Jönnek a fapados légitársaságok

2003.01.21. 09:50
Több szuperolcsó külföldi légitársaság is érdeklődik már leszállási lehetőség iránt a Ferihegy I-en, a debreceni és a sármelléki repülőtéren. Sármelléken és Debrecenben azonban még komoly összegű állami támogatásra volna szükség, Ferihegy I-en néhány tíz millióból megoldható az átalakítás - írja a Világgazdaság.
A szuperolcsó légitársaságok körében megnőtt az érdeklődés Magyarország iránt, s több társaság képviselője folytat tárgyalásokat arról, hogy gépeik leszállhassanak Ferihegy I-en, illetve a debreceni és a sármelléki légikikötőkben - tudta meg a Világgazdaság az érintett repülőtereket üzemeltető társaságok képviselőitől.

Pető György, a Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatója arról nem kívánt nyilatkozni, mely cégekkel tárgyalnak, azt azonban közölte, hogy a repüléshez kapcsolódó díjakból komoly kedvezményeket adnak majd partnereiknek, és készülnek arra is, hogy a korábban Ferihegyen megszokott szolgáltatásoktól eltérő igényeket ki tudják elégíteni. Az ehhez szükséges átalakítások pár tíz millió forintos beruházást igényelnek.

A debreceni repülőtér iránt a piaci súlyának megfelelő az érdeklődés - húzta alá Jenei Zoltán, az Airport Kft. igazgatója. Hozzátette azonban, ahhoz, hogy minden időjárási viszonyok között és éjszaka is tudjanak gépeket fogadni, mintegy 800 millió forint értékű beruházásra lenne szükség. A tervek már elkészültek, a beruházáshoz szükséges pénzt önerőből nem tudják előteremteni, szükség lenne az állami támogatásra.

Kereskedelmi repülőtér épül Börgöndön
Várhatóan március végén írják alá a börgöndi repülőtér beruházásról szóló szerződést, közölte az AlbaMag. A szerződő felek - így a székesfehérvári és az abai önkormányzat, valamint az angol Wiggins Group - a január 21-i tárgyaláson minden vitás kérdésben megállapodtak, így a megfelelő jóváhagyások után tavasszal indulhatna a többmilliárdos beruházás. Tony Friedmann, a Wiggins Group alelnöke megerősítette, hogy a börgöndi repülőteret magyar cégek építik majd, az előzetes számítások szerint közel 150 embernek teremtenek ezzel munkalehetőséget. Az alelnök szerint az elkészülő reptéren közel 400 alkalmazott dolgozhatna. A Wiggins Group az előzetes megállapodások értelmében első ütemben közel 15 milliárd forint értékű beruházást tervez a területen.

Sármellék tárt karokkal várja a Ryanairt

Állami támogatásra számítanak Sármelléken is, ahol nem titkolták a szóba jöhető partner nevét. Elmondták: a közelmúltban a Ryanair egyik vezetőjével tárgyaltak, de érdeklődtek a lehetőségek iránt más társaságtól is. Ha a feltételek megfelelnek az elvárásoknak, akkor 2004. május 1-jétől a Ryanair napi járatot indítana Sármellékre - közölte Zóka Gyula, a repülőtér igazgatója. Ehhez azonban több száz millió forintos beruházásra lenne szükség, amit a pályafény kiépítésére, a rádiónavigációs berendezés megvásárlására, illetve a fogadóépület korszerűsítésére fordítanának.

A legszükségesebb beruházások finanszírozásához 385 millió forintot remél az államtól a repülőtér két tulajdonosa, a zalavári és a sármelléki önkormányzat. A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól tegnap nem sikerült információt kapni arról, hogy a kormányzat milyen módon, illetve mekkora összeggel kívánja támogatni a két kiemelt vidéki repülőteret.

Szeged iránt is érdeklődik a brit társaság

Korábbi hírek szerint a Ryanair Szegeden is megjelenne, ha a tervezett repülőtér megépül. Egyes hírek szerint ugyanis a British Petroleum (BP) leányvállalata, a BP Solar mintegy 13 milliárd forintos légikikötő-beruházást tervez az alföldi városban.

Mint a szegedi városháza illetékese elmondta, jelenleg folynak az előkészítő munkák, s eközben a brit cég a finanszírozásban részt vállaló befektetőkkel tárgyal. A repülőtér építése egy komplex turisztikai projekt része lenne, amelyet kiegészítene egy szálloda és golfpálya is. Turisztikai körökből származó információk szerint ha megépül a szegedi repülőtér, a Ryanair azonnal járatot indít az alföldi városba.