200 ezer jegyet hirdetett meg ingyen a Wizz Air: a már lezárult, augusztus 29. és szeptember 4. közötti akcióval kezdetét vette a téli időszámítás a légitársaságok jegyértékesítésében. A SkyEurope egy héttel később, rögtön kétszer egyhetes akcióval követte a konkurenciát: előbb az illetékeket, a még most is zajló, vasárnapig tartó akcióban pedig az adókat és az illetékeket "engedik el".
Foglalj most, repülj télen
Az akciók lényege: foglalj most, repülj (a kevésbé forgalmas) október-március közötti időszakban. Vagy akár ne is repülj: az ingyenjegyakcióknál a társaságok ugyan nem szívesen beszélnek arról, hogy hány esetben nem utaztak el a helyüket hónapokkal előre megváltók, de a téli telítettségi mutatók papíron sokszor kedvezőbbek, mintha azt számolnánk meg, hányan is ültek ténylegesen egy repülőgépen. Márpedig az ingyenjegy után kifizetett illetékbevétel is bevétel, ha azt - utas híján - nem kell továbbadni a repülőtereknek.Télen 30-40 százalékos visszaesés jellemzi a légiközlekedést, amit a társaságok akciókkal is igyekeznek csökkenteni - mondta az Indexnek Kázmér Natasa, a WizzAir szóvivője. Hangsúlyozta: náluk az is jellemző, hogy az akcióktól függetlenül az átlagos jegyárak is csökkenek a telített, nyári főszezonhoz képest. Hegedűs Judit, a SkyEurope PR-menedzsere szerint általános árcsökkenés kevéssé jellemzi a piacot, de az akciók sűrűsödni fognak. Az Index kérdésére mindketten hozzátették: aligha kedvez a forgalmuknak a kormány által bejelentett, a fogyasztást más területeken is visszafogó intézkedéscsomag.
Veszélyes a hideg
Nem kis részben önös érdekből: mint Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója még 2004 novemberében, az Indexnek adott interjúban fogalmazott, a téli időszak piaci tisztulást, egyes társaságok végét is jelentheti. "Az erős verseny és az elkövetkezendő hónapokban hanyatló forgalom még élesebb negatív árversenybe viszi bele a piacot, amit pedig nyáron lenne könnyebb elviselni. Most mindenki próbálja tölteni a járatait, ebben az időben majdnem ingyen fel lehet ülni repülőgépekre. Azt lehet mondani, hogy ha valaki borul, inkább ilyenkor, a kisebb forgalom mellett van rá nagyobb esélye" - mondta a vezető.
A Wizz Airnek rekordot hozott az idei akció, egy átlagos héthez képest 42 százalékkal több jegyet adtak el - mondta Kázmér Natasa. Ez egyben azt is jelentette, hogy soha ennyi foglalást nem regisztráltak még egy hét alatt, a pontos darabszám azonban üzleti titok. A SkyEurope-nál még folyik az akció eredményének feldolgozása.