Euro 3-as? Igen vagy nem?

2004.02.27. 15:00
Melyik autó Euro 3-as? Ez a kérdés merült fel leggyakrabban, mióta az Index tisztázta a regisztrációs díjjal kapcsolatos félreértéseket. Ha az autó nem teljesíti a megfelelő normákat, jóval magasabb összeget kell utána kifizetni. Felhívtuk hát a Közlekedési Felügyeletet, és tájékozódtunk.
Rengeteg olvasó érdeklődött arról, honnan lehet megtudni, hogy a kívánt autó megfelel-e a környezetvédelmi előírásoknak. Úgy döntöttünk, utánanézünk, hiszen a legkevésbé sem részletkérdés, hogy a kinézett autó melyik környezetvédelmi normát teljesíti. Májusig ugyanis a jelenlegi rendelkezések szerint eleve nem hozhatunk be az országba Euro 3-as környezetvédelmi előírást nem teljesítő gépjárművet.

Az egymilliós kérdés

Bár csatlakozásunk után érvényét veszti a tiltó szabályozás, azonban ha az autó károsanyag-kibocsátása nem felel meg az előírásoknak, akár egymillió forinttal is többet fizethetünk a regisztrációs díj jelenlegi tételei szerint.

Várhatóan a regisztrációs adótábla módosul az elkövetkező hetekben, jelentősen lecsökkentve, de még mindig nem jelentéktelenné téve az árkülönbözetet az Euro 3-as és 2-es autók regisztrációs díja között. A történet lobbicsatáit megörökítő cikkünkben közölt táblázatból kiderül, hogy a Magyarországon leggyakrabban vásárolt kisebb motorral szerelt autók esetében (benzinen 1,8 liter, dízel 2 liter alatt) 40-130 ezer forintig terjed az új táblázat szerint számolt különbözet.

Továbbra sem részletkérdés

Felfelé haladva azonban egyre inkább megterheli a vásárló pénztárcáját a kérdés, hiszen 3 literes benzines és 3,5 literes dízelek esetében már hatszázezer forint a pluszköltség. Természetesen, az egész összegre májusig rájön még a 25 százalékos áfa, ami tovább növeli a rést az árak között. Ha tehát sikerül átnyomni a tervezetet a Parlamenten, akkor a helyzet némiképp kedvezőbb lesz az Euro 2-es autók esetében, de a besorolás továbbra sem válik részletkérdéssé.

Ami magát az Euro 3-as szabványt illeti, az több szempontot vesz figyelembe. Egyrészt az autó környezetszennyezési értékeivel foglalkozik (szénmonoxidra, elégetlen szénhidrogénekre, nitrogénoxidokra, dízelek esetén részecskeszámra lebontva a kipufogó gázt), másrészt figyelembe veszi, hogy mennyire lehet zajos a gépjármű.

Kutatásunkat az Euro 3-as autók után először a Közlekedési Felügyelet honlapján kezdtük, ahol motorkerékpárokról találtunk leírást, gépkocsikról azonban nem. Rövid telefonálgatás után a felügyeletnél közölték velünk, hogy kár keresgélnünk, úgysem találunk semmit, hiszen - mint elmondták - ez egy bonyolult ügy.

Tényleg bonyolult

Általánosságban elmondható, hogy a 2002 január elseje után Európában forgalomba állított gépjárművek megfelelnek az Euro-3 előírásainak. A felügyelet szerint a 2000 év végétől legyártott autók már nagy valószínűséggel teljesítik a normát, előtte csak elvétve. Ugyanakkor bonyolítja a helyzetet, hogy adott típuson belül is lehetnek eltérések, tehát ha valahol információt találunk arra vonatkozóan, hogy a kinézett gépjármű teljesíti az előírásokat, még korai lenne örülni. Könnyen lehet, hogy a típus egy újabb változatáról láttunk leírást, érdemes tehát (alvázszámra) pontosan utánanézni a részleteknek.

A felügyelet szerint legjobb Németországban vásárolgatni, ott ugyanis már a forgalmi engedélyben tisztázzák, hogy az autó milyen környezetvédelmi kategóriába esik. Ha máshol kívánunk autót venni, több lehetőségünk marad a vizsgálódásra.

Hívja a számot

Egyrészt megpróbálhatunk igazolást szerezni egy helyi márkakereskedéstől, esetleg hatóságtól (ez akár tízezer forintba is kerülhet), de megtehetjük azt is, hogy a gyártótól kérünk papírt. Ám a legbiztosabb megoldást az jelenti, ha felhívjuk a Központi Közlekedési Felügyeletet, ők ugyanis felülbírálhatják a külföldi papírokat.

A Felügyelet csepeli számán (1/278-55-70) elmondják hogy melyik autót lehet behozni az országba, és melyiket nem. Ígéretek szerint heteken belül várható az adatbázis megjelenése a felügyelet honlapján, amely a várakozások szerint egyszerűen tisztázza majd annak kérdését, hogy a kinézett gépjármű megfelel-e az előírásoknak.