Vagy a csőd, vagy a kirúgások
További Magyar cikkek
Az autópiac utóbbi három hónap alatt bekövetkezett rendkívüli összeesésére válaszul az Alcoa móri üzeme felmondta kétszázötven dolgozó munkaszerződését, többségük próbaidős vagy ideiglenes munkaviszonyban volt, válaszolta megkeresésünkre az Alcoa-Köfém Kft. pr-igazgatója, Furulyás Ferenc. A társaság ezzel megerősítette az elbocsátásszámlálónkra érkezett a bejelentést, miszerint az Alcoa-Köfém tulajdonában lévő móri AFL Hungary Kft. több száz dolgozót bocsát el. A pr-igazgató hozzátette, hogy az Alcoa ezután is keresni fogja üzleti eredményei javításának lehetőségeit, ami olvasatunkban azt jelenti, hogy további elbocsátások jöhetnek az amerikai tulajdonú magyar cégcsoportnál.
Az autóipar visszaesése indukálta a legtöbb létszámleépítést azok közül, amelyekről az elmúlt héten bejelentés érkezett a csak a gazdasági válsághoz kötődő munkahely-megszűnéseket rögzítő – ezért például a Zalabaromfi-kirúgásokat nem tartalmazó –, csak ellenőrzött adatokat tartalmazó Elbocsátásszámlálóba.
Negyvenszázalékos visszaesés
„Nem látunk semmit előre, hiába vannak előrendeléseink, egyszer csak közlik, hogy ez sem kell, az sem kell” – mondta Csányi János, a német–magyar tulajdonban lévő, szentlőrinckátai Káta CNC Kft. egyik ügyvezetője. A társaság, amely közvetve vagy közvetlenül hét-nyolcszáz embernek ad munkát, egyes munkákat már kénytelen volt visszavenni a bedolgozóitól, és el kellett küldenie a bérelt munkaerőt, hiszen „ha nincs munka, nem tudunk fizetni, vagy fizetünk, és csődbe megyünk”.
Kirúgások a Tv2-nél
35 embertől válik meg Magyarország második legnagyobb kereskedelmi televíziója. Tartalomkészítőket is elbocsát a Tv2, amely a gazdasági válság hatásaival indokolja a leépítést. Ez azonban információink szerint csak részben igaz, mivel az elbocsátások másik oka, hogy mégsem sikerült jelentősen növelni az adó nézettségét. Részletek itt.
A Káta CNC autóipari alkatrészeket, egyebek mellett klímacsatlakozókat gyárt, Észak-Amerikába és Kínába is szállítanak, de megrendeléseik többsége német autógyártóktól érkezik. „Az egyik pillanatról a másikra volt egy nagy kapacitáskiesés, a rendelések negyven százalékkal csökkentek, a nagy gyártók leállnak egy hónapra, amire senki nem számíthatott” – mondja Csányi János. Csányi 1993 óta foglalkozik autóipari beszállítással, és azt mondja, eddig ilyen visszaesés még nem volt. „Korábban szombat-vasárnap is dolgozni kellett.” Azért vannak különösen nehéz helyzetben, mert már január-februárban volt egy nagy visszaesés, majd nyáron a 240 forint körüli euró adott egy nagy pofont.
Hasonló problémákra panaszkodik a haszongépjármű-alkatrészeket gyártó veszprémi Jost Hungária Bt. ügyvezetője, Láng Rudolf is. „Nem szívesen mondok százalékot, de a válság miatt nagyon alacsony arányra estek vissza a megrendelések.” Ennek nyomán kölcsönzött, bérelt munkásaik közül szinte mindenit el kellett küldeniük.
Gyorsan lejárt a próbaidő
Más utat választott az Epam Systems Magyarország Kft.: az információtechnikai szolgáltatásokat nyújtó vállalkozástól próbaidős dolgozókat, nagyjából egy tucat embert küldtek el, de közülük is próbálták megóvni azokat, akik már hosszabb ideje töltötték ott a próbaidejüket, mondta el Vinkó Bence marketingigazgató. A leépítést itt is a válság miatt kellett elrendelni.
