előrevetítve, mit tervez a vasúttársaság. A Világgazdaság megtudta: két ütemben körülbelül 40 milliárd forintos ingatlanfejlesztés valósulhat meg.

A sínek egy részét befedve üzleteket, irodákat és szolgáltatóegységeket létesíthet az a fejlesztő cég, amelynek a létrehozását - magántőke bevonásával - javasolja a MÁV - mondta érdeklődésünkre Varga Péter, a vasúttársaság ingatlangazdálkodási igazgatója. A cég igazgatósága hamarosan tárgyalja az egész átfogó ingatlanfejlesztési koncepciót, amelynek a megvalósítása már az idén elindulhat, és az első ütemet 2010-re, a másodikat 2012-re befejezhetik.

Vérmezővel kezdik

Az első szakaszban a Vérmező-Alkotás út-Márvány utcai híd által határolt területen - a közlekedési funkciót mindvégig biztosítva - körülbelül 160 ezer négyzetméternyi beépítés történne. Kereskedelmi egységek, irodák és szolgáltatólétesítmények, esetleg lakások helyezhetők el zömmel a sínek fölé emelve, továbbá 2800 parkolóhelyet hoznának létre. A második, körülbelül 20 ezer négyzetméteres beépítés a következő évtized elejére képzelhető el. A kis hídtól a Hegyalja útig nyúló területen főleg rekreációs funkciójú fejlesztés valósulhat meg.

"Fontos, hogy ne a hátát, hanem az arcát mutassa a városrésznek a pályaudvar. Szeretnénk, ha betagozódna a városba az egész létesítmény, és oda ne csak azok menjenek, akik utaznak, hanem azok is, akik vásárolni, dolgozni vagy kikapcsolódni szeretnének" - fűzte hozzá. Költségvetési pénzt nem akarnak felhasználni, a magántőkére számítanak. A magánforrásokra is támaszkodó cég végezné az összes klasszikus fejlesztői feladatot. A MÁV semmiképpen sem adja el a területet, a haszonosítási jogért azonban mindenképpen pénzt kérne.

Varga Péter szerint közel tíz - hazai és külföldi - érdeklődő már jelezte: feltétlenül szeretne közelebbről is megismerkedni a beruházási lehetőségekkel. A vasúti rekonstrukcióhoz kapcsolódó ingatlanfejlesztési elképzeléseket már tavaly, a legnagyobb európai ingatlanszakmai fórumnak számító cannes-i MIPIM-en is bemutatta a vasúttársaság. Akkor is több cég érdeklődött. Legalább ilyen fontos terv az Etele téri csomópontra vonatkozó elképzelés.

Komplexum

A MÁV és a XI. kerületi önkormányzat hamarosan kiírja a tervpályázatot az utasfogadó részt is magában foglaló új épületre. Körülbelül 4-5000 négyzetméter alapterületű, többemeletes komplexumot kell elképzelni, amely a vasúti aluljárótól délre valósulna meg. Itt is integrálni kell az intermodális csomópontba a kereskedelmi és szolgáltatói funkciókat. Mivel a metróépítkezés befejezése 2009-re várható, addigra célszerű befejezni az ingatlanfejlesztést is - vélte az igazgató, aki az ottani beruházás értékét még magasabbra becsülte, mint a Déli pályaudvarnál tervezettét.

A Józsefvárosi, illetve a Rákos rendező pályaudvar hasznosítása során is vegyes funkcióra készülnek, ám kisebb beruházás lesz, mint a másik két csomóponté. Elegendő egy ütem, amely ugyanúgy 2010-ig tartana. A Rákos rendezői objektum terveit az év második felében tekintik át. Előzőleg főleg a logisztikai hasznosítás tűnt megvalósíthatónak, s várhatóan ez az irány nem nagyon változik.