Jönnek az édes hetek

2006.11.06. 08:12
Csupán az idényjellegű termékek hatására év végén 15 százalékkal nő a csokoládéforgalom. A gyártók és forgalmazók számára kedvező fejlemény, hogy a minőségi termékek iránti igény egyre nagyobb, bár volumenben jelentős bővülésre már nem nagyon lehet számítani.

Igencsak igyekezniük kell az év utolsó hónapjaiban a csokoládégyártóknak, hogy minél nagyobb szeletet hasítsanak ki kizárólag az idényjellegű – szaloncukor, csokoládémikulás – termékek által generált mintegy 15 százalékos forgalomnövekedésből. Számukra kedvező fejlemény, hogy az üreges figurák piaca az elmúlt években az átlagot meghaladó mértékben, évente több mint 10 százalékkal bővült, azonban általános vélemény, hogy ez az ütem hosszú távon nem tartható.

Vigyázni kell a szaloncukorral

A szezonális termékeken belül még mindig növekszik az üreges karácsonyfadíszek iránti kereslet, de a szaloncukor értékesítése is emelkedőben van – derül ki az Édességgyártók Országos Szövetségének (ÉOSZ) tanulmányából. A vásárlók ízlése nem változott az elmúlt évekhez képest: továbbra is a zselés szaloncukor a legnépszerűbb, majd a vegyes ízesítésű családi csomag következik, de kedvelt a vajkaramellás, a kókuszos, a marcipános és a gesztenyés is. Ebben a szegmensben viszont sok a gyenge minőségű termék, mert a gyártók egy része a kereskedők árháborúját kihasználva helyettesítő anyagokból készít olcsó édességet.

A hazai édességforgalmon belül 60–65 ezer tonna közötti mennyiséget tesznek ki a csokoládéáruk. Fogyasztásuk mennyiségben már alig nő, míg értékben a növekedés eléri a 3-4 százalékot, ami az értékesebb termékek iránti igények növekedésével magyarázható. A teljes fogyasztáson belül a szeletes áruk a forgalom közel felét adják, de az utóbbi években aránya csökkent a táblás édességek javára, ami az életszínvonal emelkedésével tovább nő.

A szeletes édességek csökkenését ellensúlyozta a szeletes ostyák és keksztermékek előretörése. Szintén a fejlődést jelzi, hogy a tejcsokoládé néhány évvel ezelőtti 80 százalékos aránya fokozatosan csökken, és előtérbe kerül az élettanilag is kedvezőbb hatású étcsokoládé. A praliné, valamint a jó minőségű táblás csokoládé piacának erősödésével tovább kell számolni – mondja Horváth Imre, a SweetPoint Zrt. vezérigazgatója. Horváth szerint előtérbe kerültek a csokoládé jellegű termékek, mivel azokat kevésbé kezdték ki bizonyos önjelölt szakértők.

A bevonómassza nem csoki

Az ÉOSZ adatai szerint az olcsóbb és sokszor gyengébb minőségű termékek aránya folyamatosan csökken annak ellenére, hogy a nagy kereskedelmi láncokban saját márkás termékként is kaphatók. Igen gyakori a vásárlók félretájékoztatása, a gyenge minőség elleplezése, a bevonómasszával készült termék csokoládéként való feltüntetése.

A hazai csokoládépiac legjelentősebb képviselői: Kraft Food Hungária Kft., Nestlé Hungária Kft., Bonbonetti Kft., SweetPoint Zrt., Masterfoods Magyarország Bt., Ferrero Magyarország Kft. A Kraft a szeletes áruknál piacvezető, ám a Milka márka is jó pozíciókkal rendelkezik, a Nestlé a Boci termékcsaláddal a legerősebb a piacon, míg a Bonbonetti a konyakosmeggy-desszertjeivel vezeti ezt a szegmenst.