A cégnek főleg amerikai és brit ügyfelei vannak, közülük többen tönkre mentek, vagy olyan nagy mértékben romlott meg a pénzügyi helyzetük, hogy nem vagy csak nagyon késve tudnak fizetni. Sokan kérték például, hogy a számlákat ütemezzék át harmincról hatvan napra. A leépítésről nem Magyarországon döntöttek, központi utasítás volt, hogy adott százalékban csökkenteniük kell a költségeket. A cég többféle költségcsökkentő intézkedést is végrehajtott, de a létszámleépítést így sem tudta elkerülni, további elbocsátásokat viszont nem terveznek.
Az elektronikai termékek gyártásával foglalkozó nagykátai Clarion Hungary Elektronikai Kft.-nél is a kölcsönzött dolgozók szerződését nem hosszabbították meg. Menyhárt László hr-menedzser tájékoztatása szerint: "A Clarion Hungary egyetlen dolgozójának a munkaviszonyát sem szüntette meg 2008 novemberében a gazdasági válság miatt. Arról pedig hogy velünk szerződésben álló vállalkozásoknál szüntettek-e meg munkaviszonyt nem rendelkezünk információval. Mi nem kértük és nem is kérhetjük egy másik munkáltatótól, hogy a dolgozója munkaviszonyát szüntesse meg".
Válsággal tetézett stratégiaváltás
„A gazdasági válság a KÉSZ Csoport működésére is hatással van, hiszen egyfelől megcsappan a kereslet és a beruházási kedv, másfelől nehezebben és drágábban lehet a fejlesztéshez szükséges hitelt megszerezni. Holdingunkat ráadásul éppen egy stratégiaváltási, racionalizálási folyamat közepén érte a válság begyűrűzése, így a létszámcsökkentésnek többféle okai vannak” – válaszolta kérdésünkre Pintyőke Marcell, a KÉSZ Holding Zrt. kommunikációs és marketingigazgatója.
A nagyjából ezer embert foglalkoztató cégcsoportnál – a korábban megjelent hírekkel ellentétben – körülbelül harminc dolgozónak szűnt meg úgy a munkaviszonya, hogy a holding más cégeinél sem jutottak álláshoz. A KÉSZ-nek további problémája, hogy nem nagyon találja meg számításait a „hazai pályán”. Ezt bizonyítják azok az állami megrendelések, amelyekre érvényes, nyertes pályázatuk volt, de a projektek visszavonták. Ilyen volt a kormányzati negyed, az APEH-székház és a Tüske csarnok. Ennek fényében nem csoda, hogy a kommunikációs igazgató szerint – részben a stratégiaváltás miatt – további racionalizálási lépéseik is lesznek.
Kérdezzük Hongkongot
Megkezdte az elbocsátásokat, és nemcsak Magyarországon – bár az adatbázisunkban természetesen csak a hazai adatot tüntettük fel – a Le Belier autóipari beszállító csoport is. A cég a vajdasági Nagykikindán százötven embernek mondott fel, emellett – hivatalosan meg nem erősített, de több forrásból származó – értesüléseink szerint nagyjából száz munkahely szűnik meg a vállalat ajkai gyárában is. Munkaerő-piaci szereplők szerint itt is főként bérelt dolgozók kerülnek utcára. Hivatalos tájékoztatást az ajkai Poppe&Potthoff cégnél sem kaptunk az elbocsátottak számáról, hiába kerestük többször is Gellén László gazdasági igazgatót. Csak annyit tudtunk meg, hogy néhány tucat saját állományú dolgozó elküldéséről döntöttek.
Más cégek is elkezdték vagy megkezdik még ebben az évben saját alkalmazottaik elbocsátását. A Hajdú-Bihar megyében működő, főként csapágyakat gyártó FAG Magyarország Ipari Kft. egy hozzánk érkezett bejelentés szerint „a munkaügyön 85 fő elbocsátását jelentette be 2008. december 6-i nappal”. A vállalat debreceni központjában szűkszavú választ kapunk megkeresésünkre: „Ez így igaz, a lépésre a visszaesett megrendelések miatt kényszerültünk.”
