Megszűnik a matricás díjfizetés a sztrádákon

2005.03.22. 15:34
Alig egy évvel az M5-ös matricás rendszerbe való bevonása után, újra változtatnának az autópálya-használat díjfizetésén. A gazdasági tárca elektronikus díjfizetést vezetne be, teherautóknak legkésőbb 2008-ig, személyautóknak 2011-ben.
Három éven belül megszűnik a matricás díjfizetés a teherautónak az autópályákon, helyette elektronikusan kell fizetni majd a használati díjat - mondta Indexnek az Állami Autópálya Kezelő Rt. kommunikációs vezetője. Az új rendszer előnye az lesz, hogy mindenki annyit fizet, amennyi utat megtett.

Megtett útért fizetni

Gondok a német díjbeszedéssel
Januártól működik Németországban az elektronikus díjbeszedési rendszer. A Toll Collect nevű cég által kifejlesztett szisztémával a bevezetés előtt sok technikai gond volt, az átállást is többször el kellett halasztani. Eredetileg 2003 augusztusában kellett volna üzembe állítani a rendszert, végül másfél éves késéssel, idén januárban vezették be az elektronikus díjbeszedést. A késlekedés leginkább annak volt köszönhető, hogy vontatottan haladt a fedélzeti egységek beépítése. A késés többmilliárd euró veszteséget okozott a német államnak.
Január elsejétől a 12 tonnánál nehezebb tehergépkocsiknak átlagosan 12,4 eurócentet kell fizetniük kilométerenként. Az ellenőrzést infraérzékelőkkel végzik, melyeket hidakon helyeztek el. A teherautókba szerelt fedélzeti egység azonosítja a járművet, illetve ez küldi tovább, hány kilométert tett meg az autópályán.

A gazdasági miniszter február végén fogadta el azt a koncepciót, mely az új rendszer bevezetését készítni elő, jelenleg az egyeztetések folynak az érdekvédelmi és szakmai szervekkel. Magyarországon 2004 tavasza óta egységes a díjfizetés az autópályákon. A matricás rendszer nagy előnye, hogy egységes a díjszint, illetve nem kell megállni a díjfizető kapuknál, tehát folyamatos a közlekedés.

Problémát jelent azonban, hogy nem érvényesül az az európai uniós alapelv, hogy mindenkinek csak a megtett útért kell fizetnie. Aki négynapos matricát vásárolva minden nap megteszi a Budapest-Balaton közötti szakaszt, annak olcsó a matrica, de ugyanez a négynapos egyszeri, ötven kilométeres szakaszra, már drágának tűnik - magyarázta Winkler-Virág András kommunikációs vezető.

Az elektronikus díjbeszedés bevezetésének másik oka, hogy a matricás rendszer hosszú távon nem tudja finanszírozni az újonnan épülő szakaszok üzemeltetését és fenntartását, illetve a már meglévők karbantartását. A matricák árai nem emelkedhetnek állandóan minden átadott szakasz után, és aki csak az M7-est használja, az igazságtalannak érezheti, hogy az M5-ös meghosszabbítása miatt neki is többet kell fizetnie.

Két modell

Az elfogadott koncepció szerint 2008-ra kell megvalósítani a használatarányos díjbeszedést. Mindezt úgy kell megtenni, hogy a fizetés a forgalmat ne akadályozza. A megvalósítás első szakaszában kutatásokat végeznek, meghatározzákaz új rendszer feltételeit és alapadatait, illetve, hogy mekkora az a díjszint, ami társadalmilag is elfogadható. A második fázisban írják ki a nemzetközi tendert, majd a harmadik szakaszban építik ki a rendszert.

Az egyik legfontosabb szempont, hogy a fizetés ne akadályozza a forgalmat. Erre két megoldás van, a német GPS-GSM, illetve az osztrák mikrohullámú adatátvitel. Mindkét esetben az autósoknak letéti díjat kell fizetnia fedélzeti egységért, amely rögzíti az úthasználat adatait és így tudnak fizetni.

Az osztrák megoldásnál a szélvédőre kell helyezni az egységet, melyért öt euró (1200 forint) letétet kell fizetni. A letétet a rendszerből való kijelentkezéskor visszaadják. A német modellnél bonyolultabb és drágább a fedélzeti egység beszerelése, de sokkal többet tud. A fedélzeti berendezést Németországban ingyen bocsátják rendelkezésre, de a beszerelésről az úthasználónak kell gondoskodnia - mondta Winkler-Virág András.

A díjfizetés rövid története
Magyarországon 1996-tól kell fizetni az autópályák használatáért, ekkor adták át a forgalomnak a Győr-Hegyeshalom közötti szakaszt. Ekkor még kapus rendszer működött itt is (és később az M5-ön), az autósok a megtett út arányában fizettek. A díjak azonban olyan magasra emelkedtek az M1-esen és az M5-ön, hogy a többségnek túl drága volt - áll a tárca elemzésében. Éppen ezért a forgalom nagyobbik része a párhuzamos utakat használta.
Matricát 1999-től használnak, először az M3-ason vezették be, az M1-es 2001-től, az M7-es 2003-tól lett matricás. Hosszas tárgyalásokat követően végül 2004 tavaszán a térség legdrágább autópályájának számító M5-ösön is megszüntették a kapus fizetést, és az autópályaszakasz beépült a matricás rendszerbe.