Már a város hivatalos honlapján is írtak arról, hogy elbocsátások voltak a főként elektromechanikai termékeket gyártó, hongkongi érdekeltségű Saia-Burgess Ózd Kft.-nél, onnan százötven fős létszámleépítéséről kaptunk bejelentést. A társaság ügyvezetője, Matula Gábor értesülésünkre ennyit reagált: „Autóipari cég vagyunk, természetesen minket is érint a válság.” A konkrét számra vonatkozó kérdésünket viszont nem kommentálta, mondván: Svájcban működik az európai anyacégük, ott vagy a vállalat hongkongi központjában tudhatunk meg részleteket. A regionális munkaügyi központnál sem kaptunk tájékoztatást a létszámleépítésről; a bejelentő szerint kölcsönzött munkásokat küldtek el, valamint olyan saját dolgozókat, akiknek rövid határidejű szerződésük volt.
Ideiglenes leállás
Az Elbocsátásszámlálót november 4-én indítottuk el, akkor nagyjából ezerötszáz megszűnt álláshely volt az adatbázisban. Ez a szám már aznap, az első bejelentések nyomán nagyjából duplájára nőtt, és mostanra, egy hét alatt, csaknem a háromszorosára. (A névsorban csillaggal jelöltük azokat a cégeket, ahol az elbocsátottak számát nem közölték, de nem is cáfolták a létszámleépítés tényét.)
Az elmúlt hét legnagyobb létszámcsökkentésről pénteken érkezett hír, ez azonban nincs benne a táblázatban: a nagyigmándi Nypro Hungary Kft. ugyanis tavaly decemberben kezdte el az elbocsátásokat, amelyek végén a korábban kilencszáz embert foglalkoztató cégnél mindössze száz munkás marad, de a vállalat hr-vezetője, Kusinczky Zsuzsanna azt közölte, hogy a Nypro nem a válság miatt épített le.
Pénteken jelentették be azt is, hogy decemberben felfüggeszti a termelést, és ideiglenesen elbocsátja nagyjából négyszáz dolgozóját a gépjárművekhez villamos részegységeket gyártó, törökszentmiklósi IEC Kft. Kamarás Csaba cégvezető elmondta, hogy a lecsökkent megrendelői igények miatt készlettöbbletet halmoztak fel, amit értékesíteniük kell. A dolgozók munkaviszonyát közös megegyezéssel szüntetik meg, és jövő év elején próbaidő kikötése nélkül új munkaszerződést kötnek velük.
Kirúgások és tervek
A nagy elbocsátások mellett több kisebb, és nemcsak az autóipart érintő kirúgásról is hírt kaptunk. Olvasóink szerint 36-40 dolgozót küld el dunaújvárosi D-ÉG Radiátorgyártó Kft., amelynek ügyvezetőjével többszöri próbálkozásunk ellenére sem tudtunk beszélni, noha visszahívást ígért. Asszisztensén keresztül többször kértük, hogy erősítse vagy cáfolja meg az elbocsátásokról szóló információnkat, de nem reagált.
Ugyancsak nagyjából harminc embert küldtek el a Velux Magyarország fertődi gyárából. Az építőipari komponenseket készítő cég ügyvezetője konkrétumok nélkül csak annyit közölt, „valóban történtek elbocsátások”. A budapesti Woco Ipartechnikai Kft. ügyvezetője elismerte, hogy egy hatékonyságnövelő program részeként három hónap alatt száztíz fővel csökkent dolgozóik száma, de megjegyezte, hogy a legtöbben önként mentek el, mindössze tizennyolc embert kellett elküldeniük.
Ezeken túl több olyan cég is van – ilyen az OTP érdekeltségébe tartozó Merkantil Bank, valamint a magyar–osztrák tulajdonú GYSEV –, ahol várhatók elbocsátások, de pontos számot még nem tudni. Információnk szerint a több mint ezerkétszáz embert foglalkoztató dunavarsányi autóipari beszállítónál, a részben japán tulajdonban lévő Ibiden Hungary Kft.-nél is megkezdődtek az egyeztetések a munkavállalókkal a létszámcsökkentésről, azt az értesülésünket azonban a cég nem kommenálta, hogy akár több száz ember is utcára kerülhet. Azt viszont megerősítették, hogy még idén döntenek a leépítésekről.